۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
تکیه کشاورزی پاییزه مازندران بر ابر و باران
بازار گزارش می‌دهد؛

تکیه کشاورزی پاییزه مازندران بر ابر و باران

ساری- مازندران درحالی به استقبال کشت پاییزه محصول می روند که نبود زیرساخت های لازم سبب شده تا مزارع استان متکی بر ابر، باران و آفتاب باشد.

بازار؛ گروه استان ها: ۱۷۰ هزار هکتار از مزارع مازندران به زیرکشت پاییزه می رود و برنامه ریزی برای تامین نهاده ها و پشتیبانی از تولید، نیاز اصلی کشاورزان استان به شمار می رود. از مجموع مزارع استان ۵۵ هزار هکتار زیرکشت گندم قرار دارد و سال زراعی قبل جهش تولید در دیمزارها در استان اجرا شد.

توسعه کشت پاییزه و محصولاتی نظیر دانه های روغنی، علوفه، گندم و جو و شبدر از نیازهای اساسی در کشور و مازندرن به شمار می رود و تولیدکنندگان استان عزم خود را برای جهش تولید در مزارع استان جزم کرده اند.

کشت پاییزه تابع زمان و تاریخ کاشت است و برنامه ریزی لازم برای اجرای به موقع این طرح در استان صورت گرفت و برای شروع آن کشاورزان منتظر بارش های پاییزی هستند تا عملیات و فرایند کشت را آغاز کنند.

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر ضرورت تامین بذر مورد نیاز کشاورزان اظهار داشت: در کشت محصولات پاییزه، تاریخ کشت از جمله در کشت کلزا اهمیت زیادی دارد و باید برای آشنایی کشاورزان کارهای ترویجی انجام شود.

کشت پاییزه در ۱۷۰ هزار هکتار از مزارع

وی در گفتگو با خبرنگار بازار بیمه محصولات کشاورزی و تامین نهاده ها را از دیگر نیازمندی ها برشمرد و گفت: امسال ۱۷۰ هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت محصولات مختلف پاییزی خواهد رفت.

وی کلزا، گیاهان علوفه ای، سبزی، گندم و جو و صیفی را از جمله محصولات پاییزه استان بیان کرد و با اشاره به این که برخی از مزارع از عملکرد بالایی برخوردار هستند، گفت: سال جاری سال پرفرازو نشیبی را پشت سر گذاشتیم و توانستیم با همکاری کشاورزان امنیت غذایی را به پایداری برسانیم.

تکیه کشاورزی پاییزه مازندران بر ابر و باران

تولیدکنندگان و کشاورزان مازندران در سال زراعی جاری توانستند بیش از ۱۵۵ هزار تن گندم تولیدکنند و ۸۴ هزار تن از آن را به دولت فروختند.  سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر ترویج کشت محصولات پاییزه در مناطق مختلف کشور و استان گفت: در سال جاری بیش از هفت میلیون تن گندم مازاد نیاز کشاورزان خریداری شد که سهم مازندران ۸۴ هزار تن بوده است.

اجرای طرح تولید پایدار گندم در کشور

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که در راستای حمایت از کشاورزی پایداری طرح تولید پایدار گندم در کشور اجرا می شود، سطح گندمزارهای مازندران را ۵۵ هزار تن ذکر کرد و گفت: رقم تولیدات گندم استان باید به ۱۷۰ هزار تن افزایش یابد.

وی تامین ریزمغذی ها، نهاده ها و بذر مورد نیاز کشاورزان را الزامی دانست و گفت: مشوق های حمایتی در نظر گرفته شد و امسال نیز طرح جهش تولید در دیمزارها اجرا می شود.

نقش مازندران در تامین امنیت غذایی کشور اثبات شده است و وجود ۱۴۰ هزار اراضی زراعی سبب شده تا استان مازندران در تولید محصولات پاییزی در کشور پیشگام باشد، از سوی دیگر وجود مزارع و اراضی شیبدار ضرورت برنامه ریزی برای کشت محصولات مختلف از جمله پاییزی را الزامی می سازد.

منصورعلی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ضریب امنیت غذایی ۹۰ درصدی در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است، کشت پاییزه را از جمله مزیت های استان مازندران برشمرد و گفت:۱۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی در استان مازندران وجود دارد و برای افزایش عملکرد و راندمان تولید آن باید برنامه ریزی شود.

ضریب امنیت غذایی ۹۰ درصدی در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است، کشت پاییزه از جمله مزیت های استان مازندران برشمرد و گفت:۱۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی در استان مازندران وجود دارد و برای افزایش عملکرد و راندمان تولید آن باید برنامه ریزی شود

وی بر لزوم توسعه کشت پاییزه در مزارع و اراضی بالادست و کوهستانی تاکید کرد و گفت: باید بهره بردرای از اراضی زراعی افزایش یابد و عملکرد و راندمان تولید در آن را بالا ببریم.

زارعی ارائه مشوق های حمایتی از کشاورزان و تامین نهاده ها و بذر را از جمله نیازهای کشاورزان ذکر کرد.  

تکیه کشاورزی پاییزه مازندران بر ابر و باران

در کنار گندم و جو، حبوبات، نخود، عدس از دیگر زراعت های پاییزه مازندران به شمار می رود که در مزارع مناطق مختلف کشت می شود و کشت انواع محصولات و کسب رتبه اول در ۱۴ رسته، نام مازندران را در حوزه کشاورزی کشور پرآوازه کرده است.

مزارع مازندران زهکشی نشده است

عزیزالله شهیدی فر رئیس سابق جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که مازندران با هفت میلیون تن ۱۰ درصد از ارزش اقتصادی کشور را به خود اختصاص داده است و ۱۵۰ هزار هکتار از مزارع استان سالانه به زیر کشت پاییزه محصولاتی نظیر گندم، جو، گیاهان علوفه ای، کلزا می رود، یکی از مهمترین چالش های فراروی کشت پاییزه در استان را فقدان زهکشی اراضی کشاورزی بیان کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که نبود زهکشی اراضی و عدم تناسب بارندگی های پاییزه از چالش های مهم برای توسعه کشت پ محصولات پاییزه به شمار می رود، گفت: اصلی ترین راهکار برای اجرا و توسعه کشت محصولات پاییزه، زهکشی اراضی و تدوین برنامه مناسب و اجرای سیستم های نوین آبیاری در مزارع به شمار می رود.

بیشتر زمین های دیمزاری استان در مناطق میانبد و بالا دست «رسی» است واین زمین ها برای کشت مکانیزه خطی کاری نیاز به زهکشی دارند و از سوی دیگر با توجه به شرایط فنی دنباله بند اگر زمین شرایط خوبی به لحاظ غلظت خاک نداشته باشد، نمی توان از این دستگاه بهره برد.

همچنین جابجایی کشت کلزا،  گندم، سویا و علوفه دامی بویژه شبدر در اراضی شرق مازندران که عمده کشت پائیزه استان در این مناطق انجام می شود زیراهر ساله حدود ۱۸۰ هزار هکتار از زمین های خشکه زاری و شالیزارهای استان زیر کشت انواع محصولات پاییزه از جمله گندم، جو، گیاهان علوفه ای، صیفی و سبزیجات می رود که در این میان جابجایی بین کشت دانه روغنی کلزا،  گندم و شبدر در سطح  ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار هکتار که محور توسعه کشت پاییزه استان محسوب می شوند، ضروری به نظر می رسد.

راهبردهای کشاورزی مازندران تغییر کند

استاندار مازندران با اظهار این که کشاورزی در استان باید اولویت باشد، بر لزوم تغییر اساسی در راهبردهای استان تاکید کرد و گفت: بایدد مشوق های لازم برای توسعه و ترویج تولید به ویژه کشت پاییزه ارائه شود.

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که اکنون ۷۴ درصد تسهیلات استان در بخش ساخت وساز است، افزود: باید سیاست های بالادستی نظام را در حوزه تولید و زراعت اجرایی کنیم و امکانات را برای حمایت از توانمندی های کشاورزی به کارگیری کنیم.

استاندار مازندران یادآور شد: باید راهبرد ۲۵ درصدی در سهم سبد غذایی را در استان اجرایی کنیم و با اولویت قراردادن کشاورزی، پشتیبانی و تسهیل امور، زیرساخت های موردنیاز را در حوزه کشاورزی فراهم کنیم.

وی با اظهار این که کشاورزی استان باید متحول شود، گفت: بخشی از ظرفیت کشاورزی استان راکد و خواب است و در این زمینه تاخر تاریخی و جدی داریم.

به گزارش بازار، کشت پاییزه در مازندران بر آفتاب و باران متکی است و فراهم نبودن زیرساخت های لازم از جمله کامل نبودن زهکشی مزارع و مشکل تامین آب سبب شده تا هرساله محصولات پاییزی استان دستخوش نوسانات ناشی از تغییرات اقلیمی شوند.

کد خبر: ۱۷۶٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha