۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
ضرورت کاهش زمان صدور پروانه ساخت در همدان| انبوه سازان مهاجرت می کنند
گزارش خبری؛

ضرورت کاهش زمان صدور پروانه ساخت در همدان| انبوه سازان مهاجرت می کنند

همدان- کاهش زمان صدور پروانه ساخت به منظور افزایش ساخت و ساز در همدان مطالبه ۷۰۰ انبوه سازی است که منتظر به بار نشستن تلاش های انجام شده مسئولان دست اندر کار در این زمینه هستند.

بازار؛ پروین قادری دانشمند: گروه استان‌ها: کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی در همدان می تواند بخشی از مشکلات شهروندان در این حوزه را کاهش دهد ضمن اینکه این اقدام خواسته انبوه سازان نیز به شمار می رود.

رئیس کمیسیون فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان ظهر پنج شنبه در همین خصوص در جلسه ای که در اتاق بازرگانی همدان برگزار شد به فرایند صدور پروانه ساختمانی اشاره کرد و با بیان اینکه این مسئله بزرگترین دغدغه انبوه سازان است، اظهار کرد: موضوع فرایند صدور پروانه ساختمانی از سال ۹۸ به بعد جزو دستور کار شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت کمیسیون فنی و مهندسی بوده است.

مهدی درویشی با تاکید بر اینکه اغلب مدیران بخش اجرایی در معاونت عمرانی استانداری و شهرداری قول دادند فرایند صدور نقشه پروانه را کاهش دهند، ادامه داد: متاسفانه روند صدور پروانه ساختمانی تاکنون تغییر مثبتی نداشته است.

برخی استان‌ها بین یک تا دو ماه پروانه صادر می‌کنند و در همدان بین ۶ تا ۸ ماه صدور پروانه ساختمانی طول می‌کشد

وی با بیان اینکه در کشور برخی استان‌ها بین یک تا دو ماه پروانه صادر می‌کنند و در همدان بین ۶ تا ۸ ماه صدور پروانه ساختمانی طول می‌کشد، افزود: طولانی بودن این فرایند مشکل بزرگی است و ۷۰۰ سازنده انبوه ساز با این مسئله درگیر هستند.

انبوه سازان از همدان می‌روند و در استان‌های گیلان و مازندران سرمایه گذاری می‌کنند
درویشی با اشاره به اینکه انبوه سازان از همدان می‌روند و در استان‌های گیلان و مازندران سرمایه گذاری می‌کنند، اضافه کرد: صدور پروانه ساختمانی در استان‌های شمالی راحت‌تر، روان‌تر و سود آورتر است.

وی در ادامه به بررسی عدم تخصیص تسهیلات مسکن از بانک‌ها به غیر بانک مسکن پرداخت و بیان کرد: در قانون بودجه در حوزه ساخت مسکن مقرر شده همه بانک‌ها بخشی از تسهیلات خود را که رقم ۲۰ درصد است برای بخش ساختمان و مسکن اختصاص دهند اما تنها بانکی که از این قانون تبعیت کرده بانک مسکن است.

رئیس کمیسیون فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه شاخص‌های سه ماه سوم و چهارم سال ۱۴۰۰ که یک ماه پیش ابلاغ شده از واقعیت خارج است و همخوانی ندارد، ادامه داد: فهرست سال ۱۴۰۱ در حدود ۵۰ درصد افزایش نسبت به فهرست سال قبل دارد و در سه ماه اول و دوم سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد تورم را در نظر گرفته‌اند.

فعال صنعت ساختمان نیز در ادامه با بیان اینکه بانک‌ مسکن تا حدی همکاری دارد، اظهار کرد: از زمانی که بانک مرکزی موضوع مسدودی بانک را اعلام کرد دیگر حتی بانک مسکن هم از محل رسوب آتی با انبوه سازان همکاری نمی‌کند.

علی بادامی با بیان اینکه رسوب آتی یعنی بانک اعلام می‌کرد که ۲۰ درصد تسهیلات را در حساب جاری مسدود می‌کنیم که رسوب در حساب ایجاد شود و پشتوانه تسهیلات پرداختی شود، ادامه داد: اکنون رسوب آتی کامل حذف شده و در ازای آن، کارکرد حساب و یا خرید اوراق جایگزین شده است.

اغلب تسهیلات‌پرداختی برای مسکن شهری نیست و منابع به سمت مسکن روستایی سوق داده شده است

وی با اشاره به اینکه قسمت زیادی از تسهیلات را بانک‌ها پرداخت می‌کنند اما در بررسی‌ها متوجه می‌شویم که تسهیلات بیشتر در بحش مسکن روستایی هزینه می‌شود، افزود: اغلب تسهیلات‌پرداختی برای مسکن شهری نیست و منابع به سمت مسکن روستایی سوق داده شده است.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی یا مجموعه‌ای دیگری باید مجموعه انبوه سازان را همراهی کند و منابع بانکی را برای انبوه سازان در بانک مسکن متمرکز کنند، اضافه کرد: بانک مسکن از منابع داخلی خود به عنوان بازاریابی سرمایه‌ای می‌تواند تسهیلات زیادی را به غیر چیزی که منابع استان است به داخل استان تزریق کند.

وی با بیان اینکه انبوه سازان در بخش شهری می‌توانند از بازاریابی سرمایه‌ای استفاده کند و رسوب آتی، کارکرد حساب و خرید اوراق نمی‌خواهد، بیان کرد: تبریز ۲۰۰ میلیارد تومان از این‌منابع استفاده کرد و سال گذشته اصفهان ۲۰۰ میلیارد تومان استفاده کرد.

رئیس اتاق بازرگانی همدان نی در ادامه با اشاره به مسائل صدور پروانه ساختمانی افزود: از اینکه می شنوم شهرداری با اقدامات الکترونیکی سازی فرایند صدور پروانه یک قدم به جلو برداشته خوشحالم و مهم این است که مسئول دستگاه بپذیرد که کار را تغییر دهد.

علی اصغر زبردست با بیان اینکه انتظاری که از کمیسیون فنی و مهندسی می رود ‌ این است که به مسائلی فراتر از مسائل روزمره بپردازد، افزود: جایگاه کار کمیسیون می تواند یک پله بالاتر از مسائل ریز و جزیی باشد.

نخستین محور اشتغال و توسعه استان همدان بعد از موضوع گردشگری بخش مسکن و سرمایه گذاری در این بخش است

زبردست در ادامه با بیان اینکه در هر استانی بخش نخست سرمایه گذاری را بخش ساخت و ساز تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: نخستین محور اشتغال و توسعه استان همدان بعد از موضوع گردشگری بخش مسکن و سرمایه گذاری در این بخش است.

ماشین‌های گذری نباید وارد شهر شود و باید کمربندی شهر همدان راه اندازی شود
وی از اعضا کمیسیون فنی و مهندسی خواست تا به مسائل کلان شهری بیشتر بپردازند و ادامه داد: ماشین‌های گذری نباید وارد شهر شود و باید کمربندی شهر همدان راه اندازی شود و با ورود کمیسیون روی این سبک مسائل کار جدی انجام‌ شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با تاکید بر اینکه اگر محور اول توسعه همدان موضوع گردشگری است باید ویترین شهر درست باشد، ادامه داد: ویترین شهر ورودی شهر است که بسیار جای کار دارد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه بانک‌ها میانگین کشور را که باید ۲۰ درصد از کل تسهیلات کل بانک‌ها به مسکن تخصیص داده شود را همچنان رعایت کردند، اظهار کرد: نسبت مصارف به منابع ۲۷ دهم درصد است.

هادی خورشیدی با بیان اینکه ۲۷ دهم درصد تسهیلات را بانک‌ها در بخش مسکن پرداخت می‌کنند، ادامه داد: مجموع تسهیلات خالص ۵۹ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال تسهیلات مسکن بانک‌ها است.

وی با اشاره به اینکه کل تسهیلات مسکن هم ۷۷ هزار و ۹۵۸ میلیارد ریال است، افزود: ۵۹ درصد تسهیلات مسکن در استان به وسیله بانک مسکن پرداخت می‌شود و ۴۱ درصد به وسیله هفت بانک پرداخت می‌شده که اکنون تعداد آنها به ۹ بانک افزایش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان اضافه کرد: بانک ملی ۵.۵ درصد، بانک صادرات ۷.۴ درصد، بانک ملت ۶.۳ درصد، بانک‌ تجارت ۷.۵ درصد، بانک سپه ۶.۲ درصد، بانک رفاه ۴.۳ درصد، بانک کشاورزی ۷ دهم درصد، پست بانک ۴ دهم درصد، بانک مهر ایران ۸ دهم درصد و بانک توسعه تعاون ۱.۹ درصد تسهیلات مسکن را پرداخت کردند.

وی با بیان اینکه نسبت مصارف به منابع کشور ۸۶ درصد بود و این رقم در استان همدان هم ۸۶ درصد رعایت می‌شود، بیان کرد: مشکل اصلی بانک‌های خصوصی هستند که تسهیلات نمی‌دهند ولی بانک‌های دولتی در بخش مسکن حرکت کرده‌اند.

کد خبر: ۱۷۶٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
      1 1
      من تو شرکت عمرانی کار می کنم کم کم دوسال طول میکشه که یه جواز صادر بشه
    • محمد رضا پیروی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
      2 0
      اول مشکل اب ومدیریتتونو حل کنید بعد بفکر انبوه سازی باشید