۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
به صدا درآمدن زنگ خطر برای نماد «وسپهر»
بازار گزارش می دهد

به صدا درآمدن زنگ خطر برای نماد «وسپهر»

بر اساس اطلاعات منتشره از وسپهر، وضعیت مالی شرکت به گونه‌ای است که نسبت‌های سودآوری کاهشی و نسبت‌های بدهی افزایشی است که شاید بتوان گفت که زنگ خطر برای این نماد به صدا درآمده است.

بازار؛ گروه بورس: اطلاعات صورت مالی میان دوره‌ای(سه ماه) حسابرسی نشده شرکت سرمایه گذاری سپر صادرات با نماد وسپهر نشان می‌دهد که سود خالص این شرکت ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

این شرکت سرمایه گذاری از بازوهای اصلی فعالیت‌های سرمایه گذاری مالی بانک صادرات ایران است. سال ۱۳۹۹ به دلیل شرایط رشد غیر عادی بازار سرمایه سود وسپهر ۳۵۰۰ میلیارد تومان بود که علی رغم وضع بد بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ این میزان در همین حد به میزان ۳۲۷۰ میلیارد تومان نگه داشته شد که نشان از عملکرد مطلوب وسپهر در سال ۱۴۰۰ بوده است. اما عملکرد شش ماهه سال ۱۴۰۱ که با تغییر رویکرد مدیریتی در فروردین ماه مواجه بوده است نشان از عدم تحقق بودجه به میزان حداقل ۱۵درصد، در کنار نزول و عملکرد ضعیف نسبت های مالی است.

افزایش نسبت های بدهی و کاهش سودآوری

بر اساس اطلاعات منتشره از وسپهر، وضعیت مالی شرکت به گونه‌ای است که نسبت‌های سودآوری شرکت کاهشی و نسبت‌های بدهی افزایشی است که شاید بتوان گفت که زنگ خطر وسپهر به صدا درآمده و باید مدیران منصوب شده از سوی سهام دار عمده (بانک صادرات ایران) به سایر سهامداران خرد شرکت توضیحاتی ارائه کنند.

بازدهی منفی سهام شرکت

وضعیت قیمتی سهام شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر در شش ماهه سال ۱۴۰۱ در گروه سرمایه گذاری ها مناسب نبوده به نحوی که فاصله قیمتی از سقف آن در بازه شش ماهه ۱۵ درصد افت را نشان می‌دهد این در حالی است که همین شاخص در صنعت سرمایه گذاری به میزان ۱۲درصد می باشد. که ۲۵ درصد عملکرد منفی نسبت به هم گروه های خود را نشان می دهد.

برای کسی که در یکسال گذشته سهام شرکت را نگه داشته است در واقع نه تنها هیچ بازدهی نداشته و حتی با محاسبه تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی و یا نرخ سود سپرده (ریسک فری) او ضرر کرده است. در واقع اگر سود ۸۲ تومانی را در نظر نگیریم وسپهر برای سهامداران خود هیچ اورده ای نداشت.

نسبت‌های مالی

وسپهر در سال ۱۳۹۹ همانند بازار وضعیت خوبی را داشته و در سال ۱۴۰۰ علیرغم وضعیت بد بازار سعی کرده تا شرایط خوب سال گذشته خود را از منظر سود دهی تثبیت نماید. این شرکت در سال ۱۴۰۱، بر اساس داده‌های منتشره، دارای شرایط متزلزلی از منظر تصمیم گیری مدیریتی شده و نسبت به دوره های قبل شرایط بدتری داشته است.

سودخالص شرکت وضعیت نزولی دارد. حتی در شش ماهه علی رغم تلاش برای فروش دارایی ها نتوانسته حتی بودجه سال قبل خود را در سه ماهه محقق سازد و به میران ۱۵درصد از آن عقب بوده است. بر اساس اطلاعات منتشره در کدال، در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به نظر می رسد این شرکت تلاش دارد با فروش دارایی‌های خود دست به خلق سود حسابداری بزند که آینده شرکت را با مخاطرات جدی روبرو خواهد کرد.

همه اینها در حالی است که نرخ رشد سود عملیاتی فصل به فصل مشابه نیز منفی ۱۳ درصد بوده است که بیان می دارد عملکرد شش ماهه نیز به همین میزان منفی باشد.

شرح

اسفند۱۴۰۰

اسفند۱۳۹۹

خرداد۱۴۰۱

دارایی جاری

۹۸,۵۶۰,۹۱۱

۷۸,۴۳۳,۴۳۷

۱۰۲,۴۴۹,۶۰۰

بدهی جاری

۸۱,۵۰۰,۶۹۰

۹۱,۷۵۰,۵۳۸

۱۰۶۰۹۶۷۱۳

فروش خالص

۳۳,۰۳۷,۱۸۶

۳۵,۳۱۱,۷۴۸

۲,۸۶۴,۱۸۴

کل دارایی ها

۱۷۰,۰۳۹,۵۶۹

۱۴۴,۰۲۶,۵۴۴

۱۷۲,۸۱۷,۲۳۴

جمع بدهی ها

۱۱۵,۱۵۱,۲۴۸

۹۱,۷۵۳,۲۹۲

۱۳۹,۷۴۹,۶۶۴

حقوق صاحبان سهام

۵۴,۸۸۸,۳۲۱

۵۲,۲۷۳,۳۵۲

۳۳,۰۶۷,۶۷۰

سود عملیاتی

۳۲,۸۰۰,۳۸۲

۳۵,۱۵۷,۹۲۳

۲,۷۷۹,۲۴۹

سودخالص

۳۲,۷۹۵,۰۶۹

۳۵,۱۵۸,۴۳۴

۲,۷۷۹,۳۴۹

موجودی نقد

۳۶۹,۰۴۴

۷۹۱,۶۲۱

۵۰۱,۳۸۸۶

اما از همه اینها مهمتر اینکه نسبت های مالی شرکت که گویاترین مساله برای بررسی وضعیت شرکت است، نشان می دهد که بیشتر مقوله های مهم شرکت نزولی است.

از همه مهمتر اینکه ارزش های ویژه شرکت در حوزه دارایی و حقوق صاحبان سهام نزولی بوده است. بازدهی دارایی یا ROA که دارای اهمیت بالایی است کاهش شدیدی داشته است همچنین ROA نیز همین وضعیت را تجربه کرد. در مقابل نسبت های بدهی شرکت نیز افزایش داشته که نشان از بالارفتن میزان بدهی های شرکت نسبت به دوره های قبل است.

شرح

اسفند۱۴۰۰

اسفند۱۳۹۹

خرداد۱۴۰۱

نسبت جاری

۱.۲۰۹۳۲۶

۰.۸۵۴۸۵۵

۰.۴۹۷۰۹۴۷۷۹

نسبت وجه نقد

۰.۰۰۴۵۲۸

۰.۰۰۸۶۲۸

۰.۰۰۲۴۳۲۷۸

گردش کل دارایی ها

۰.۱۹۴۲۹۱

۰.۲۴۵۱۷۵

۰.۰۱۶۵۷۳۴۸۶

نسبت بدهی

۰.۶۷۷۲۰۳

۰.۶۳۷۰۵۸

۰.۸۰۸۶۵۵۸۳۱

بدهی به ارزش ویژه

۲.۰۹۷۹۱۹

۱.۷۵۵۲۵۹

۴.۲۲۶۱۷۲۰۸۹

حاشیه سود خالص

۰.۹۹۲۶۷۱

۰.۹۹۵۶۵۸

۰.۹۷۰۳۸۰۷۴۴

حاشیه سود عملیاتی

۰.۹۹۲۸۳۲

۰.۹۹۵۶۴۴

۰.۹۷۰۳۴۵۸۳

بازدهی دارایی ROA

۰.۱۹۲۸۶۷

۰.۲۴۴۱۱۱

۰.۰۱۶۰۸۲۵۹۲

بازده حساب صاحبان سرمایه ROE

۰.۵۹۷۴۸۷

۰.۶۷۲۵۸۸

۰.۰۸۴۰۵۰۳۴۳

نسبت‌های بدهی شرکت در حقیقت، یکی از نسبت‌هایی که گویای شرایط وسپهر است نسبت بدهی است. نسبت بدهی بالاتر، نشان می دهد که شرکت اهرمی تر است، به این معنی که ریسک مالی بیشتری می تواند داشته باشد. البته ممکن است که همواره بالا رفتن نسبت بدهی بد نباشد، اما گویای این است که شرکت بدهی زیادی ایجاده کرده و ریسک شرکت را به شدت افزایش داده است. در نسبت بدهی وسپهر در بین شرکت های همسان بسیار بالاست و همچنان در حال رشد است. در خرداد ۱۴۰۱ شرکت وسپهر دارای ۱۳۹ هزار میلیارد ریال بدهی کل است.

۱۱۴ هزار و ۴۶۵ میلیارد ریال معادل ۸۰ درصد از کل بدهی به حسابهای پرداختنی اختصاص دارند. این حساب میزان تعهدات شرکت که ناشی از خرید کالا و خدمات موضوع فعالیت اصلی شرکت می باشد را نشان می دهد.

کد خبر: ۱۷۶٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha