۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
جهش هزار تومانی قیمت پروفیل در ۲ روز

جهش هزار تومانی قیمت پروفیل در ۲ روز

شهریورماه درحالی رو به پایان است که بازار آهن و فولاد درغالب بخش‌های بازار ثابت است و تنها در برخی حوزه‌ها افزایش و کاهش نسبی نرخ روز آهن آلات مشاهده می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، شهریورماه درحالی رو به پایان است که بازار آهن و فولاد درغالب بخش‌های بازار ثابت است و تنها در برخی حوزه‌ها افزایش و کاهش نسبی نرخ روز آهن آلات مشاهده می‌شود.

بازار ارز هم با توقف در کانال ۳۱ هزار تومان نوسانات قابل توجهی نداشت و با نزدیک شدن قیمت دلار به کانال ۳۲ هزار تومانی در ابتدای روز، مجددا کمی کاهش یافت و در نهایت در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۷۳۰ تومان مبادله شد.

تحلیل نوسانات بازار آهن
قیمت میلگرد آجدار روز گذشته در عمده شرکت‌ها ثبات داشت اما افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز در برخی شرکت‌ها مشاهده شد، در این میان نیز تعدادی از کارخانه‌ها از جمله کارخانه میلگرد ذوب اهن اصفهان و امیرکبیر حدود ۵۰ الی ۴۰۰ تومان قیمت محصولات خود را کاهش دادند. قیمت‌های بازار میلگرد روز گذشته در بازه ۱۵ هزار و ۳۰۰ الی ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان بود و متوسط نرخ آن نیز ۱۵ هزار و ۶۲۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن نیز عمدتا ثابت بود اما تیراهن کارخانه ذوب آهن اصفهان در برخی شاخه‌ها کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی داشت و تیر ۱۴ فایکو نیز ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. نرخ روز نبشی و ناودانی نیز در غالب کارخانه‌ها با ثبات همراه بود اما نبشی کارخانه جاوید بناب حدود ۱۰۰ تومان نرخ محصولات خود را افزایش داد.

انواع ورق‌ها از جمله نرخ ورق سیاه و انواع آن در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما ورق سیاه فولاد مبارکه با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام قیمت کرد. قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز مانند سایر محصولات فولادی در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت روز قوطی پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی، صنعتی و ... عمدتا با افزایش قیمت اعلام شدند که به طور میانگین رقمی حدود ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان اعلام شد. نرخ ورق مبارکه ضخامت ۲ میلیمتر حدود ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان شنیده می‌شود که نسبت به قبل از معاملات ورق کلاف گرم فولاد مبارکه در بورس کالا افزایش ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومانی داشته است.

کمبود ورق کلاف گرم در بازار و همچنین کاهش ارزش پول ملی از علل بروز جهش قیمت این محصول طی دو روز گذشته است، اما به نظر می‌رسد با افزایش حجم تولید یا واردات می‌توان کمبود بازار را جبران و بازار را اشباع کرد.

اما در نهایت می‌توان گفت با نزدیک شدن به پایان هفته و همچنین تعطیلی‌های پیش رو در هفته آتی، احتمال ثبات قیمت آهن آلات محتمل‌ترین گزینه در آغاز فصل پاییز است.

گزارش‌ها حاکی از عرضه ۱۴۸ هزار و ۶۸۴ تنی محصولات فولادی در بورس کالا است که شامل محصولاتی همچون میلگرد، ناودانی و نبشی، تیرآهن، ورق سرد لوزام خانگی و خودرو می‌شود.

میلگرد آجدار عرضه شده در بورس حجمی حدود ۸۵ هزار و ۵۵۸ تن دارد که نرخ پایه آن ۱۴ هزار و ۱۵۵ تومان تعیین شده است. این محصول در مقایسه با اخرین عرضه کاهش حجم ۴۸/۱ درصدی داشته است.

براساس آمار و گزارش‌ها از بورس کالا، در شش ماه اول سال حدود ۶/۲ میلیون تن شمش عرضه شده است که از میزان تنها حدود ۲/۸ میلیون تن مورد معامله قرار گرفته است.

به عباتی در ماه حدود یک میلیون تن شمش عرضه شده است که از این میزان حدود ۴۶۰ تن از آن معامله شده است. با این اوصاف می‌توان این نتیجه را گرفت که نیاز بازار کشور به شمش ۴۶۰ هزار تن در ماه است و لزوم عرضه کل شمش تولیدشده در بورس توجیه عقلانی و کارشناسی ندارد.

کد خبر: ۱۷۶٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha