۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
افزایش ۴۰درصدی بازدهی تولید شیر با افزودن پودر چربی در جیره غذایی دام| از تولید داخل حمایت نمی شود
تولید کننده پودر چربی در گفتگو با بازار؛

افزایش ۴۰درصدی بازدهی تولید شیر با افزودن پودر چربی در جیره غذایی دام| از تولید داخل حمایت نمی شود

آقاسی تولیدکننده پودر چربی با گلایه از تحقق نیافتن شعار حمایت از تولید داخل گفت: وارد کنندگان این محصول را با نرخی برابر قیمت مواد اولیه مورد نیاز ما وارد می کنند و به این ترتیب رقابت با آنها سخت است.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت دام و طیور کشور در حالی با چالش های متعدد مواجه است که برخی تولید کننده ها سعی دارند با تولید و ارائه محصولاتی که غالبا از طریق واردات تامین می شود، بار مالی تحمیلی بر تولید کننده ها را کاهش دهند. «داوود آقاسی» مدیر عامل یک شرکت تولیدی در حوزه «پودر چربی» مورد مصرف خوراک دام و طیور است که معتقد است علیرغم شعار حمایت از تولید داخل، با معضل واردات محصولات مشابه خارجی روبرو هستند.

با افزودن پودر چربی به جیره غذایی دام بازدهی تولید شیر تا ۴۰درصد بالا می رود

آقاسی به بازار گفت: ما تولید پودر چربی خالص در کشور داریم در حالی که پیش از این غالبا از خارج وارد می شد اما بر اساس تخصصی که یکی از افراد مجموعه دارد توانستیم برای اولین بار این محصول را در کشور تولید کنیم و کم کم بومی شده است.

وی در خصوص اصلی ترین کارکرد پودر چربی تولیدی نیز اظهار داشت: این نوع پودر چربی برای خوراک دام و طیور در جهت افزایش باروری و همچنین افزایش بازدهی شیر تولیدی دامداری ها استفاده می شود. البته اگرچه استفاده از این محصول در تولید خوراک الزام ندارد اما چون به بهبود کیفیت شیر کمک می کند لذا غالبا کارخانه داران تمایل دارند از این محصول استفاده کنند.

آقاسی در پاسخ به این سوال که استفاده از این پودر چربی چقدر راندمان شیر تولیدی را بالا می برد، گفت: این پودر چربی در جیره غذایی دام استفاده می شود و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بازدهی شیر را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: در واقع استفاده از این محصول به نحوی است که انرژی دام را نگه می دارد و کمک می کند انرژی چندانی مصرف نشود و از این طریق نیز کمک می کند که دام بارداری موثرتری نیز داشته باشد.

آقاسی همچنین در پاسخ به این سوال که اگرچه حوزه کاری شما نوپا است اما آیا توانسته ایم در خاورمیانه جایگاهی داشته باشیم یا خیر، گفت: دقیقا این حوزه کاری کاملا نوپا است و حدود ۵ سال است در کشور راه اندازی شده است. البته این حوزه را به صورت سیستماتیک و علمی پیش برده ایم و می توان گفت نهایتا تا چند سال آینده ایران در تولید این محصول خودکفا خواهد شد و از واردات بی نیاز می شویم.

او ادامه داد: این در شرایطی است که محصول پودر چربی، غالبا از کشورهای آسیای جنوب شرقی مثل مالزی و اندونزی وارد می شود و الان هم هنوز ادامه دارد. این برخلاف آن چیزی که گفته می شد وقتی محصولی تولید داخلی دارد دیگر وارد نمی شود اما الان با مشکل واردات پودر چربی هم دست و پنجه نرم می کنیم.

فاکتور قیمت؛ ترفندی موثر برای رقابت با محصول مشابه خارجی

این تولید کننده پودر چربی خاطر نشان کرد: با این تفاسیر عاملی که باعث شده در بازار رقابت با محصول خارجی دوام بیاوریم بحث قیمت محصول است. به این معنا که محصولاتی که وارد می شود غالبا از سوی فروشندگان به صورت نقدی به مشتری ها عرضه می شود اما ما به صورت مدت دار هم محصول به مشتریان میدهیم.

وی ادامه داد: به این ترتیب در حالی که تفاوت قیمت محصول تولیدی ما با قیمت محصول وارداتی در ازای هر کیلوگرم ۲ تا ۳هزار تومان است ما بر اساس بازار سعی می کنیم پیش برویم و برخی مواقع که نرخ دلار نوسان دارد ما نیز قیمت را تغییر می دهیم که از بازار عقب نمانیم.

این تولید کننده پودر چربی در خصوص چالش های پیش روی تامین مواد اولیه خود گفت: برای تولید پودر چربی غالبا از روغن های گیاهی و حیوانی استفاده می کنیم و مشکل این است که ما تا به حال از روغن های داخلی استفاده می کردیم اما با وضعیتی که می بینیم باید واردات روغن هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اصلی ترین روغن مصرفی ما پالم است، افزود: دولت برای آن ۴۰درصد سود و حقوق بازرگانی گذاشته است بنابراین قیمت مواد اولیه ما با قیمت فروش یکسان است! یعنی اگر قیمت پالم هزار دلار باشد ۴۰درصد به آن اضافه می شود و قیمت به یکباره بالا می رود. پس چقدر باید روی این کار کنیم و چگونه با این وضعیت بازار بتوانیم رقابت کنیم؟

آقاسی گفت: با این تفاسیر این امر مساله بزرگی در تولید پودر چربی است و لذا الان واردات پودر چربی برای وارد کننده ها بسیار به صرفه است. چون خود محصول ما را به نرخ مواد اولیه وارداتی مورد نیاز ما به کشور وارد و در بازار عرضه می کنند.

اقتصاد ایران بی برنامه است؛ برای کنترل شرایط حاکم بر تولید دولت باید با برنامه کار کند

وی در خصوص اینکه چرا تا به حال به سمت بازارهای صادراتی نرفته اند نیز گفت: فعلا بازارهای داخلی را پوشش می دهیم چون مشتریان داخلی بسیار زیاد هستند و لذا به صادرات نرسیده ایم اما با افزایش ظرفیت تولید بحث صادرات را نیز خواهیم داشت.

این تولید کننده پودر چربی ادامه داد: در حال حاضر کشورهای همسایه از جمله ترکیه، خواهان محصول ما هستند البته صنعت پودر چربی در دنیا نو است به همین دلیل بسیاری از کشورها در این زمینه وارد نشده اند اما ایران خوشبختانه یکی از قطب های پرورش و تولید شیر در جهان است و لذا در این صنعت نیز زود وارد شده است.

آقاسی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به ارتباطی که با دامداران کشور دارید، چالش های این صنعت را ناشی از چه می دانید گفت: همانطور که می دانید فعالان حوزه دامداری غالبا روی بحث تامین مواد اولیه دغدغه دارند و گرانی نهاده های تولیدی و از سوی دیگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مساله ساز شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر افزایش قیمت حامل های انرژی نیز این فعالان را با چالش مواجه کرده است و لذا به قدری اوضاع بسیار پیچیده شده است که نمی توان گفت این صنعت به کدام سمت و سو قرار است پیش برود.

آقاسی در پاسخ به این سوال که برای بهبود شرایط دولت چه راهی باید در پیش بگیرند گفت: پیشنهاد ما به دولت این است که با برنامه کار کنند چون اقتصاد ایران بسیار بی برنامه است و بر کار ما بسیار تاثیر گذاشته است و لذا برای ۶ماهه دوم با این وضعیت حامل های انرژی نمی توانیم برنامه ریزی کنیم.

گفتنی است بنا بر آنچه کارشناسان می گویند احتمال سه نرخی شدن قیمت بنزین وجود دارد و در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، هزینه های حمل برای کلیه تولید کننده ها بیشتر می شود. این در شرایطی است که در حال حاضر نیز افزایش چشمگیر هزینه های حمل و نقل از اصلی ترین چالش های تولید کننده های بخش کشاورزی محسوب می شود.

کد خبر: ۱۷۶٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جهرمی IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
      2 0
      همه چیز باید طبیعی باشد .شما نگاه کنید ازبس در تولید میوه و سبزی جات از کود های شیمیائی استفاده می شود دیگر میوه‌ها طعم ومزه گذشته را ندارند و زود فاسد می شوند و روی بدن انسان تآثیر منفی می گذارد شاید تولید افزایش داشته باشد اما افزایش تومار مغزی و سرطان و...در جامعه ما بیشتر از حد مجاز است