۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
تلاش برای تغییر نگاه جهانی به گز ایران با ارتقای بسته بندی ها
تولیدکننده گز میوه ای در گفتگو با بازار مطرح کرد

تلاش برای تغییر نگاه جهانی به گز ایران با ارتقای بسته بندی ها

برزگر تولید کننده گز میوه ای می گوید: برای حضور موفق در بازارهای جهانی از یکسو اقدام به نوآوری کرده ایم و از سوی دیگر با ایجاد تحول در بسته بندی محصولات خود توانسته ایم به ۱۵کشور دنیا راه یابیم.

بازار؛ گروه صنعت: تولید صنایع غذایی کشور در شرایطی است که اگرچه برخی معتقدند کیفیت لازم برای ارسال به بازارهای خارجی را ندارد اما برخی تولید کننده ها سعی کرده اند با ایجاد نوآوری و اعمال تغییرات اساسی جایگاه خود را در بازارهای بین المللی مستحکم کنند.

معصومه برزگر مدیرعامل یک مجموعه تولید انواع «گز میوه ای» است که در حال حاضر محصولات منحصر بفرد خود را در ۱۲ طعم مختلف در بازارهای خارجی عرضه می کند. وی مدعی است: در بحث بازارهای خارجی نیز ما دنبال این هستیم که یک میلیاردم درصد از سهم جهانی شکلات را از بازار جهانی بگیرم. به عبارت دیگر در سطح جهانی مردم چندان گز را نمی شناسند در حالی که اگر بسته بندی درستی داشته باشد و کیفیت بالا داشته باشد مصرف کننده ها به سمت آن کشیده می شود. به خصوص اینکه با بسته بندی های ضعیف نمی توان در بازارهای جهانی حضوری موثر داشت.

گفتگوی «بازار» با معصومه برزگر تولید کننده و صادر کننده گز میوه ای را در ادامه می خوانید.

*شما در حوزه تولید گز استفاده از روشی جدید را در پیش گرفته اید و برخلاف تولیدات سنتی، میوه های خشک را وارد این صنعت کرده اید. انگیزه شما چه بوده است و این نوآوری چه ثمراتی برای شما داشته است؟

ما تلاش داریم نگاه جهانی را به محصول منحصر بفرد گز ایران تغییر دهیم و این کار را از ارتقای بسته بندی ها شروع کرده ایم؛ یعنی کمتر خریدار جهانی تمایل به خرید محصول گز ایران با بسته بندی های رایج و موجود در بازار دارد مگر اینکه وجه تمایز داشته باشد. به این ترتیب ما تلاش کرده ایم در این صنعت بسته بندی ها را تغییر دهیم به نوعی که بسیاری در نگاه اول تصورشان این است که محصول ارائه شده ما شکلات است. از سوی دیگر در بحث استفاده از مواد اولیه سعی داریم از مواد باکیفیتی استفاده کنیم که محصول گز به بسته بندی به اصطلاح نچسبد.

*برای ایجاد این تغییر نگاه جهانی به محصول گز، با چه موانع و چالش هایی روبرو هستید؟

شاید یکی از اصلی ترین موانع پیش روی ما این بوده که دولت از صنعتی که در جهان مختص ایران است هیچ حمایتی نمی کند و به این ترتیب ما امیدی به دولت نداریم بلکه ما به امید خود و افراد مجموعه هستیم که اگر کالایی را در بازارهای خارجی ارائه می دهیم به عنوان کالایی محبوب با قابلیت رقابت به آن نگاه شود. از سوی دیگر با ارگان ها و سازمان های مختلف هم چالش زیاد داریم.

*برای داشتن سهم بیشتری از بازار داخل و خارج از چه تکنیکی استفاده می کنید؟

در ایران ما به صورت انحصاری گزهای شکلاتی آن هم برای سنین مختلف تولید می کنیم. این در شرایطی است که گزهای تولیدی ما با میوه های خشک درست می شود و به این ترتیب بخش قابل توجهی از میوه های تولیدی در کشور را در این صنعت آورده ایم که البته نیاز به حمایت مالی داریم. برای اینکه در بازار به درستی رقابت کنیم ما سعی کرده ایم به مشتریان خود تعهد داشته باشیم و در کنار آن کیفیت را بالا نگه داریم.

ما سعی کرده ایم به جای واحد فروش، واحد تولید را قوی تر کنیم به همین دلیل در حالی که سیستم فروش نداریم به ۱۵ کشور گز میوه ای صادر می کنیم

شاید تعجب کنید اگر بدانید مجموعه ما سیستم فروش ندارد! با این وجود به ۱۵ کشور جهان محصول ارسال می کنیم و در به اصطلاح مکانها و بازارهای لوکس ایران هم محصولات را عرضه می کنیم. تنها دلیل اش این است که ما سعی کرده ایم به جای واحد فروش، واحد تولید را قوی تر کنیم تا به این ترتیب تولید باکیفیت تر داشته باشیم و به این نحو مشتریان ما را به دیگران معرفی می کنند. در واقع در دنیای جدید امروزی که کسب و کارها به روشهای نوین بازایابی و فروش راغب هستند ما به تبلیغات دهان به دهان بیشتر تکیه داریم و جواب هم گرفته ایم. بنابراین ما سعی کرده ایم کیفیت را حفظ کنیم و این برای ما آورده فروش بالایی داشته است. از سوی دیگر نکته ای که محصولات ما را متمایز می سازد و رقابت ما را تسهیل می سازد این است که از یکسو مواد اولیه ما کلا داخلی است و به جای مواد پایه از دمنوش های گل گزنگبین، ترنجبین، عسل، پسته و دیگر مواد طبیعی و خالص استفاده می کنیم. با این شرایط است که در کشور رقیب نداریم یعنی تولید کننده ای که محصول با این تنوع تولید کند نداریم.

*در صنعت تولید گز چقدر در بخشهای مختلف سرمایه گذاری صورت گرفته است؟

از دیگر تولیدکننده ها اطلاع دقیقی نداریم اما ما به شخصه در مجموعه خود در بخش ماشین آلات سرمایه گذاری کرده ایم و از سوی دیگر چون کارهای طراحی را در مجموعه خود انجام می دهیم به نوعی در بازار نیاز سنجی کرده ایم و مطابق سلیقه اقشار و سنین مختلف طرح های مختلف ارائه داده ایم. به طوری که به طور مشخص محصولاتی را برای جامعه هدف بانوان، کودکان و آقایان طراحی و ارائه کرده ایم و همچنین متناسب با مراسمات مختلف مثل شب یلدا، عید نوروز و غیره نیز محصول ارائه می دهیم که این خود نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود.

*در حال حاضر جایگاه ایران در بازارهای جهانی در حوزه کاری شما چگونه است؟

بر اساس آنچه که تجار می گویند در بازارهای جهانی اصلی ترین خریداران همان مصرف کنندگان ایرانی هستند و خارجی ها شناخت چندانی از این محصول ندارند. با این وجود در کشورهای هدف ما از جمله استرالیا مردم بومی نیز از این محصول استقبال کرده اند چون به دلیل بسته بندی متفاوتی که ارائه داده ایم در ابتدا تصورشان بر این است که شکلات است و پس از خریداری و استفاده کردن به نوعی ترغیب به خرید مجدد می شوند.

*چالش های صادراتی شما عمدتا چیست؟

ما چون از طریق واسطه ها کارهای صادراتی را انجام می دهیم و مستقیما ارسال بار به دیگر کشورها نداریم لذا چندان مشکلی در این مسیر نداریم. ترجیح ما نیز بر این است که به همین روند ادامه دهیم چون شاهد هستیم صادر کننده هایی که مستقیما به بازارهای هدف بار ارسال می کنند از سوی دولت و قوانین با چه مشکلات و موانعی مواجه هستند.

کد خبر: ۱۷۶٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha