۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
سایه سنگین افزایش نرخ بهره و کاهش تقاضای سوخت بر قیمت نفت

سایه سنگین افزایش نرخ بهره و کاهش تقاضای سوخت بر قیمت نفت

در پی نگرانی‌ها درباره خروجی نشست بانک‌های مرکزی سراسر جهان مبنی بر احتمال افزایش دوباره نرخ بهره و به‌دنبال آن وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی و اثر منفی آن بر تقاضای جهانی سوخت، قیمت نفت ثابت ماند.

به گزارش بازار، به‌دنبال نگرانی‌های بیشتر درباره احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در هفته جاری با هدف مهار تورم و در پی آن کُند شدن روند رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، قیمت نفت روز سه‌شنبه (۲۹ شهریورماه) پس از افزایش در معاملات روز دوشنبه (۲۸ شهریورماه) ثابت ماند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در ماه نوامبر در ساعت ۴ و ۴۹ دقیقه به وقت گرینویچ با ۳ سنت افزایش ۹۲ دلار و ۳ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (دبلیوتی‌آی) برای تحویل در ماه اکتبر هم با ۳ سنت افزایش به ۸۵ دلار و ۷۶ سنت برای هر بشکه رسید.

قراردادهای قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی برای تحویل در ماه اکتبر امروز منقضی می‌شود، در عین حال قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه با هفت سنت یا ۰.۱ درصد افت، ۸۵ دلار و ۲۹ سنت برای هر بشکه معامله شد.

دلار امروز در آستانه برگزاری نشست‌های بانک مرکزی در سراسر جهان به رهبری بانک مرکزی آمریکا که برای مهار تورم احتمال دارد نرخ بهره را ۷۵ واحد پایه دیگر افزایش ‌دهند، در روز سه‌شنبه کمتر از بالاترین رقم دو دهه اخیر باقی ماند.

دلار قوی‌تر، نفت بر مبنای دلار را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، گران‌تر می‌کند و افزایش نرخ‌های مورد انتظار، سبب افزایش نگرانی‌ها درباره تشدید رکود جهانی در پی شرایط انقباضی شده است.

تینا تانگ، تحلیلگر مؤسسه سی‌ام‌سی مارکتز در این باره گفت: قیمت نفت از اواسط ماه ژوئن روندی کاهشی در پیش گرفته است و ترس از رکود اقتصادی و کُند شدن روند اقتصادی در چین به‌طور کلی همچنان از عوامل اصلی روند کاهشی در بازارهای جهانی هستند.

در حالی که دیگر اقتصادهای بزرگ در حال افزایش نرخ بهره هستند، چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، روز سه‌شنبه نرخ‌های بهره ثابت نگه داشت، زیرا تلاش می‌کند حمایت از رشد اقتصادی کُند خود را در مقابل تضعیف یوان متعادل کند.

کد خبر: ۱۷۶٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha