۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۲
فعال سازی معادن با کدام ابزار؟
یاداشت وارده؛

فعال سازی معادن با کدام ابزار؟

مشهد- یکی از مشکلات کنونی بنگاه‌های تولیدی و معدنی، فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات است؛ این بخشی از یادداشت مجتبی ابراهیمی تولیدکننده سنگ‌های تزئینی برای بازار است.

مجتبی ابراهیمی؛بازار: عمر ماشین‌آلات معدنی و تجهیزات مصرفی در کشور به‌طور میانگین به ۲۰ الی ۳۰ سال رسیده و فرسودگی شدید این ماشین‌آلات سبب تعطیلی بسیاری از معادن کوچک و اختلال فعالیت بنگاه‌ها شده است.

کمبود تولید ماشین‌آلات معدنی در شرکت‌های تولیدی داخل سبب کاهش عرضه‌ این ماشین‌آلات در کشور شده به‌طوری‌که تولیدات این شرکت‌ها، توان پاسخگویی به نیازهای موجود را ندارند، همچنین در این شرایط واردات ماشین‌آلات معدنی به کشور نیز صورت نمی‌گیرد و لذا این روند سبب به وجود آمدن مشکلات زیادی در کار معادن شده است.

موارد دیگری مانند محدودیت‌های ارزی، افزایش نرخ ارز و نبود سیاست‌های تشویقی جهت نوسازی ماشین‌آلات معدنی فرسوده، سبب شده ناوگان معدنی کشور ازنظر عمر کاری در وضعیت مطلوبی نباشد؛ درمجموع تمام موارد یادشده باعث ایجاد بحران در تولید معادن و همچنین بروز مشکل در تأمین مواد اولیه‌ صنایع معدنی شده است.

تولیدات داخلی جوابگو نیست

فرسودگی ماشین‌آلات از طرفی موجب افزایش سوخت و کاهش راندمان در این دستگاه‌ها شده است و این در حالی است که شرکت نفت این موضوع را در نظر نگرفته و لذا بسیاری از معدن داران در استان خراسان با کمبود سوخت در این رابطه مواجه هستند.

باوجوداینکه عمر بسیاری از ماشین‌آلات معدنی بالای ۲۰ سال است اما نباید تنها به واردات ماشین‌آلات معدنی اکتفا کرد و بایستی تولید داخل موردحمایت جدی قرار بگیرد.

در حال حاضر باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای تقویت توان تولید داخل و افزایش کیفیت ماشین‌آلات داخلی بهره برد. حمایت از این شرکت‌ها باعث می‌شود برای ماشین‌آلاتی که مشابه آن‌ها در داخل تولید می‌شود واردات صورت نگیرد.

همچنین برای اطمینان از کیفیت مناسب این ماشین‌آلات، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران باید ورود پیدا کند و برای افزایش فروش، به متقاضیان ضمانت دهد.

در کشور شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین وجود دارد اما تولید انجام‌شده متناسب با نیازهای داخلی نیست یعنی نباید به دلیل وجود یک واحد تولیدی متصدی در عراق و یکی دو واحد کوچک دیگر که در کشور وجود دارد، کل واردات ماشین‌آلات سنگین را ممنوع و کشور را از افزایش سطح بهره‌وری محروم کنیم.

واردات ماشین‌آلات سنگین نه‌تنها با صنایع داخلی منافقاتی ندارد بلکه این واردات به نفع تولید داخلی است زیرابه هر میزان که تولید داخل بالاتر می‌رود، واردات نیز کاهش پیدا می‌کند و بازار داخلی نیز ضربه نخواهد خورد از طرفی واردات ماشین‌آلات معدنی هم موجب ورود فنّاوری به کشور می‌شود و علاوه بر این ظرفیت کیفیت تولیدات داخلی را نیز افزایش می‌دهد.

جا ماندن از بازار های جهانی

فرسودگی ماشین‌آلات معدنی باعث افزایش هزینه‌های معدن کاران شده است بنابراین این امر مستقیماً بر قیمت فروش ماده معدنی تأثیر می‌گذارد.

سنگ‌هایی نظیر مرمریت سبزوار و مشهد بازار بسیار مناسبی داشته و این جایگاه را دارد که در جهان صاحب برند باشد اما متأسفانه به‌اندازه‌ای فنّاوری و دستگاه‌های فراوری در کارخانه‌های سنگ‌بری‌های ما قدیمی و از رده خارج است که نمی‌توانیم در بازارهای خارجی رقابت تنگاتنگی داشته باشیم.

رقابت در حوزه صادرات یکی از مشکلات موجود در حوزه است. معادن کشور مشکلی ازنظر کمیت و کیفیت ندارد ولی در زمینهٔ قیمت تمام‌شده محصولات معدنی مشکلاتی وجود دارد.

قیمت تمام‌شده محصولات ما در مقایسه با کشوری مثل چین بسیار بالاتر است که عمده دلیل آن به فرسودگی ماشین‌آلات معدنی بازمی‌گردد. فرسودگی ماشین‌آلات معدنی باعث افزایش هزینه‌های معدنکاری شده است؛ بنابراین این موضوع به‌صورت مستقیم بر قیمت فروش ماده معدنی تأثیر می‌گذارد.

امسال و هم‌چنین سال گذشته در حالی دولت به معدن داران و به‌ویژه آن‌هایی که دچار رکود بودند برای فعال‌سازی معادن فشار می‌آورد که خرید یک بیل مکانیکی و یا لودر به رؤیا تبدیل‌شده است.

دولت برای فعال‌سازی معدن و اشتغال معدن کاران را متهم به کم‌کاری می‌کند و اما هیچ‌وقت نمی‌گوید که معدن کاری که حتی توان خرید یک بیل مکانیکی از وی سلب شده و به دلیل نبود صادرات نمی‌تواند محصول خود را صادر کند و ارزی برای واردات ماشین‌آلات برای وی اختصاص داده نمی‌شود و از همه طرف در مضیقه است چگونه باید معدن را فعال و پویا نگاه دارد و از رکود دور باشد؟

این در حالی است که قیمت یک بیل مکانیکی از ۲ میلیارد تومان در حال حاضر به ۱۲ میلیارد تومان افزایش‌یافته است لذا با این تورم لجام‌گسیخته چه انتظاری از معدن داران باید داشت؟

عدم سرمایه‌گذاری در این صنعت موجب شده تا ترکیه سنگ را از ایران خریداری و به اسم خود به عراق و افغانستان و دیگر کشورها صادر ‌کند درحالی‌که سنگ‌های مرمریت اعلمی خراسان در بازار جایگاه جهانی داشته و مشتریان بسیاری دارد.

اغلب دستگاه‌هایی که در کارخانه‌های سنگ‌بُری و حتی معادن استان در حال استفاده است حداقل قدمتی بیش از ۳۵ سال دارد لذا این عقب‌ماندگی از فناوری‌های روز دنیا به همان نسبت ما را از بازارهای منطقه عقب می‌اندازد و بهتر است بگویم که از کشورهای همسایه ازجمله ترکیه و حتی همین افغانستان هم عقب انداخته است.

کد خبر: ۱۷۵٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر مدنی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      0 1
      با دانش بنیان