۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۲
ریزش نیرو در تأسیسات گردشگری| باتجربه‌ها بیکار شدند
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

ریزش نیرو در تأسیسات گردشگری| باتجربه‌ها بیکار شدند

مشهد- ویروس کرونا به مدت دو سال گلوی صنعت گردشگری کشور را فشرد و بیش از ۱۲ هزار راهنمای گردشگری را بیکار کرد و آن‌ها را بدون درآمد گذاشت.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوی با برخورداری ازدو هزار و ۷۰۰ واحد تأسیسات گردشگری شامل هتل، مهان پذیر، مراکز اقامتی خودپذیرایی شامل هتل آپارتمان، زائرسرا و خانه مسافر، اقامتگاه‌های بومگردی و اقامتگاه‌های سنتی، مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری و مراکز گردشگری سلامت مقام نخست کشور را در این زمینه دارد.

گفته می‌شود ۷۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه گردشگری این استان اشتغال داشته‌اند که متأثر از شرایط کرونایی بیش از نیمی از آن‌ها از شغل خود کناره‌گیری کرده و به سمت سایر مشاغل برای تأمین معاش خود و خانواده رفتند.

بنا بر اظهارات متصدیان حوزه گردشگری اکنون کمبود نیروی متخصص یکی از چالش‌های اصلی مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری این استان است و در بحبوحه متضرر شدن مشاغلی که به علت کرونا دچار خسارت شدند، جایگاه راهنمایان گردشگری و افرادی که در این راستا صاحب تخصص بودند مغفول ماند.

ریزش نیرو در تأسیسات گردشگری خراسان رضوی| باتجربه‌ها بیکار شدند

متأسفانه این شغل هیچ زمانی درست شناخته‌نشده و هنوز هم دیده نمی‌شود. حتی بیمه این قشر فرهنگی و زحمتکش همچنان حل‌نشده است.

در خراسان رضوی بنا بر آمار منتشره افزون بر ۳۵هزار نفر شاغلان تأسیسات گردشگری تعداد ۱۹ هزار نفر ترک شغل کردند که حالا گفته می‌شود سه،چهارم این افراد موفق شده‌اند به کار خود بازگردند.

راهنمایانی که در بازار گم شدند

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان در گفت‌وگو با بازار در پاسخ به این سؤال که تا قبل از کرونا چند راهنمای گردشگری در استان فعالیت داشتند اظهار می‌کند: ما تا قبل از کرونا حدود ۴۲۰ راهنما در خراسان رضوی داشتیم که باوجود کرونا و یکسری مسائل دیگر تعدادی از این افراد از این کار انصراف دادند که در حال حاضر مشغول جمع‌آوری آمار تعداد دقیق راهنمایان فعال در این زمینه هستیم

توحید فروزان فر برخی از آژانس‌های مسافرتی تمایل به استفاده از راهنمایان گردشگری رادارند بخصوص آژانس‌هایی که در تورهای ورود به کشور فعالیت دارند موظف به استفاده از راهنمایان کارت دار و موردقبول میراث فرهنگی هستند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان به ما می‌گوید: متأسفانه از این شغل آن‌چنان‌که باید موردحمایت قرار نگرفته است و به همین دلیل دچار مشکلات زیادی است مثلاً در زمان کرونا هیچ حمایتی از این شغل نشد و ازآنجایی‌که اکثر این راهنمایان درجایی استخدام نیستند چون نتوانستند درآمدی داشته باشند از شغل خود انصراف دادند.

وی در خصوص راهکار برای برون‌رفت از این مشکلات نیز می‌گوید: ما می‌توانیم باکار فرهنگی و تبلیغ می‌توانیم مردم را نسبت به استفاده از تورهای مجاز و آژانس‌های مسافرتی که بند ب و مجوز برگزاری تور و امکان استفاده از راهنمایان دارای کارت دارند تشویق کنیم و در این راه رسانه می‌توانند بیشتر همراهی را با ما داشته باشند

فروزان فر یادآور می‌شود: این اقدام کار زمان بری است و در این راه میراث فرهنگی و کانون راهنمایان گردشگری دارند فعالیت می‌کنند که در این راه و برای دست یافتن به نتیجه بهتر از کمک رسانه‌ها هم استفاده خواهیم کرد.

ضرورت جبران افت نیروی انسانی متخصص

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه کرونا و تعطیلی بسیاری از مراکز اقامتی و گردشگری زیان و آسیب جدی به حوزه نیروهای متخصص وارد کرد بیان کرد: اگرچه با بازگشایی واحدهای اقامتی و تأسیسات گردشگری باری دیگر بخشی از این نیروی متخصص به‌کارگیری شد اما واقعیت این است که با وضعیت قبل فاصله‌داریم.

ریزش نیرو در تأسیسات گردشگری خراسان رضوی| باتجربه‌ها بیکار شدند

یوسف بید خوری بیان کرد: از تعداد ۳۵هزار نفر شاغلان تأسیسات گردشگری خراسان رضوی تعداد ۱۹ هزار نفر ترک شغل کردند که حداکثر سه،چهارم این شمار به کار بازگشته‌اند.

وی بابیان اینکه برای تربیت و آموزش نیروی‌های انسانی و متخصص باید زمان و هزینه بسیاری ر صرف کرد ادامه داد: نیروی انسانی به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند در حوزه‌های تخصصی و صنایع حساس همچون گردشگری اثر و اهمیت بالایی دارند که نباید از آن غافل شد.

وی با تأکید بر این موضوع که افت حضور نیروهای متخصص و باتجربه در حوزه گردشگری ضرورت دارد، ادامه داد: شیوع کرونا و تبعات ناشی از آن و خسارت‌های سنگین وارده و در کنار همه این‌ها مبهم بودن زمان بازگشایی دوباره فعالیت‌ها و واحدها عامل رکود سنگینی در حوزه گردشگری جهان، ایران و خراسان رضوی شد.

بید خوری افزود: یکی از این خسارات که درصد زیادی از آن به‌هیچ‌وجه قابل جبران نیست گریز نیروهای انسانی به سایر مشاغل بود چراکه با توجه به آموزش‌ها و تجربه کاری در این عرصه،ارزشمندی نیروی انسانی بسیار زیاد است.

وی بابیان اینکه سعی شد افت تعداد نیروهای انسانی استاندارد و آموزش‌دیده در واحدهای گردشگری سعی شد با جایگزینی نیروهای باتجربه رفع شود ادامه داد: امیدواریم جذب نیروهای جدید و آموزش‌دیده جبران کسری نیرو را در تأسیسات گردشگری داشته باشد.

معاون گردشگری خراسان رضوی گفت: جایگزینی افراد جدید و بدون تجربه بجای نیروهای باتجربه و توانمند قطعاً و حتماً در حوزه گردشگری اثرات منفی به همراه دارد.

رشد و توسعه صنعت و اقتصاد گردشگری در ارتباط تنگاتنگ و بی تکرار حضور و فعالیت نیروهای انسانی متخصص، باتجربه، توانمند، آموزش‌دیده و البته تحصیل‌کرده است که باید به آن توجه شود.

کد خبر: ۱۷۵٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha