۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۷
سرعت انتشار اوراق توسط دولت| بازار سهام به بهانه اوراق نریزد؛ این حربه نوسانگیرها است
«بازار» گزارش می دهد

سرعت انتشار اوراق توسط دولت| بازار سهام به بهانه اوراق نریزد؛ این حربه نوسانگیرها است

عده ای به بهانه انتشار اوراق دولتی، بورس را قرمز کرده اند، در حالی که بیش از ۹۰ درصد اوراق توسط بیمه ها، بانک ها و شرکت ها تامین سرمایه خریداری می شود و تاثیری در نقدینگی بازار سهام ندارد.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه همچنان در مسیری نزولی قرار دارد و بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند که بازار درگیر رکود شده و تا زمانی که مسیر بازار مشخص نشود نمی توان انتظار رشد مجدد داشت. هرچند بسیاری از نوسان گیرها به بهانه های مختلفی همچون انتشار اوراق از سوی دولت را عامل ادامه روند نزولی بازار می دانند، با این حال هنوز برخی کارشناسان اقتصادی این تحلیل ها را نوعی فرافکنی عنوان می کنند و معتقدند که دلایل اصل روند نزولی بازار متفاوت از انتشار اوراق است.
زیرا مشتریان اصلی اوراق مردم یا سهامداران خرد نیستند و سهامداران حقوقی هم برای خرید اوراق از منابع خود در بازار سهام استفاده نمی کنند و از طرف دیگر تنها چند گروه بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری بیشترین مشارکت را در خرید اوراق دولتی دارند به همین دلیل این موضوع با افت همه بازار سرمایه همخوانی ندارد.

یک کارشناس اقتصادی درباره دلایل ادامه نوسان نزولی بازار سرمایه گفت: باید توجه داشت که هم اکنون اوضاع اقتصادی ایران بدتر از همیشه است، زیرا کسری بودجه و تورم ناشی از چگونگی تامین مالی دولت منجر به بروز مشکلات جدی در اقتصاد شده است، از یک طرف دولتی مدعی هست که از بانک مرکزی پول استقراض نمی کند، اما از سیستم بانک ها استقراض می کند و از طرف دیگر سیستم های بانکی هم از بانک مرکزی قرض می کنند و این مساله هم به افزایش نقدینگی و تورم دامن می زند و این بیشتر دور زدن است و اگر دولت اوراق منتشر می کرد شاید برای وضعیت بازار سرمایه هم بهتر بود.

انتشار اوراق اثرات منفی بر بازار سرمایه ندارد، در واقع مشتریان خاص خود مانند بانک ها و بیمه ها هستند بنابراین این موضوع که گفته می شود انتشار اوراق منجر بر خروج نقدینگی از بورس می شود درست نیست در شرایط کنونی وقتی بیکاری در ایران بالاست و سرمایه گذاری هم نیست اگر از اوراق استفاده نشود وضعیت اقتصاد بدتر هم می شود

جواد صلاحی افزود: انتشار اوراق اثرات منفی بر بازار سرمایه ندارد، در واقع مشتریان خاص خود مانند بانک ها و بیمه ها هستند بنابراین این موضوع که گفته می شود که انتشار اوراق منجر بر خروج نقدینگی از بورس می شود درست نیست.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی وقتی بیکاری در ایران بالاست و سرمایه گذاری هم نیست اگر از اوراق استفاده نشود وضعیت اقتصاد بدتر هم می شود. به عبارت دیگر رکود اقتصادی مهم‌ترین دلیل افت بازار سرمایه است. زیرا در وضعیت کنونی صنعت سودآور نیست و باید توجه داشت که بانک سرمایه آینه اقتصاد است و با ادامه این وضعیت نمی توان چشم انداز مثبتی را برای شاخص کل بورس ترسیم کرد.

ریسک معاملات بازار سرمایه

صلاحی درباره دیگر عواملی که ریسک معاملات بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: قیمت گذاری دستوری به‌شدت تاثیر منفی بر بازار می گذارد و همین مساله منجر به کاهش حاشیه سود شرکت ها شده، متاسفانه برخی مسئولان باور ندارند که اقتصاد علم است و همچنان بر روند غلط سیاست گذاری های قبلی دامن می زنند.

او درباره دیگر مزیت های انتشار اوراق برای حمایت از بازار سرمایه تاکید کرد: در شرایط کنونی شرکت ها از طریق انتشار اوراق می توانند برای پروژه های خود تامین مالی کنند و از این طریق مواد اولیه برای پروژه های خود تامین کنند که با بکار گیری آن به نوعی چرخه رونق تولید و اشتغال در کشور ایجاد می شود.

در شرایط کنونی تورم همچنان صعودی هست و این مساله روی بازار سرمایه هم تاثیر می گذارد حالا با توجه به اینکه تورم در اقتصاد همچنان تحت تاثیر مشکلات تحریمی و عدم توافق برجام وجود دارد بازار سرمایه از این مسیر رشد خواهد کرد و از طرف دیگر در ادامه توافق برجام هم می تواند رونق در بازار ایجاد شود

این اقتصاددان درباره چگونگی رویکرد دولت با انتشار اوراق گفت: بدهی دولت به بانک مرکزی باید پرداخت شود اما در مقطع کنونی پولی برای پرداخت آن‌ها ندارند، از این رو یا باید اوراق قبلی را تمدید کند یا اینکه در زمان سررسید آن‌ها اوراق جدید منتشر کند و از این طریق خالص انتشار اوراق افزایش دهند.

صلاحی درباره نوسانات بازار سرمایه گفت: در شرایط کنونی تورم همچنان صعودی هست و این مساله روی بازار سرمایه هم تاثیر می گذارد و اگر در سال های اخیر بورس تحت تاثیر تورم ها رشد نکرده ناشی از صعود بیش از حد این بازار در سال ۹۸ و ۹۹ بوده به همین دلیل کم‌کم بار دیگر تحت تاثیر تورم قرار خواهد گرفت.

او افزود: حالا با توجه به اینکه تورم در اقتصاد همچنان تحت تاثیر مشکلات تحریمی و عدم توافق برجام وجود دارد بازار سرمایه از این مسیر رشد خواهد کرد و از طرف دیگر در ادامه توافق برجام هم می تواند رونق در بازار ایجاد شود و به نوعی افزایش حاشیه سود شرکت ها بالا برود و به همین منوال شاخص بورس تضمین شود. هرچند نوسانات رو به پایین ارز بعد از توافق می تواند تا حدودی روی نمادهای صادرات محور اثر بگذارد اما این موضوع هم چندان ادامه دار نخواهد بود و بازار می تواند در مدت کوتاهی برای این نمادها هم به تعادل برسد.

بازار سرمایه تحت تاثیر انتشار اوراق دولتی نیست

همچنین یک کارشناس بازار بدهی بورس در گفتگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت بازار سرمایه تحت تاثیر انتشار اوراق دولتی گفت: یکی از راهکارهای تامین مالی دولت بحث انتشار اوراق است و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان منتشر کرده اما این عدد نهایی نیست و تا پایان سال خیلی بیشتر از این عدد اوراق منتشر خواهد کرد معمولا بخشی به صورت عمومی عرضه می کند و روی تابلو قرار می گیرد و سهامداران حقیقی خریدار این اوراق نیستند و بیشتر از ۹۰ درصد توسط حقوقی ها یعنی بیمه ها، بانک ها و شرکت ها تامین سرمایه خریداری می شود و البته بیشتر از طریق لابی ها انجام می شود. به عبارت دیگر بیشتر دولت نرخ سود بالاتری از بهره بانک ها پیشنهاد می دهد تا آن‌ها ترغیب به خرید این اوراق شوند.

بیشتر از ۹۰ درصد اوراق توسط حقوقی ها یعنی بیمه ها، بانک ها و شرکت ها تامین سرمایه و برای پرتفوی سرمایه گذاری شرکت های خود می خرند و معمولا کم پیش می آید که بانک ها صندوق های دیگر خود را ابطال کنند تا اوراق بخرند

عرفان هودی با بیان اینکه خرید اوراق توسط حقوقی ها به نفع همه است و فشار فروش کمتری ایجاد می کند، افزود: معمولا حقوقی ها برای پرتفوی سرمایه گذاری شرکت های خود اوراق می خرند و معمولا کم پیش می آید که بانک ها صندوق های دیگر خود را ابطال کنند تا اوراق بخرند، هرچند فعالان بازار معتقدند حقوقی ها به جاری خرید اوراق باید از سهام خود حمایت کنند ولی به نظر نمی رسد این مساله تاثیر منفی در معاملات بازار سهام داشته باشد.

کد خبر: ۱۷۵٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha