۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
پیش بینی بازار مسکن در شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱
یادداشت وارده؛

پیش بینی بازار مسکن در شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱

مشهد- شوک هزینه‌ای به ساخت‌وساز یکی از مهم‌ترین عوامل رکود و توقف نسبی فعالیت سرمایه‌گذاران ساختمانی است. این بخشی از یادداشت امید حاجی مقدم کارشناس بازار سرمایه برای بازار است.

امید حاجی مقدم؛ بازار: در طول دهه‌های اخیر قیمت مسکن همواره در مقاطع زمانی متناوب با افزایش روبرو بوده است؛ اما طی سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ با جهش ۷ برابری روبرو شد.

وضعیت مسکن در ایران بحرانی شده است به‌نحوی‌که اکنون سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوارهای شهری بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است درحالی‌که متوسط جهانی این شاخص فقط ۱۸ درصد است!

بحران مسکن در ایران ابعاد چندگانه دارد از یک‌سو طی سال‌های اخیر ساخت‌وساز افت قابل‌توجهی داشته و از سوی دیگر هرچه ساخته می‌شود، به دلیل فقدان ابزارهای تنظیم‌گر مالیاتی، توسط تقاضاهای سرمایه‌ای و سفته‌بازانه بلعیده می‌شود.

طبق آمارها، در سال ۱۳۶۵ فقط ۲۵ درصد از تقاضاها در بازار مسکن مناطق شهری ایران تقاضاهای سرمایه‌ای و سفته‌بازانه بوده؛ اما این میزان امروز در کلان‌شهرهای کشور به ۷۰ تا ۷۵ درصد از کل معاملات مسکن رسیده است.

گرانی مصالح

محصولی که در بخش مسکن تولید می‌شود، بر اساس قیمت تمام‌شده است. ممکن است در مواقعی قیمت مصالح ساختمانی کاهش یا افزایش پیدا کند لذا در سال جاری یک سری افزایش‌های جدی در نهاده‌های ساختمانی و دستمزدها داشتیم که قیمت تمام‌شده مسکن را بالا برد.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی در کنار عامل مهم دیگر در هزینه ساخت مسکن یعنی افزایش قیمت زمین موجب کاهش ساخت‌وساز بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری این بخش در مسکن شده است.

با توجه به اینکه در این سال‌ها، دولت برنامه‌ای برای بخش مسکن نداشت، کاهش اقبال بخش خصوصی به ساخت مسکن، عامل مهم دیگری در کاهش تولید مسکن و افزایش چند برابری قیمت‌ها بود.

هزینه خرید مصالح و خدمات ساختمانی ۴۳درصد نسبت به بهار سال گذشته جهش کرد؛ به‌طوری‌که این میزان رشد هزینه تولید مسکنیک و هشت دهم برابر نرخ رشد قیمت فروش مسکن بوده است.

نامعادله تورم ساخت و تورم مسکن در فصل اول سال جاری عملاً فعالان دست سازندگان ساختمان را در پوست گردو گذاشت چون امکان برآورد حاشیه سود حداقلی با توجه به اختلاف معکوس بین تغییرات هزینه تولید و تغییرات قیمت محصول برای آن ها وجود ندشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش چشمگیر هزینه تولید در بنگاه‌های صنعتی باعث رشد شدید قیمت مصالح ساختمانی در بازار شده است.این شوک هزینه‌ای به ساخت‌وساز، ابتدای امسال نقش پررنگ در مقایسه با سایر عوامل رکود ساز ملکی در توقف نسبی فعالیت سرمایه‌گذاران ساختمانی داشته است.

کاهش قدرت خرید

تورم بالای هزینه ساخت از یک‌سو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر، اقبال سازندگان به ساخت ساختمان را کاهش داده است.

بنا بر آمار منتشره در ۸ سال گذشته در هرسال به‌طور متوسط ۳۷۵ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته‌شده است که این میزان نسبت به نیاز سالانه حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی فاصله زیادی دارد.

سال گذشته برای ۳۹۵ هزار واحد مسکونی پروانه ساخت صادرشده است، البته با توجه به شروع برنامه نهضت ملی مسکن و ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن، انتظار این بود که آمار پروانه ساختمانی صادرشده در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های قبل افزایش حدود دو برابری داشته باشد.

متولیان بخش مسکن می‌گویند با توجه به این که صدور پروانه ساختمانی روندی طولانی دارد برای واحدهای شروع‌شده مسکن نهضت ملی هنوز پروانه رسمی صادر نشده است و آمار پروانه ساختمانی واحدهای نهضت ملی مسکن هنوز در آمار رسمی صدور پروانه‌های ساختمانی وارد نشده و به همین علت آمار صدور پروانه ساختمانی در سال گذشته همچنان نسبت به نیاز کشور کمتر است.

البته پیش‌ از این وقتی سازندگان مسکن، پروژه‌ای را به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌رساندند، پروژه بعدی را شروع می‌کردند اما در حال حاضر به دلیل نبود مشتری، امکان تعریف طرح‌های جدید وجود ندارد.

تا دو سال پیش قیمت پیش‌فروش در مناطق متوسط شهر مشهد متری ۷ تا ۸ میلیون تومان بود در حال حاضر حدوداً به ۱۷ تا ۳۰ میلیون تومان رسیده است از آن‌طرف توان خرید متقاضیان متناسب باقیمت‌ها رشد نکرده و بخش مسکن وارد رکود شده است.

رونق درگرو افزایش تقاضا

برای رونق بازار ساخت باید بازار تقاضا نیز رونق بگیرد. اگر سرمایه‌گذاران نسبت به فروش واحدهای ساخته‌شده با سود متعارف تردید داشته باشند ساخت‌وساز کاهش می‌یابد. تلاش دولت این است که هزینه ساخت را در برنامه نهضت ملی مسکن کاهش دهد تا از یک‌سو بخش خصوصی برای ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری از این طرح استقبال کند و از سوی دیگر متقاضیان توان خرید این واحدها را داشته باشند.

در شش‌ماهه دوم سال نباد انتظار تورم چندانی در بازار مسکن داشت زیرا اتفاقاتی که می‌توانست منجر به رشد قیمت‌ها شود مثل افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و دستمزدها اتفاق افتاده است.تنها مؤلفه‌ای که می‌تواند در بازار مسکن تأثیر بگذارد هجوم یک‌باره بورس بازان و بخروبفروش‌ها است که با توجه به رکود معاملات مصرفی بعید به نظر می‌رسد.

در حال حاضر به دلیل عدم امکان پیش‌بینی هزینه‌های ساخت از سوی سازنده‌ها ناشی از تورم شدید مصالح ساختمانی لذا برخی سازنده‌ها به‌تازگی به فعالیت‌های غیرمولد ملکی روی آورده و آن را جایگزین فعالیت‌های مولد خود یعنی ساخت‌وساز کرده‌اند.

اگرچه برخی افراد نیز اجرای قانون جهش تولید مسکن در سال ۱۴۰۱ در ساماندهی این بازار را تأثیرگذار می‌دانند اما باید اذعان کرد با توجه به متوسط زمان ۲.۵ ساله شروع تا عرضه و تحویل مسکن، تداوم این وضعیت تا سال ۱۴۰۲ محتمل‌ترین سناریوی پیشرو است.

از طرفی تجربه توسعه مسکن در شهرهای جدید در مقیاس انبوه، مشکل مسکن را حل نکرده است و این موضوع باعث شده است که بر سهم مستأجران و خانه‌های خالی اضافه گردد و بیشترین سوداگری مسکن را در پی داشته باشد.

در همین راستا پیش‌بینی می‌شود بازار مسکن در شش ماهه دوم شاهد بی‌رونقی و تداوم رکود حاضر باشد.

کد خبر: ۱۷۵٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 0
      سلام.امسال اگر رشدنکند سال بعد شک نکنید دو برابر می شود و جبران می شود.سرمایه داران هیچ وقت ضرر نمی کنند
    • محمد IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      1 0
      ۵۰ درصد قیمت مسکن حبابه..از سال ۹۶ تورم قیمت در تمام کالاها ۵ برابر بوده در حالیکه در بخش مسکن ۱۰ برابر....قیمت واقعی مسکن متوسط در تهران ۱۰۰۰ دلاره یعنی حدود۳۰ میلیون تومان..نه ۴۵
    • mz IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 0
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید تحلیل آینده 10 سال بازارمسکن و اجاره در ایران امروز بزرگ ترین مشکل اقتصاد ایران هجوم سرمایه سرگردان مردم وسرمایه کلان اتباع خارجی و...( بحث سلطه اقتصادی و دلالان مسکن و..) است.( در تمام دنیا جذب سرمایه خارجی بسیار خوب است ولی باید کنترل شده باشد ودر بخش های اساسی و زیر ساخت تولیدی باشد مثل بحث تولید مسکن و پیشرفت و ارتقاء اقتصاد کشور سرمایه گذاری شود نه بحث دلالی ومصرفی وچون موجب افزایش تقاضای در بازار میشود و ... که این افزایش تقاضا در هر بازار قدم بگزارد آن بازار توان پاسخگویی این حجم زیاد و کلان سرمایه نقدی را ندارد ، نتیجه جهش قیمت ان بازار میشود ، باعث فشار زیادی به کشور و مردم میشود و متاسفانه امروز حتی بسیاری از بانک ها که وظیفه حفظ ارزش پول و سیاست پولی دارند ، نیز بجای سرمایه گذاری در بخش تولید مسکن و سایر بخش ها به بخش دلالی بازارها ورود پیدا کرده اند ،که خود نیز باعث افزایش قیمت و جهش بازار میشود ، جالب اینکه امروز رغبت خود مردم کشور نیز به دلالی درتمام بازار ها ، نسبت به تولید مسکن و تولید سایر کالا بیشتراست ،ولی این رفتار باعث بسیاری از د