۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
اسناد بالادستی در بخش کشاورزی، در کتابخانه ها خاک می خورد
عضو هیئت مدیره اتحادیه ملی محصولات کشاورزی:

اسناد بالادستی در بخش کشاورزی، در کتابخانه ها خاک می خورد

کرمانشاهی، عضو هیئت مدیره اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، گفت: اسناد بالادستی در بخش کشاورزی به جای اجرا، در کتابخانه ها خاک می خورد و متاسفانه بصورت سلیقه ای و روزمره کار می کنیم.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، کیومرث فتح الله کرمانشاهی عضو هیئت مدیره اتحادیه ملی محصولات کشاورزی و معاون سابق سازمان توسعه تجارت در برنامه "گفت و گوی اقتصادی" با اظهار اینکه ویروس منحوس کرونا اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرده گفت: طبق گفته رئیس سازمان تجارت جهانی، اقتصاد در هر دو بخش عرضه و تقاضا با رکود مواجه شده است بنابراین با عبور از این شرایط، شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود.

معاون سابق سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ما قبل از کرونا هم با انواع تحریم های خارجی و بعضاً تحریم های داخلی مواجه بودیم یادآور شد: نسخه حل این مشکل اجرای بندهای ۲۴گانه اقتصاد مقاومتی عنوان شد که متاسفانه این هم در حد حرف و شعار باقی ماند.

وی با اشاره به آمار تجارت کشور در سال ۱۳۹۸ گفت: صادرات غیرنفتی ما در سال گذشته حدود ۴۱.۵ میلیارد دلار و واردات هم ۴۳.۵ میلیارد دلار بود که نهایتاً تراز تجاری کشور ما حدود ۲ میلیارد دلار منفی شد این در حالیست که صادرات غیرنفتی ما در سال ۱۳۹۳ حدود ۵۰ میلیارد دلار بوده است.

کرمانشاهی متذکر شد: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی حدود ۳۰۰ دلار اما متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی حدود ۱۲۰۰ دلار است و این فاصله چهار برابری نشان می دهد که صادرات ما بیشتر به صورت خام و با ارزش افزوده کمتری همراه است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در بخش دیگر اظهارات خود بیان داشت: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در بخش کشاورزی حدود ۸۰۰ دلار است.

وی با تأکید بر لزوم برنامه ریزی برای ۱۲۰ میلیون تن انواع کالاهای کشاورزی اعم از زراعی و باغی و گلخانه ای و وجود ۳۵ درصد ضایعات کشاورزی گفت: با وجود مشکل کم آبی اما ما در یک منطقه استراتژیک قرار گرفتیم و از ۱۱ اقلیم آب و هوایی دنیا برخورداریم.

کرمانشاهی "جهش تولید" در بخش کشاورزی را در گرو مدیریت واردات و صادرات این بخش دانست و بیان کرد: جهش تولید بدون برنامه ریزی و افزایش صادرات محقق نخواهد شد.

وی همچنین اجرای طرح آمایش سرزمینی و توجه به توانمندی های منطقه ای در اقتصاد مقاومتی را از ابزارهای مهم تحقق شعار امسال برشمرد و گفت: ما در بخش کشاورزی به شدت نیازمند برنامه ریزی هستیم.

کارشناس اقتصادی با اشاره به رتبه اول و دوم ایران در برخی محصولات کشاورزی گفت: حتی وجود این مزیت اقتصادی هم باعث رونق تولید در بخش کشاورزی نشده که البته شاید یکی از دلایل آن وابستگی بیش از حد به نفت و رفتار خود تجار ایرانی بوده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: به عنوان مثال ظرفیت بسته بندی زعفران ایران حداقل دو برابر میزان تولید است اما متاسفانه رفتارها، عدم توجه به منافع ملی، توجه صرف به منافع فردی و لغو سیاست گذاری های تشویقی مانع از پیشرفت در این حوزه شده است.

کرمانشاهی در مصاحبه با رادیو گفت و گو از نبود برنامه مدون و الگوی کشت انتقاد و بیان کرد: کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک و سالم از مرحله کاشت و برداشت تا مرحله تجهیز نیازمند برنامه و تکمیل زیرساختها و تقویت صادرات است.

وی نفوذ به بازارهای صادراتی دنیا را بسیار سخت و دشوار توصیف کرد و گفت: از این سخت تر، حفظ و استمرار صادرات است و این رفتارهای هیجانی و صدور بخشنامه های خلق الساعه و ممنوعیت موقتی صادرات کالاها ماندگاری در این حوزه را کاهش می دهد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایجاد شرکت های بزرگ و شرکت های مدیریت صادرات در این بخش را ضروری خواند و افزود: تکمیل زنجیره ها در بخش کشاورزی هنوز در قدم اول مانده؛ یعنی تامین نقدینگی و تسهیلات زمین گیر است و ما ناگزیر به استفاده از تجربیات کشورهای دنیا و تامین تسهیلات ارزان قیمت هستیم.

کرمانشاهی در پایان این مصاحبه رادیویی، بازاریابی حرفه ای و نوین را بر تولید محصولات کشاورزی مقدم دانست و تصریح کرد: ما برنامه های بالادستی کم نداریم اما این برنامه ها به جای اجرا، در کتابخانه ها خاک می خورند و متاسفانه سلیقه ای و روزمره هم کار می کنیم و به فکر مزیت ها و آینده و ارزش افزوده نیستیم.

کد خبر: ۱۷٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha