۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
همه چیز درباره حمل‌ و نقل آهن آلات

همه چیز درباره حمل‌ و نقل آهن آلات

فولاد، آهن و چدن در همه جا وجود دارد آن‌ هم به معنای واقعی کلمه. اگر به اطراف نگاه کنید، بیشتر آنچه می‌بینید با این فلز روزمره ساخته شده است.

به گزارش بازار، فولاد، آهن و چدن در همه جا وجود دارد آن‌ هم به معنای واقعی کلمه. اگر به اطراف نگاه کنید، بیشتر آنچه می‌بینید با این فلز روزمره ساخته شده است. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این همه از کجا می‌آید و چگونه به دست مصرف کنندگان می‌رسد؟ احتمالاً نه، اما اگر چنین است، در این مطلب بنا است تا همه چیز را در مورد فرآیند لجستیک فولاد از معدن تا حمل و نقل و فراتر از آن به شما بگوییم.

آهن‌آلات معمولاً با استفاده از کامیون، قطار یا کشتی حمل می‌شود. نوع حمل‌ونقل مورد استفاده به اندازه و مقدار فولاد در فرآیند انتقال و مسافتی که باید حمل شود بستگی دارد. در هر صورت و به طور کلی، فولاد به عنوان پرفروش‌ترینِ آهن‌آلات، برای حمل‌ونقل انتخاب مناسبی است که شرکت‌های باربری یا forwarders آن‌را برای کسب‌وکار خودشان انتخاب کنند. زیرا بادوام، محکم در هنگام برخورد، سبک‌وزن، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش، مقرون‌به‌صرفه و ۱۰۰٪ قابل بازیافت است. تا انتهای این گزارش با ما باشید تا بیشتر در این مورد بدانید.

حمل و نقل سنگ‌آهن

بعد از انفجار معدن، سنگ معدن شکسته شده آماده حمل‌ونقل و بارگیری در جاده‌های منتهی به معدن است. بسته به فاصله گودال‌های روباز تا کوره‌های بلند، ممکن است از کامیون‌های کمپرسی یا نوار نقاله‌های بزرگ برای انتقال مواد معدنی به فاز بعدی فرآیند استخراج سنگ آهن استفاده شود.

خرد کردن

از آنجایی که سنگ آهن استخراج شده حاوی کلوخه‌هایی با اندازه‌های مختلف است که بزرگ‌ترین آنها بیش از ۴۰ اینچ و کوچکترین آنها حدود ۰.۰۴ اینچ اندازه دارد، معمولاً تحت یک فرآیند خرد کردن قرار می‌گیرد تا برای کوره‌بلند آماده شود که می‌تواند کلوخه‌هایی با اندازه ۰.۲۷ تا ۰.۹۸ اینچ را تحمل کند.

فرآیند غربالگری

پس از خرد شدن، فرآیند جداسازی آغاز می‌شود و ذرات سنگ‌آهن با عبور از الک‌هایی به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در آن مواد (یا ریزه‌ها) کم‌اندازه می‌ریزند. در طی این فرآیند، ریزدانه ها با فرآیندی به نام تف‌جوشی به توده‌هایی با اندازه مناسب تبدیل می‌شوند.

ساخت گندله

در نهایت، سنگ آهن با ترکیب سنگ آهن با سایر محصولات به گلوله تبدیل می‌شود تا محموله قابل حمل به راحتی ایجاد شود. محدوده مواد اضافی مورد استفاده در گندله سازی متفاوت است. با این حال، غیر معمول نیست که هر گلوله گندله حاوی نوعی خاک رس یا سنگ آهک و عناصری مانند دولوستون و الیوین به عنوان بخشی از مخلوط باشد.
فرآیند فولادسازی با ذوب سنگ آهن
ذوب آهن آغاز می‌شود آن هم حالا که سنگ آهن به شکل گلوله آماده فرآوری است؛ اینجا فرآیند ساخت فولاد آغاز می ‌شود. مرحله اول ذوب آهن، که یک فرآیند صنعتی برای استخراج آهن قابل استفاده از سنگ خام با حرارت و عوامل شیمیایی است، با ذوب کردنِ آهن در کوره بلند برای گرمایش شدید همراه با سنگ آهک و کک صورت می‌گیرد. در این مرحله، آهن مذاب به دست می‌آید.
سپس، آهن مذاب از ته کوره با کمک قالب‌هایی مخصوص قالب‌زنی می‌شود که اجازه می‌دهند تا آهن مذاب به آهن خام جامد بدل گردد. پس از ذوب، آهن را می‌توان بیشتر پردازش کرد و با مواد دیگر برای تولید فولاد آلیاژ کرد. در اینجا برخی از روش‌های مختلف تولید فولاد آورده شده است.

مرحله قالب ریزی

فولاد مذاب قابلیت حمل و نقل ندارد. بنابراین با ریخته‌گری فولاد و تولید شمش، فرایند انتقال و مصرف آن را ساده‌تر می‌کنیم.

حمل و نقل فولادی

فرآیند حمل و نقل نیاز به دقت و دقت بالایی دارد، زیرا فولاد سنگین است و در صورت عدم رسیدگی مناسب می‌تواند باعث تصادفات و حوادث شود. همچنین شرایط محیطی همچون رطوبت می‌تواند از کیفیت آن بکاهد. برای فرآیند انبارداری و حمل و نقل باید به مجموعه‌های خوش نام چون آیرومارت تکیه کنید.

چگونگی حمل و نقل اهن الات

سازماندهی انبار و ذخیره سازی فولاد

سازمان‌دهی فولاد در انبار فولاد در طبقات، اندازه‌ها و طول‌های مختلف انجام می‌گردد. باید بالای سطح زمین روی سکوها، فراتر از جایی که لرزه‌های جاده ناشی از دست‌اندازه بتواند آسیبی وارد کند، و روی هر تکیه‌گاه مناسب دیگری نگهداری شوند، تا از اعوجاج مقاطع جلوگیری شود. برای مثال نبشی و ناودانی هریک باید جداگانه طبقه‌بندی شوند. به جهت اینکه قیمت روز نبشی و ناودانی هزینه‌های زیادی را در فرایند تهیه مصالح اولیه به خریدار تحمیل می‌کند، بنابراین توجه به این نکات فوق‌العاده حائز اهمیت است.

حمل و نقل اهن الات و انبار داری

انتقال ورق آهنی و فولادی

به طور کلی دو راه برای ارسال ورق فولادی در سراسر جهان وجود دارد. کشتی‌های کانتینری سریع، ارزان و پرتعدادند اما محدودیت‌های سختی در شکل و اندازه صفحاتی که باید حمل شوند دارند. کشتی‌های معمولی گران‌ترند، بندرت حرکت می‌کنند و کندتر هستند. با این حال، محدودیت‌های کمی در اندازه و وزن بار وجود دارد.
از طرف دیگر، برای حمل‌ونقل طولانی مدت ورق فولادی از طریق جاده بسیار گران تمام می‌شود، در حالی که راه آهن به دلیل در دسترس بودن خطوط و دسترسی به شبکه محدود است. حمل‌ونقل هوایی امکان پذیر است اما اغلب هزینه‌های قابل توجهی بیشتر از خود محموله فولاد دارد.

ورق فولادی حمل و نقل با ظروف کانتینری

کشتی‌های کانتینری بار خود را در کانتینرهای مورد تایید ISO حمل می‌کنند. کانتینرها استاندارد شده‌اند و بسته به کالایی که باید حمل شود به اشکال مختلفی عرضه می‌شوند. از این جهت انتخاب مناسبی هستند.

ورق فولادی حمل و نقل با کشتی معمولی

برای ورق‌های بزرگتر از اندازه‌های معمولی یا آهن‌ شکسته‌ی فله از این روش استفاده می‌کنیم. این گزینه گران‌تر است، زیرا بارگیری کندتر و پیچیده‌تر خواهد بود. بارها آنطور که در کانتینرند برای بارگیری روی عرشه استاندارد نیستند.
از آنجا که آنها می‌توانند هر چیزی را حمل کنند، کشتی‌های معمولی، بر خلاف کانتینرها، می‌توانند در بندرهای متعدد در مسیر توقف کنند، اگر محموله به اندازه کافی بزرگ باشد و نیاز به سوخت‌گیری یا توفق به هردلیلی وجود داشته باشد. این امر، باعث افزایش زمان حمل‌ونقل و کاهش قابلیت اطمینان تاریخ تخمینی ورود می‌شود.
همچنین، کشتی‌های معمولی کمتری در هر مسیر حرکت می‌کنند که منجر به دریانوردی‌های منظم کمتری می‌شود.

راه آهن و انتقالات آهن‌آلات

راه‌آهن نیز به شکوفایی صنعت فولاد به دلیل نیاز آن به آهن آلات و ریل کمک کرد. همچنین، راه‌آهن با ارائه وسیله‌ای برای حمل و نقل ارزان و مطمئن به صنعت فولاد کمک کرد. در این رابطه، Rail freight transportation یعنی استفاده از حمل و نقل ریلی باربری و راه آهن و قطار برای حمل بار آهن.
در سال ۲۰۲۰، ارزش بازار حمل‌ونقل ریلی در سراسر جهان حدود ۲۴۷.۴ میلیارد دلار بود. پیش‌بینی‌ها تخمین می‌زنند که بازار در سال ۲۰۲۶ با نرخ رشد مرکب سالانه حدود دو درصد در سال به تقریباً ۲۸۰ میلیارد دلار آمریکا رشد خواهد کرد. جالب‌تر اینکه، در سال ۲۰۲۰، حمل و نقل کالای جاده ای ۷۷.۴ درصد از کل حمل و نقل بار داخلی را به خود اختصاص داده است و پس از آن حمل و نقل ریلی و آبراهی داخلی (به ترتیب ۱۶.۸ و ۵.۸ درصد) قرار دارند. برای حمل محموله آهن، قطارهای با لوکوموتیو دیزلی، همیشه بهترین گزینه هستند.

حمل و نقل اهن الات در راه اهن

اینکو ترمز مناسب حمل‌ونقل فولاد

اینکوترمز (فرم کوتاه شرایط تجاری بین‌المللی) بندهای قرارداد استاندارد شده‌اند. اینکوترمز عمدتاً در واردات و صادرات استفاده می‌شود. آنها به طور مداوم حل کننده مسائل انتقال بارند. اتاق بازرگانی بین‌المللی اولین Incoterms را در سال ۱۹۳۶ طراحی کرد.
سه اینکوترمز مهم (FOB، CIF، DAP) را در تجارت با فولاد و آهن و سایر محصولات فلزی مناسب ارزیابی شده‌اند. در زیر هریک جداگانه توضیح داده می‌شود:

FOB برای انتقال آهن آلات

بر اساس شرایط FOB، فروشنده تمام هزینه‌ها و خطرات را تا زمانی که کالا در کشتی روی عرشه (دقت کنید که مقصد به رسمیت شناخته شده روی عرشه است) بارگیری می‌شود متحمل خواهد بود. مسئولیت فروشنده در آن نقطه خاتمه نمی‌یابد مگر اینکه کالا «متناسب با قرارداد» باشد، یعنی «به وضوح ترخیص شود یا به عنوان کالای قراردادی مشخص شود».
بنابراین، قرارداد FOB یک فروشنده را ملزم می‌کند که کالا را روی کشتی‌ای که قرار است توسط خریدار به روشی متعارف در بندر خاص تعیین شود، تحویل دهد. در این صورت فروشنده باید ترخیص صادرات را نیز ترتیب دهد. از طرفی خریدار هزینه حمل و نقل دریایی، هزینه بارگیری، بیمه، تخلیه و هزینه حمل از بندر ورودی تا مقصد را پرداخت می‌کند.
از آنجایی که اینکوترمز در سال ۱۹۸۰ Incoterm FCA را FOB معرفی کرد، فقط باید برای حمل و نقل دریایی غیر کانتینری و حمل و نقل آب‌های داخلی استفاده شود. با این حال، FOB معمولاً برای همه روش‌های حمل‌ونقل به‌صورت نادرست استفاده می‌شود، آن هم علی‌رغم خطرات قراردادی که این امر می‌تواند ایجاد کند. در برخی از کشورهای عرفی مانند ایالات متحده آمریکا، FOB نه تنها با حمل کالا از طریق دریا مرتبط است، بلکه برای حمل و نقل داخلی روی هر "کشتی، ماشین یا وسیله نقلیه دیگر" استفاده می‌شود.

CIF برای انتقال آهن

CIF مخفف Cost, Insurance, and Freight است. همانطور که در Incoterms ۲۰۲۰ تعریف گردیده، CIF به این معنی است که فروشنده موظف است کالا را در کشتی تحویل دهد یا کالایی را که قبلاً تحویل داده شده است تهیه کند.
بر اساس CIF (مخفف «هزینه، بیمه و بار»)، فروشنده کالا را تحویل می‌دهد تا برای صادرات ترخیص شود، آن هم روی کشتی در بندر حمل‌ونقل، و اینکه هزینه حمل کالا به بندر مقصد را پرداخت می‌کند. همچنین، آن را بعدا دریافت می‌کند و حداقل پوشش بیمه ای کالا را هم از قبل تضمین کرده است. درواقع این اینکوترمز، توسط فروشنده برای نشان دادن اینکه قیمت پیشنهادی شامل هزینه کالا، بسته بندی و حمل‌ونقل به مقصد مشخص شده به اضافه هزینه‌های بیمه است، استفاده می‌شود.

DAP برای انتقال آهن

اینکوترمز ۲۰۱۰ DAP را به عنوان "تحویل در مکان" تعریف می کند. یعنی فروشنده زمانی تحویل می‌دهد که کالا در وسیله نقلیه در ورودی محل به رسمیت شناخته شده آماده تخلیه باشد تا در اختیار خریدار قرار گیرد. تحت شرایط DAP، ریسک از نقطه مقصد ذکر شده در قرارداد تحویل از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود.
پس از آماده شدن کالا برای ارسال، بسته بندی لازم توسط فروشنده با هزینه شخصی خود انجام می‌شود تا کالا به سلامت به مقصد نهایی برسد. کلیه تشریفات قانونی لازم در کشور صادرکننده توسط فروشنده با هزینه و ریسک خود برای ترخیص کالا برای صادرات انجام می‌شود.
پس از ورود کالا به کشور مقصد، ترخیص کالا از گمرک در کشور واردکننده باید توسط خریدار تکمیل شود، به عنوان مثال. مجوز واردات، مدارک مورد نیاز گمرک و ... شامل کلیه حقوق گمرکی و مالیات.
تحت شرایط DAP، تمام هزینه‌های حمل و نقل با هر گونه هزینه پایانه توسط فروشنده تا نقطه مقصد توافق شده پرداخت می‌شود. هزینه تخلیه لازم در مقصد نهایی باید بر اساس شرایط DAP بر عهده خریدار باشد.

چرا باید EX-Work را هم مد نظر قرار داد؟

خرید محموله آهن‌آلات برای وزن بیش از ۲۲ تن از درب کارخانه انجام شده و بارگیری و ارسال نیز از کارخانه خواهد بود، اما اگر میزان آهن آلات خریداری شده کمتر از بیست‌ودو تن باشد، سفارش خرید باید از بنگاه‌های معاملاتی و انبارهای آهن آلات انجام شود.
پس وقتی بیشتر از ۲۲ تن سفارش دارید، می‌توانید Ex-Work خرید کنید که قیمت محموله را کاهش می‌دهد. EXWorks Incoterm توافقی است که ریسک و مسئولیت خریدار را به حداکثر می‌رساند و از فروشنده می‌خواهد فقط کالاها را درب کارخانه در دسترس خریدار قرار دهد. هنگامی که خریدار محموله را جمع آوری می‌کند، کلیه مسئولیت‌های دیگر از جمله حمل و نقل به بندر مقصد را بر عهده می‌گیرد.

کشورهای صادرکننده سنگ آهن

سنگ آهن، به طور کلی برای تولید آهن فلزی در فولادسازی استفاده می‌شود. اگرچه حدود ۴۵ کشور منابع طبیعی سنگ آهن را صادر می کنند، هفت کشور ۷۵ درصد از کل صادرات را تامین می کنند. دو صادرکننده بزرگ برزیل و استرالیا هستند که هر کدام حدود ۳۳ درصد از کل صادرات جهان را دارند. از دیگر کشورهای صادرکننده می توان به شیلی، هند، آفریقای جنوبی، کانادا، روسیه و ایالات متحده اشاره کرد.

نکات اضافی برای حمل آهن‌آلات و سنگ‌آهن

آهن‌آلات محموله‌ی سنگینی است که مساحت کوچکی را برای وزن زیاد اشغال می‌کنند، یعنی ضریب انبار کم (بین ۰.۲۴۰.۸۰ متر مکعب در تن) دارد. بنابراین مهم است که مخزن از استحکام کافی برای حمل سنگ آهن خاص برخوردار باشد. اگر یک کشتی باری محموله‌ای همگن مثلاً سنگ‌آهن را بارگیری کند، مقدار محموله مجاز برای بارگیری در انبار با ضرب سطح بالای مخزن در بار مجاز در متر مربع تعیین می‌شود. بارگذاری داده شده توسط این فرمول هرگز نباید از مقدار مجاز بیشتر شود. در زیر نکاتی برای مدیریت محموله روی کشتی آورده شده است.
• اگر قطعات بلند حمل می‌کنید، کوتاه کردن این مقاطع به طور کلی مورد نیاز است (حتی اگر زاویه استراحت آنها بیشتر از ۳۵ درجه باشد) تا وزن آنها در کل عرشه پخش شود. برای مثال لوله‌ها را باید در اندازه‌های کوچکتر حمل کنید. قیمت روز لوله را از سایت iromart.com می‌توانید استعلام کنید.
• ضروری است که رطوبت محموله قبل از بارگیری آزمایش شده و در تمام مراحل بارگیری کنترل شود.
• روش نمونه برداری استاندارد سنگ آهن که در کد IMSBC ارائه شده است باید دنبال شود.
• مایع شدن Liquefaction یکی از خطرات اصلی حمل سنگ آهن و به ویژه ریزه سنگ آهن است. محموله‌هایی که در معرض روان شدن هستند در کد IMSBC به عنوان محموله های گروه A طبقه بندی می‌شوند.

حمل و نقل اهن الات

چرا باید به سمت استفاده از کامیون در حمل‌ونقل آهن برویم؟

با شروع همه‌گیری کرونا، حمل‌ونقل باری افزایش یافت. این احتمالاً به دلیل تقاضای ناگهانی برای کالاهای ضروری بود، زیرا مردم برای قرنطینه آماده می‌شدند.
همین موضوع قیمت باربری با قطار را افزایش داده است. به دلیل این قیمت‌های بالاتر، صنعت فولاد که بیشتر آنها از ریل برای حمل و نقل استفاده می‌کنند، ممکن است برای نیازهای حمل‌ونقل خود به سمت حمل‌ونقل کامیونی / باربری جاده‌ای تغییر کند. صنعت فولاد این روزها با تقاضای بسیار کمتری مواجه است و به دنبال راه‌هایی مانند این راه برای صرفه جویی در هزینه خواهد بود.
در مورد حمل‌ونقل فولاد به خارج از کشور، چگونگی احیای بازار فولاد به شدت به بهبود اقتصادی چین بستگی دارد. چین بازیگر بزرگی در واردات فولاد است و نزدیک به ۷۰ % سنگ‌آهن از طریق دریا را به خود اختصاص داده است.
چین پس از موج اول همه‌گیری، بهبود سریع اقتصادی را نشان داده است. با این وجود، این سوال باقی می‌ماند که آیا آنها می‌توانند این روند را حفظ کنند؟ به خصوص در شرایطی که اقتصاد سایر کشورها همچنان به مبارزه برای بقا ادامه می‌دهند. در این رابطه ظرفیت حمل تریلی برای محموله آهن تا ۲۴ تن مجاز گزارش شده است.

حمل و نقل اهن الات با کامیون

حمل‌ونقل نخاله‌های صنعت آهن

علاوه‌برمحصولات فلزی، صنعت فولادسازی نیز مقدار زیادی زباله مانند حلال ها، ضایعات قلیایی، ضایعات اسیدی قوی، فاضلاب فلزات سنگین و سایر محصولات جانبی خطرناک تولید می‌کند. این که آیا شما نیاز به حمل ضایعات فولادی یا فلزی، حمل و نقل اولیه، قطعات و ماشین‌آلات، قطعات و لوازم جانبی خودرو، ضایعات یا محصولات تولید شده در داخل یا خارج از کشور دارید، خود موضوعی است که باید به آن پرداخته شود.
جابجایی نه تنها هزینه دارد، بلکه می‌تواند منجر به افزایش خطر آسیب، گم شدن یا سوء استفاده آن محصول شود. براساس تجزیه و تحلیل داده‌های صادرات اداره سرشماری ایالات متحده، ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، ۸۰۰ میلیارد تن ضایعات فلزی صادر کرد که نسبت به سال قبل از تقریبا ۵۰% کمتر است. این عدد خودش یک اقتصاد ارزیابی می‌شود. پس با دقت نسبت به مبحث انتقال ضایعات و موارد استقاط آهن‌آلات حساس باشید و آن‌ها را هم دنبال کنید.

حمل و نقل اهن الات با کشتی

سخن پایانی

آیرومارت مورد اعتماد تمام صنعتگران و صاحبان سرمایه در سراسر ایران است؛ هر بخش از هر محصول به شدت در برابر استانداردهای صنعت مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در حوزه باربری و انبارداری هم خدمات متنوعی را ارائه می‌کند. همین الان با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید تا از استعلام قیمت ناودانی، لوله و ... تا انبارداری و حمل و نقل شما را راهنمایی کنند. شما می‌توانید از طریق وبسایت به آدرس Iromart.com یا شماره‌ تلفن‌ ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید تا بدون فوت وقت شما را به زنجیره‌ی اعتماد و خدمات آیرومارت متصل کنند.

کد خبر: ۱۷۵٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha