۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
حمایت اتحادیه املاک از تمدید قراردادهای اجاره؛ اقدام تسکین بخش در بازار مسکن
در گفت و گو با بازار مطرح شد

حمایت اتحادیه املاک از تمدید قراردادهای اجاره؛ اقدام تسکین بخش در بازار مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه تصویب تمدید قراردادهای اجاره مسکن تا خرداد ماه را باید به فال نیک گرفت و قطعا این اقدام در جهت سلامتی و حمایت از مستاجران بوده است گفت: برای ساماندهی بازار اجاره باید تسهیلات ارزان در اختیار مستاجران قرار داد و تولید و عرضه مسکن را افزایش داد.

خبرگزاری بازار- شب گذشته بالاخره بعد از گذشت دو هفته از پیشنهادی که وزارت راه و شهرسازی به ستاد ملی مبارزه با کرونا داده بود این ستاد با تمدید قراردادهای اجاره مسکن تا خرداد موافقت کرد. اگر چه پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تمدید شش ماهه بود اما ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که این تمدید قرارداد به مدت دو ماه و تا خرداد ماه باشد. اولین واکنش به این مصوبه را محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی داشت که گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی را بررسی و تصویب کرد که قراردادهای اجاره ای که مهلت آن ها در اسفند ، فروردین و اردیبهشت به اتمام می رسد به مدت این قراردادها دو ماه اضافه شود تا از این طریق مالک و مستاجر به مشکل نخورند و مستاجران فرصت داشته باشند تا در صورت ضرورت خانه مناسب پیدا کنند و جابجا شوند.

این مصوبه ستاد ملی مبارزه کرونا در حالی از سوی سخنگوی دولت لازم الاجرا دانسته شده که پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تمدید قراردادهای اجاره شش ماه بود اما سوالی که این روزها مطرح است این است که آیا این مصوبه از سوی مالکان اجرایی خواهد شد یا خیر؟ هر چند ربیعی سخنگوی دولت شب گذشته اعلام کرد که این مصوبه الزام آور است و اگر چنانچه این موضوع در محاکم مطرح شود به این اختلاف رسیدگی نخواهد شد.

وقتی از لحاظ شرعی مساجد و نماز جمعه و سفرهای زیارتی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل می شود پس این ستاد می تواند و اختیار دارد که برای سلامتی مردم و کمک به مستاجران و حتی مالکان زمان قراردادها را به مدت دو ماه تمدید کند

اگر چه اکثر اعضای اتحادیه مشاوران املاک با تمدید و لازم الاجرا دانسته شدن تمدید قراردادهای اجاره مخالف بودند اما امروز مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در واکنش به این مصوبه گفت: وقتی از لحاظ شرعی مساجد و نماز جمعه و سفرهای زیارتی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل می شود پس این ستاد می تواند و اختیار دارد که برای سلامتی مردم و کمک به مستاجران و حتی مالکان زمان قراردادها را به مدت دو ماه تمدید کند.

قلی خسروی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام ستاد ملی مبارزه با کرونا را مالکان اجرا خواهند کرد و به آن تن خواهند داد اظهار داشت : باید به مالکان احترام بگذاریم و اصل این مصوبه را بر روی مهربانی و عطوفت قرار دهیم چه بسا که قبل از این مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز بسیاری از مالکان با مستاجران خود به توافق رسیده و تمدید قرارداد اجاره را اجرایی کرده بودند اما با این مصوبه میزان و تعداد مالکانی که با مستاجران به توافق خواهند رسید و حتی مبلغی بر اجاره بها اضافه نکرده اند مشخص خواهد شد.

وی افزود: به هر حال ستاد ملی مبارزه با کرونا از لحاظ شرعی توانسته که مساجد و اماکن مقدس را تعطیل کند و همه نیز به این مصوبات تن داده اند اما در خصوص تمدید مهلت اجاره بها وقتی به قوه قضائیه دستور داده شده که اگر اختلافی میان مالک و مستاجر در این خصوص رخ داد به این مساله رسیدگی نشود قطعا الزام آور بودن و اجرایی شدن آن مورد تاکید قرار گرفته است.

تمدید دو ماهه قراردادهای اجاره یک تسکین دهنده برای بازار اجاره است و باید برای ساماندهی این بخش اقدامات بهتر و مناسب تری انجام داد

رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام تاثیری در بازار اجاره خواهد داشت تاکید کرد: قطعا این برنامه یک تسکین دهنده خواهد بود اما آنچه که مشخص است این است که این مصوبه تمدید دو ماهه قراردادهای اجاره باعث خواهد شد تا اقتصاد املاکی ها تا حدودی متاثر از این مصوبه کاهش یابد اما قطعا از این اقدام نیز املاکی ها نیز حمایت خواهند کرد .

وی با تاکید بر اینکه بعد از خرداد ماه روال عادی مالک و مستاجر را شاهد خواهیم بود گفت: این اقدام قطعا در جهت سلامتی مالکان، مستاجران و حتی املاکی ها بوده است و باید از این مصوبه حمایت و آنرا اجرا کرد.

قیمت مسکن افزایش یا کاهش داشته؟

قلی خسروی در پاسخ به این پرسش که آیا در این مدت گذشته از سال جدید قیمت مسکن افزایش یا کاهش داشته است اظهار داشت:  وقتی کشور چین رابطه و مبادلات خود را با دلار آمریکا قطع کرده است این اتفاق جدید باعث سقوط دلار آمریکا خواهد شد بنابراین هر زمان که چهار مولفه تاثیرگذار بر قیمت مسکن مثل دلار، طلا، حامل های انرژی و بورس در ثبات قرار گرفتند بازار مسکن نیز ثبات خواهد داشت اما وقتی یکی از این مولفه ها دستخوش تحولات اساسی شد بخش مسکن نیز دچار التهاب قیمتی شده است . اما آنچه که به نظر می رسد فعلا قیمت مسکن در ثبات خوبی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، اگر چه مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا می تواند مستاجران را تا خرداد ماه در یافتن مسکن مورد از نگرانی رها کند اما سوال این است که دولت و یا مجلس شورای اسلامی چه برنامه ای برای مستاجران و ساماندهی بازار مسکن بعد از اتمام این مهلت دو ماهه و آغاز فصل جابجایی ها اندیشیده اند؟

کد خبر: ۱۷٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بینام IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      0 0
      فک کنم تصویب این قانون باعث بی اعتمادی موجران بشه و تجربه جدیدی بشه که خالی نگه داشتن خونه بهتر از مستاجر نشوندنه
    • بینام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      0 0
      از جیب مردم میبخشن. نامردا .اگه راست میگید از حقوق های نجومیتون خرج کنید.....