۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۴
جذب پول و ارز واقعی، راه مطمئن کاهش تورم است
رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس:

جذب پول و ارز واقعی، راه مطمئن کاهش تورم است

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مجلس و دولت باید تمام ظرفیت‌ها را به کار گرفته تا تورم بالای ۴۵ درصد را کنترل کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اصغرعنابستانی در مورد کاهش درآمد خانوارها و سطح رفاه زندگی مردم گفت: اقتصاد مسیر مشخصی همچون آب روان طی می‌کند؛ اگر سدی در مقابل این آب همیشه جاری قرار دهیم بی‌تردید ویران و از مسیر اصلی منحرف خواهد شد؛ براساس همین خصوصیت برای اقتصاد باید مسیر درستی را طراحی کنیم.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی افزود: تا زمانی که تورم وجود داشته باشد زندگی برای دهک‌های پایین جامعه با مشکلاتی روبرو خواهد بود؛ باید ساختارها و چارچوب‌های اصلی اقتصادی را به درستی طراحی کنیم تا زمانی که تورم وجود دارد توان زندگی برای طبقه پایین جامعه سخت خواهد بود، مجلس و دولت باید تمام ظرفیت‌ها را به کار گرفته تا تورم بالای ۴۵ درصدی را کنترل کند.

مسیرهای کاهش تورم در کشور
وی با اشاره به مسیرهای کاهش تورم در کشور یادآور شد: برای کاهش تورم نخست باید افزایش نقدینگی بدون پشتوانه را در کشور کاهش دهیم و در مرحله بعدی بتوانیم اقتصاد را پویا و به گردش دربیاوریم و پول واقعی و ارز را برای کشور جذب کنیم تا در نهایت تولید را در کشور پررنگ‌تر کنیم.

وی ادامه داد: دولت برای بهبود شرایط اقتصادی درصدد کاهش هزینه‌هاست، برهمین اساس باید از تمام فرصت‌ها استفاده کنیم، با وجود اینکه میزان خلق پول به شدت کاهش پیدا کرده هنوز هم در مسیر ریل گذاری اقتصادی شاهد خلق پول‌هایی هستیم از طرفی نظام اقتصادی کشور را باید اصلاح کنیم تا بتوانیم از کانال‌های رسمی ارز را وارد کشور کنیم.

صادرات چرخه تولید در کشور را به حرکت در می‌آورد
عنابستانی یادآور شد: زمانی که صادرات صورت می‌گیرد یعنی چرخه تولید کشور در حرکت است، به بیانی هم اشتغال در شرایط نرمال قرار می‌گیرد و همچنین وضعیت رفاه عمومی در وضعیت مطلوب قرار خواهد گرفت؛ متاسفانه طی ۴ سال اخیر شاهد تورم سنگین ۴۵درصدی هستیم، درست است تا حدودی از رکود اقتصادی خارج شده‌ایم اما به رونق و وضعیت مطلوب نرسیده ایم.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر در کنترل تورم ناتوان و پول بدون پشتوانه به جامعه تزریق کنیم، سطح رفاه مردم روز به روز در وضعیت نامطلوبی قرار خواهد گرفت؛ دولت و مجلس مسیر اقتصادی را باید در جهت بهبود شرایط معیشتی مردم برنامه‌ریزی کنند، با توجه به تلاش‌های صورت گرفته امیدواریم در ۶ ماهه پایانی سال شاهد بهبود وضعیت اقتصادی باشیم، اگر دولت سیاست‌های صادراتی را تقویت کند بی تردید وضعیت اقتصاد و اشتغال بهبود خواهد یافت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای، اسلامی اظهار کرد: مبلغ درآمد خانوارها کاهشی نداشته اما به همین میزان، درآمد و توان قدرت خرید خانوارها کاهش داشته و این وضعیت مشکلاتی را پیش خواهد آورد؛ اگر دولت بتواند تولید را افرایش دهد بی تردید وضعیت معیشتی مردم بهبود پیدا خواهد کرد، در چنین شرایطی اگرحمایت‌های دولتی در قالب پرداخت کوپن باشد می‌توان امیدوار بود که عدالت نسبی در پرداختی‌ها حاکم است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دولت سیزدهم با افزایش یارانه نقدی تلاش در رونق بهبود وضعیت معیشتی مردم را دارد؛ امروز درآمد خانوارها کاهش پیدا نکرده است اما قدرت خرید خانواده‌ها کم رنگ شده است، آمارها نشان می‌دهد میزان توان درآمد خانوارها در بالاترین سطح خود قرار دارد.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: جهت گیری دولت به سمتی است که رونق را به اقتصاد برساند و تولید را افزایش دهد؛ اگر تصمیم گیری دولت پاسخ مثبتی داشته باشد می‌توانیم آثار آن را در روزهای آینده شاهد باشیم. مجلس در برابر حذف ارز دولتی، پرداخت کوپن و کالا برگ الکترونیکی را پیشنهاد داد که به واسطه آن کالای اساسی مستقیما به سفره مردم سرازیر ‌شود؛ دولت باید زیر ساخت‌های اقتصادی خانوارها را با پرداخت کوپن یا کالا برگ الکترونیکی مهیا کنند.

کد خبر: ۱۷۵٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha