۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۳
 جدال استارتاپهای حمل کالا با نقل و انتقال سنتی
حمل ونقل دیجیتالی کالا از نگاه کارشناسان

جدال استارتاپهای حمل کالا با نقل و انتقال سنتی

امروزه رقابت جابجایی کالا به صورت سنتی و مدرن در کشورمان شدت گرفته است تا جایی که بسیاری از اتحادیه های حمل ونقل کالا در استانهای مختلف برای مقابله با فعالیت استارتاپها دست به کار شده اند.

احمدرضا صباغی؛ خبرگزاری بازار_ ظهور استارتاپها برای حمل ونقل کالا در کشور طی ۵ سال اخیر موجب وقوع رخدادهای مهمی شده است به طوری که شاهد کاهش چشمگیر مشکلات برای بسیاری از رانندگان برون شهری بوده ایم. البته بسیاری از اتحادیه های حمل ونقل کالا در استانهای متعدد کشور برای استفاده نکردن شرکتهای حمل ونقل کالا از استارتاپها اقدام به صدور بیانیه و حتی دستورالعمل کرده اند که با این اتفاق به نوعی شاهد جدال تما عیار جابجایی کالا به صورت مدرن در برابر سنتی هستیم.

طبق آخرین آمارهای برآورده شده  سالیانه به طور میانگین حدود ۵۵۰ میلیون تن کالا بین نقاط مختلف کشور جابجا می شود که این حجم عظیم جابجایی می تواند یک پتانسیل مهم محسوب شود.

سهولت در جابجایی کالا و امور رانندگان از مزایای ورود استارتاپها به حوزه حمل ونقل است اما اتحادیه های حمل ونقل کالا استارتاپها را نه تنها به عنوان یک کمک بزرگ محسوب می کنند بلکه آنها را برای ادامه امرار معاش خود یک رقیب عنوان می کنند.

به جرات می توان به جنگ سنت و مدرنیته در حوزه حمل ونقل کالا در کشور اشاره کرد هرچند نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که حمل ونقل سنتی کالا از دیرباز به عنوان یک راه درآمد برای امرار معاش یک خانواده محسوب می شد و استارتاپها باید در مسیری گام بردارند که شاهد به خطر افتادن درآمد سنت گرایان حمل و نقل کالا در کشور نباشیم.

به منظورربررسی ابعاد حمل و نقل کالا به صورت سنتی و استارتاپ در کشور به سراغ دوتن از فعالان حمل بار در کشور رفته ایم تا نظر آنها را درباره این موضوع مهم جویا شویم.

تبادلات مالی و حمل ونقل یک کالا از مبدا به مقصدی مشخص حدود ۲۸ مرحله گوناگون دارد که انجام این روندها  در استارتاپها سریعتر از ایمیل ها و داد وستدهای سنتی انجام می گیرد

فعالیت ۴۵۰ استارتاپ  حمل و نقلی در جهان

سیدمحمدمیرانی که عضو کمیسیون توسعه حمل ونقل اتاق بازرگانی ایران است با اشاره به اینکه اشباع استارتاپهای حمل ونقل کالا در ایران موجب ایجاد جنگ بین حمل ونقل کالای سنتی و مدرن شده است گفت:به جرات باید به این نکته مهم اشاره کرد که خیلی از استارتاپهای حمل ونقل کالا در ایران کمتر به فکر خلاقیت و تحول اساسی در حوزه حمل ونقل هستند و بیشتر برای آنها کسب درآمد مطرح است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بیش از ۴۵۰ استارتاپ ترابری در سراسر جهان اقدام به حمل ونقل کالا می کنند گفت:تبادلات مالی و حمل ونقل یک کالا از مبدا به مقصدی مشخص حدود ۲۸ مرحله گوناگون دارد که انجام این روندها  در استارتاپها سریعتر از ایمیل ها و داد وستدهای سنتی انجام می گیرد.

میرانی تصریح کرد:استارتاپها از انجام کاغذبازی های گسترده برای حمل ونقل کالا جلوگیری کرده اند اما به دلیل اینکه فقط به دنبال درآمدزایی هستند و خلاقیتی برای سهولت امور شرکتهای حمل ونقل کالا و رانندگان انجام می دهند به عنوان یک رقیب برای سنتی گرایان حوزه حمل ونقل محسوب می شوند.

عضو کمیسیون توسعه حمل ونقل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در سراسر جهان حدود ۱۸۰ میلیون دلار کالا  در سال توسط استارتاپها حمل ونقل می شوند افزود:استارتاپهای موجود در دنیا به روزرسانی می شوند و با ارائه بسته های تشویقی دست رانندگان و شرکتهای حمل ونقل کالا را برای انجام امور خود باز می گذارند در حالی که بزرگترین مشکل استارتاپهای ایرانی  عدم وجود خلاقیت و ارائه بسته های تشویقی است.

ثابت بودن نرخ تعرفه کالا معضل حمل ونقل سنتی

محمدامین نورشاهی کارشناس  حوزه حمل ونقل کالا با بیان اینکه ثابت بودن نرخ تعرفه جابجایی کالا در حمل ونقل سنتی و استاتیک بودن کالا یکی از بزرگترین معضلات حمل ونقل کالا به صورت سنتی است گفت:با راه اندازی بازارگاههای الکترونیکی می توان با لحاظ مسائلی همچون طول مسیر، نوع خودرو، نوع بار و زمان حمل بار تعرفه جابجایی حمل ونقل کالا را متغیر درنظر گرفت.

وی تصریح کرد:پایش وضعیت سلامت فنی خودرو و خالی نبودن از کالا در دو سر مبدا و مقصد از مرایای استفاده از استارتاپهای حوزه حمل ونقل کالاست.

نورشاهی افزود:کاهش زمان انتظار رانندگان برای تخلیه بار و یا بارگیری بسیار مهم است به طوری که در روش سنتی شاهد افزایش میزان زمان بارگیری کالا و تخلیه آن بودیم که خوشبختانه این میزان زمان با ورود استارتاپهای حمل کالا به شدت کاهش یافت.

کارشناس برجسته حوزه حمل ونقل با بیان اینکه در تمام دنیا استارتاپهای حمل ونقل کالا اقدام به جذب نیروی انسانی ماهر در حوزه باربری کالا کرده اند گفت:برای اینکه جنگ بارگیری کالا و تخلیه آن بین استارتاپها و اتحادیه های حمل ونقل خاتمه یابد باید استارتاپها از تجربه افراد سنتی در حوزه حمل ونقل کالت به منظور بهبود عملکرد خود استفاده کنند.

وی افزود:استارتاپهای حمل ونقل کالا نمی توانند بدون مشاوره باتجربه های حوزه سنتی حمل ونقل کالا کشور به حیات خود ادامه بدهند زیرا در زمانی کوتاه این استارتاپها شاهد کاهش چشمگیر مشتریان خواهند بود.

نورشاهی در پایان تاکید کرد:اگر در کشورهای مختلف شاهد موفقیت استارتاپها در حوزه حمل ونقل بوده ایم به دلیل اتصال زنجیره وار حوزه حمل ونقل کالا به هم در این کشورهاست که اگر چنین اتفاقی در ایران رخ دهد شاهد شکوفایی بخش حمل ونقل کالا به دست استارتاپها و با تجربه نیروی انسانی سنتی خواهیم بود.

کد خبر: ۱۷٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha