۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
صادرات ۹۱۰ میلیون دلاری پسته ایران در سال ۱۴۰۰

صادرات ۹۱۰ میلیون دلاری پسته ایران در سال ۱۴۰۰

همایش ملی سلامت پسته با هدف توسعه صادرات، مدیریت آفلاتوکسین‌ها و باقیمانده آفتکش‌ها و تقویت دیپلماسی غذایی ۲۸ شهریور در محل سازمان حفظ نباتات کشور به صورت حضوری و برخط برگزار می‌شود.

به گزارش بازار، محمدکاظم رمضانی دبیر علمی همایش سلامت پسته داشت: در این همایش چالش‌ها و مشکلات مربوط به تولید، سلامت و صادرات پسته توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان، پژوهشگران، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، نمایندگان سازمان‌های غذا و دارو، گمرک و حفظ نباتات کشور، معاونت باغبانی وزارتخانه و سایر دست‌اندرکاران این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

رمضانی با بیان این که هیات بازرسی اتحادیه اروپا هر ۱۰ سال یک بار از باغات، آزمایشگاه‌ها، گمرک و ترمینال‌های کشورهای صادر کننده پسته به اروپا مانند ایران بازدید می‌کند، تصریح کرد: با برگزاری این همایش، فرصتی ایجاد می‌شود تا پیش از ورود هیات بازرسی اتحادیه اروپا به ایران، مسایل مربوط به سلامت پسته و مدیریت آفلاتوکسین‌ها و باقیمانده آفتکش‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در این همایش، یک سخنران از مرجع سلامت غذا در اتحادیه اروپا نیز به صورت مجازی در زمینه الزامات و مقررات این اتحادیه در زمینه واردات پسته با تاکید بر آفلاتوکسین توضیحاتی را ارایه خواهد کرد.

رمضانی ادامه داد: در این همایش همچنین یک پنل تخصصی دو ساعته برای طرح مشکلات و مسایل مربوط به سلامت و صادرات پسته برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این که سال گذشته نزدیک به ۱۳۵ هزار تن پسته به ارزش ۹۱۰ میلیون دلار از ایران صادر شد، خاطرنشان کرد: سالانه ۲۰ هزار تن پسته از ایران به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا صادر می‌شود.

دبیر علمی همایش سلامت پسته گفت: مقررات سختگیرانه‌ای برای واردات پسته سالم به اتحادیه اروپا حاکم است و همایش ملی سلامت پسته می‌تواند به توسعه صادرات این محصول به کشورهایی نظیر استرالیا، ژاپن، کل کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه اوراسیا نیز کمک کند.

وی سطح باغات بارور پسته کشور را حدود ۴۲۰ هزار هکتار و میزان تولید از این سطح را نزدیک به ۳۸۵ هزار تن عنوان کرد.

رمضانی اذعان داشت: براساس گزارش سیستم هشدار سریع اتحادیه اروپا میزان مرجوعی پسته ایران به دلیل آلودگی به آفلاتوکسین از سال ۲۰۱۷ تاکنون زیر ۵ درصد بوده است که عدد خوبی است.

کد خبر: ۱۷۵٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha