۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
چشم انداز تصویب اصلاحات اساسنامه دارایکم و پالایشی یکم در هیئت دولت
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

چشم انداز تصویب اصلاحات اساسنامه دارایکم و پالایشی یکم در هیئت دولت

حامدی کارشناس بازار سرمایه گفت: به واسطه تصویب اصلاحات اساسنامه این دو صندوق در هیئت دولت، مسیر واقعی شدن قیمت هر واحد صندوق باز می شود.

سمیه شوریابی؛ بازار: حامد حامدی کارشناس و مدرس بازارهای مالی در خصوص آینده و وضعیت دو صندوق دارایکم و پالایش یکم با تصویب تغییرات اساسنامه صندوق در هیئت دولت، اظهار داشت: صندوق دارایکم و پالایشی یکم دو صندوق پرچالش که ظرف دو سال اخیر باعث زیان اکثر سرمایه‌گذاران خود شد، در آستانه تغییرات امیدوار کننده قرار گرفته است.

وی می گوید: اعتماد به وعده دولتمردان قبل، ضمن اینکه هزینه سنگینی برای سرمایه گذاران این صندوق ها و تمام بازار سرمایه ایران داشته است، باعث بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه نیز شد.

علل پایین بودن قیمت هر واحد صندوق نسبت به قیمت ابطال (NAV)

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ارزش هر واحد از دو صندوق دارایکم و پالایشی یکم در حال حاضر تقریباً ۲۵ درصد کمتر از قیمت ابطال (NAV) می باشد تأکید کرد: هر کدام از این صندوق ها به پشتوانه درصد مشخصی از سهام چندین شرکت، بانک و بیمه ایجاد شده‌اند و قیمت ابطال به معنای ارزش واقعی روز هر واحد صندوق، با توجه به مقدار واقعی ارزش روز سهام پشتوانه هر واحد است.

چشم انداز تصویب اصلاحات اساسنامه دارایکم و پالایشی یکم در هیئت دولت

حامدی در ادامه تشریح کرد: یکی از مهمترین علل پایین بودن زیاد قیمت هر واحد صندوق در بازار نسبت به قیمت ابطال، ثابت بودن ساختار صندوق‌ها، سبد سرمایه گذاری غیر قابل تغییر و همچنین عدم وجود بازارگردان قوی در این صندوق ها است که به واسطه تصویب اصلاحات اساسنامه این دو صندوق در هیئت دولت، مسیر واقعی شدن قیمت هر واحد صندوق باز می شود.

اضافه شدن بازارگردان و نقش مؤثر آن

این مدرس بازار سرمایه با اشاره به اینکه با اصلاحات جدید پرتفوی دارایکم و پالایشی یکم مطابق امیدنامه و صنعت مربوطه امکان تغییر دارد ابراز داشت: از طرفی اضافه شدن بازارگردان حقوقی به ارکان صندوق، باعث افزایش نقدشوندگی و کاهش اختلاف قیمت بازار و قیمت ابطال به وسیله مکانیسم ابطال یا صدور واحدهای صندوق خواهد شد.

حامدی در ادامه اهمیت وجود بازارگردان در صندوق را عنوان کرد و افزود: برای مثال در زمان مشابه به شرایط فعلی که قیمت هر واحد زیر قیمت ابطال است، بازارگردان می تواند اقدام به ابطال واحدهای صندوق با قیمت ابطال (که قیمتی بالاتر از قیمت بازار است) کند و با سرمایه به دست آمده از ابطال نیز اقدام به خرید واحدهای صندوق خود کند، طبیعتاً به دلیل تقاضای ایجاد شده توسط بازارگردان، قیمت هر واحد صندوق افزایش یافته و به قیمت ابطال (NAV) نزدیک می‌شود.

اضافه شدن بازارگردان حقوقی به ارکان صندوق، باعث افزایش نقدشوندگی و کاهش اختلاف قیمت بازار و قیمت ابطال به وسیله مکانیسم ابطال یا صدور واحدهای صندوق خواهد شد

حامدی در انتها خاطر نشان کرد: اجرایی شدن تغییرات فوق، پس از طی مراحل قانونی و تصویب اصلاحات اساسنامه در مجمع صندوق انجام خواهد شد، اما هم اکنون امیدوار شدن سرمایه گذاران به آینده این صندوق‌ها باعث افزایش نسبی قیمت واحدهای هردو صندوق در روزهای اخیر شده است.

کد خبر: ۱۷۵٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha