۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۸
 امکان افزایش صادرات به ترکمنستان تا یک میلیارد دلار در سال مهیا است
در گفتگو با بازار؛

 امکان افزایش صادرات به ترکمنستان تا یک میلیارد دلار در سال مهیا است

گرگان- چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان‌ با اشاره به ظرفیت های متعدد صادراتی جمهوری اسلامی ایران و استان گلستان به ترکمنستان، گفت: امکان افزایش صادرات تا سقف یک میلیارد دلار در سال فراهم است.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در حال حاضر با صادرات حدود ۱۳۰ هزا ر تن انواع کالا به ترکمنستان، میزان صادرات ما به عشق آباد حدود ۷۰ میلیون دلار است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان‌ افزود: ظرفیت های بالقوه ایران و گلستان و همچنین نیاز بازار ترکمنستان به تولیدات ایران، فرصتی مناسبی را برای جهش صادرات به این کشور تا سقف یک میلیارد دلار در سال فراهم کرده است.

وی بیان کرد: باید یک سازمان مشخصی مسئول تسهیل روابط اقتصادی با کشورهای مختلف باشد که مزیت ها نسبی با همدیگر به اشتراک گذاشته شود.

چوپانی به مشکلات ناشی از کرونا اشاره کرد و گفت: ترکمنستان کشور کوچکی بوده و توان و زیرساخت های پزشکی ایران را ندارد و با شیوع کرونا به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت لذا سخت گیری خاصی را در این خصوص وضع کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان‌ اضافه کرد: اگر وزارت بهداشت ما با وزارت بهداشت آن ها تفاهمنامه داشته باشد که در مواقع لازم به آن ها مساعدت کنیم تمام این دغدغه ها برطرف می شود.

چوپانی افزود: باید بانک مرزی ما با کشورهای همسایه به مدلی از مراودات مالی برسد که تحریم تبادلات مالی نشود؛ موضوعی که در حال حاضر مشکلات بسیاری را برای بازرگانان فراهم کرده است.

وی گفت: هم اکنون بازرگان که کالایی صادر می کند نمی تواند پول خود را بیاوردند ولی از این سو پیمان ارزی داشته و ظرف چهار ماه باید پول را برگرداند، این مقررات مردم را دلسرد می کند.

کد خبر: ۱۷۵٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha