۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
ضربه بزرگ بانک های مرکزی به بازارهای مالی| سقوط بازارها در پی تصمیم جدید فدرال رزرو آمریکا
بازار گزارش می دهد؛

ضربه بزرگ بانک های مرکزی به بازارهای مالی| سقوط بازارها در پی تصمیم جدید فدرال رزرو آمریکا

انتشار گزارش مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) توسط بانک مرکزی آمریکا و تصمیم این نهاد برای ادامه سیاست افزایش نرخ بهره بانکی منجر به ریزش سنگین بازارهای مالی در سراسر جهان شد.

وحید پورتجریشی؛ بازار: بر خلاف پیش بینی های نشریات و شرکت های سرمایه گذاری بزرگ جهان، انتشار شاخص هزینه مصرف کننده (CPI) توسط فدرال رزرو آمریکا در روز سه شنبه نشان داد که رشد تورم در بزرگترین اقتصاد جهان، همچنان بیش از رقم تخمینی مورد انتظار کمیته بازار آزاد فدرال و بانک مرکزی این کشور بوده است.

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی فدرال رزرو، رشد تورم در آمریکا همچنان خارج از کنترل بانک مرکزی این کشور بوده و نسبت به ماه گذشته میلادی، ۰.۱ درصد پیشرفت داشته است. با اینحال، این رقم به نسبت ماه ژوئن ۸.۳ درصد کاهش یافته است.

همچنین تورم نقطه ای سالانه در آمریکا در ماه جولای نیز ۹.۱ درصد اعلام شده و تورم ماهانه نیز ۰.۳ درصد بیشتر از میزان تخمینی فدرال رزرو بوده است. لذا به نظر می رسد فدرال رزرو همچنان به سیاست های تهاجمی خود در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی ادامه خواهد داد.

منابع نزدیک به جروم پاول اعلام کردند که بانک مرکزی آمریکا به احتمال زیاد نرخ بهره بانکی را در ماه سپتامبر، ۰.۷۵ درصد افزایش خواهد داد؛ موضوعی که بلافاصله پس از اعلام آن و البته آمار ناامید کننده مربوط به CPI، منجر به ریزش شدید بازارهای مالی و البته افزایش مجدد شاخص دلار آمریکا شد.

تاثیر تورم آمریکا بر بازارهای مالی چه خواهد بود؟

جروم پاول در سخنرانی روز سه شنبه خود بار دیگر اعلام کرد که بانک مرکزی آمریکا به تعهدات خود مبنی بر افزایش تولید شغل و کاهش تورم پایبند بوده و سیاست های فعلی فدرال رزور تا زمان توقف رشد نرخ فعلی تورم ادامه خواهد داشت.

وی با اینحال اعتراف کرد که سیاست های فعلی منجر به وارد آمدن فشار مضاعف بر صنایع و معیشت مردم خواهد گذاشت. فدرال رزرو تاکنون برای کاهش تورم تا مرز ۲ درصد، طی چهار مرحله نرخ بهره بانکی را افزایش داده تا مجموع نرخ بهره در آمریکا به ۲.۵ درصد برسد. اما بر اساس پیش بینی های قبلی، افزایش شاخص دلار آمریکا منجر به ریزش نسبتا شدید در بازارهای مالی و همچنین ریزش ارزهای بازار فارکس در برابر دلار قدرتمند آمریکا شد.

ضربه بزرگ بانک های مرکزی به بازارهای مالی| سقوط بازارها در پی تصمیم جدید فدرال رزرو آمریکا

همانطور که در تصویر زیر آمده، تا زمان تنظیم این گزارش، یورو که طی دو روز گذشته با اعلام خبر پیشرفت ارتش اوکراین در نبرد با روسیه و آزادسازی بیش از ۶ هزار کیلومتر مربع از مناطق این کشور با افزایش قیمت در برابر دلار مواجه شده بود، بار دیگر تمامی سودهای خود را از دست داده و جفت ارز یورو/دلار با ۱.۱۸ درصد ریزش، به حدود ناحیه ۱ سقوط کرده که به نظر می رسد این ریزش همچنان طی روزهای آتی ادامه داشته باشد.

همچنین پوند بریتانیا نیز که طی روزهای گذشته همچنان در حال از دست دادن ارزش خود در برابر دلار بوده نیز حدود ۱.۲۷ درصد ریزش بیشتر را تجربه کرده و به حدود ۱.۵۳ رسید. ارزش هر ین ژاپن که عنوان بدترین ارز بازار فارکس طی ماه های اخیر را به خود تخصیص داده، مقاومت مهم ۱۴۴ در برابر دلار آمریکا رد کرده که این نرخ، مسیر پیش رو را برای کسب سود بیشتر دارندگان دلار باز خواهد کرد.

ضربه بزرگ بانک های مرکزی به بازارهای مالی| سقوط بازارها در پی تصمیم جدید فدرال رزرو آمریکا

همچنین قیمت بیت کوین نیز که تا عصر روز سه شنبه و پیش از انتشار گزارش CPI به بالای محدوده ۲۲۷۰۰ دلار نیز رسیده بود را با ریزشی سنگین مواجه کرده و تا زمان نگارش این گزارش، قیمت رمزارز برتر بازار به زیر محدوده ۲۱ هزار دلار سقوط کرد.

ضربه بزرگ بانک های مرکزی به بازارهای مالی| سقوط بازارها در پی تصمیم جدید فدرال رزرو آمریکا

همانطور که در تصویر بالا ملاحظه می فرمایید، بیت کوین به زیر ناحیه خط مقاومت SMA۱۰۰ سقوط کرده و با توجه به شکسته شدن حمایت ۲۰۵۰۰ دلاری خود، انتظار می رود تا محدوده ۱۹۸۰۰ الی ۲۰ هزار دلار به ریزش خود ادامه دهد. در صورتیکه این ناحیه توسط خریداران حمایت شود، قیمت بیت کوین می تواند از همان محدوده بار دیگر به سمت بالا بازگردد. اما در صورتیکه این حمایت مهم نیز از دست برود، باید منتظر ریزش این رمزارز به کانال ۱۸ هزار دلار بود.

بانک های مرکزی بزرگ جهان، بلای جان بازارهای مالی

دستکم طی ماه های گذشته از سال جاری میلادی، در کنار بی ثباتی در نظام بین المللی و شکل گیری تنش های بزرگ و مهم ژئوپولیتیکی در جهان، از اوکراین گرفته تا تایوان، بانک های مرکزی بزرگ جهان به ویژه فدرال رزرو آمریکا، با افزایش مدام نرخ بهره بانکی به بلای جان صنایع تبدیل شده اند. لازم به ذکر است که ریزش های شدید در بازارهای مالی، بزرگترین تاثیر خود را بر بازار کار گذاشته و منتهی به شکل گیری دومینوی تعطیلی کارخانه ها خواهد شد.

بدیهی است که با ریزش ارزش سهام یک شرکت و حرکت سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری بر روی دلار از راه سپرده کردن آن در بانک ها به عنوان مسیری کاملا امن و بی خطر به جای پذیرش ریسک سرمایه و هدایت آن به سمت واحدهای تولیدی، از میزان توان تولید و گسترده بازار کارخانه های صنعتی خواهد کاست که نتیجه آن بر خلاف ادعای جروم پاول، چیزی جز شکل گیری رکود گسترده اقتصادی و افزایش بیکاری نخواهد بود.

اما در خصوص آینده بازارهای مالی نیز باید به این نکته توجه کرد که با توجه به پیگیری سیاست افزایش نرخ بهره بانکی توسط بانک های مرکزی جهان، تا زمان توقف این سیاست نمی توان انتظار چندانی از پیشرفت بازارها در سراسر جهان داشت. همچنین وضعیت اقتصادهای بزرگ جهان همچون چین نیز به دلیل همه گیری و قرنطینه های جدید کرونایی چندان امیدبخش نبوده و با این حساب، طی روزهای آتی روی بازار فلزات صنعتی همچون مس، کروم، وانادیوم، پلاتین و ... حساب ویژه ای باز کرد.

علاوه بر انتشار گزارش CPI فدرال رزرو، طی روزهای آتی نیز بانک مرکزی اروپا بر اساس آخرین اخبار، در نظر دارد نرخ بهره بانکی را بار دیگر افزایش دهد که این موضوع نیز می تواند ضربه دوم را به پیکر ضعیف بازارهای مالی وارد نماید. لذا بهتر ایت پیش از تصمیم گیری برای ورود به بازار، منتظر تصمیم بانک مرکزی اروپا برای تعیین نرخ بهره و زمان اجری آن نیز ماند و نتیجه آن بر نوسانات بازار را رصد نمود.

کد خبر: ۱۷۵٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha