۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
آیا روسیه موفق به حذف دلار از اقتصاد می شود؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا روسیه موفق به حذف دلار از اقتصاد می شود؟

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه تاکید کرد روند حذف دلار از اقتصاد شروع شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: روسیه مدتها است در مورد حذف دلار از مبادلات اقتصادی و تجاری خود صحبت می کند ولی بعد از تشدید تحریم های اقتصادی علیه این کشور و به خصوص وضع محدودیتهای بانکی تمایل این کشور برای فاصله گرفتن از دلار به عنوان ارز مرجع بیشتر شد.

طبق گزارش منتشر شده توسط راشا تودی، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه تاکید دارد که روند حذف دلار از تجارت جهانی شروع شده است. بر مبنای این گزارش اقتصاد دنیا راهی جز فاصله گرفتن از دلار و استفاده از ارزهای دیگر برای تجارت ندارد زیرا سیاستهای دولت امریکا و تحریم هایی که علیه کشورهای مختلف وضع می کند باعث عدم امنیت اقتصادی و تجاری کشورها می شود و امکان برنامه ریزی بلندمدت اقتصادی را از بین می برد.

پوتین در این جلسه ضمن تاکید بر سیاست دلارزدایی از اقتصاد روسیه افزود:« ما در نظر داریم بودجه سه سال آینده را با هدف توسعه اقتصادی و صنعتی و افزایش سرمایه گذاری در پروژه های زیر ساختی تصویب کنیم. این طرحی است که باید در کشور اجرا شود و فاصله گرفتن از آن باعث می شود تا روند قدرت گیری اقتصادی ما آهسته شود.»

بر مبنای این گزارش مذاکرات زیادی در مورد نحوه تنظیم بودجه سالهای آتی در روسیه در جریان است. این بودجه با توجه به فشارهای اقتصادی ناشی از درگیری های روسیه و اوکراین و افزایش تورم در بازار محصولات کشاورزی و صنعتی افزایش یافته است ولی همچنان تمرکز اصلی روی ارایه راهکار برای کاهش وابستگی به دلار در تعاملات تجاری است. البته خبرهایی در مورد مذاکره روسیه با چین و هند و مبادلات تجاری با واحد پول داخلی مطرح شده است ولی همچنان راه درازی تا تصویب نهایی این طرح ها و تقویت تجارت وجود دارد.

پوتین در این جلسه به فشارهای ناشی از تحریح های اقتصادی علیه روسیه هم اشاره کرد و گفت: «ما راهکارهایی برای کاهش تاثیرات منفی تجریم ها روی اقتصاد روسیه اجرا کرده ایم و همچنان برنامه ریزی های بیشتری برای حمایت از اقتصاد در سالهای پیش رو در راه است. ما از صنیع داخلی حمایت می کنیم، تامین غذای داخل کشور را در اولویت قرار می دهیم و از ابزارهای مختلف برای حفظ زیر ساختهای مالی استفاده می کنیم. از طرف دیگر فرصتهای شغلی تازه ای در کشور ایجاد شده است که می تواند مشکل بیکاری را در روسیه برطرف کند و بستر را برای افزایش قدرت خرید مردم فراهم کند. روسیه می تواند از این دوره بحرانی با موفقیت عبور کند ولی نتیجه این تحریم های شدید اقتصادی علیه روسیه حذف دلار نه تنها از اقتصاد و تجارت خارجی روسیه بلکه از تعاملات تجاری بخش زیادی از کشورهای دنیا خواهد بود.»

مساله تحریم هایی که امریکا علیه کشورهای مختلف وضع می کند، باعث شده است تا تمایل برای حذف دلار به عنوان ارز مرجع در اقتصاد دنیا افزایش یابد ولی بر طبق مطالعات اقتصادی اجرایی کردن این خواسته به این زودی ها میسر نیست زیرا زیرساختهای اقتصادی و تجاری دنیا برای چنین تغییر بزرگی آمادگی ندارد. حال باید دید روسیه برای تحقق این هدف چه طرح و برنامه ای دارد؟

کد خبر: ۱۷۵٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha