۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۲
تورم با استقلال و یا عدم استقلال بانک مرکزی حل نمی شود
یادداشت؛

تورم با استقلال و یا عدم استقلال بانک مرکزی حل نمی شود

عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در یادداشتی به «بازار» نقدی بر تحلیل های مرتبط با تاثیر سیاست گذاری دولت بر بازار مالی و پولی کشور داشته است.

عبدالمجید شیخی؛ بازار: در حال حاضر سیاست های مالی و پولی که منجر به افزایش حجم نقدینگی و عدم توانایی در کنترل تورم است مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی قرار گرفته و برخی معتقدند که باید استقلال در بخش های مالی مانند بورس و بانک مرکی به وجود بیاید و عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در یادداشتی به خبرگزاری بازار نقدی بر بخشی تحلیل های مرتبط با تاثیر سیاست گذاری دولت بر بازار مالی و پولی کشور پرداخته است.

تورم حاصل خلق پول و اعتبار و پول بی پشتوانه و رفتار حبابی مردم با طلایه داری بخش غیر مولّد است و با استقلال و یا عدم استقلال بانک مرکزی حل نمی شود. تجربه دو رقمی شدن شدید تورم در ترکیه نیز حاصل ترکیب این دو عامل است. کما اینکه با استقلال بورس هم هیچ مشکلی برای ایجاد ثبات و حفظ قدرت خرید مردم و جلوگیری از افت و خیز عمدی قیمت سهام توسط دلالان بورس حل نمی شود و نشد.

دولت نمی‌تواند بر تصمیمات نظام پولی کشور تاثیر گذاشته و با سیاست‌های کنترل تورم مقابله کند. راه حل ممنوعیت خلق پول و اعتبار، تعریف پول بر پایه طلاست، اجرای حقیقی عقود بانکداری اسلامی، تحققی کردن سود بانکی و حتی حذف بازار ثانویه بورس و یکی شدن دو بازار سرمایه و بانکی می تواند به رفع این مشکل کمک کند

دولت است که بنا به نسخه تکنوکراتها باید ۳۰ هزار میلیارد از جیب بیت المال خرج کند تا بازار بورس تثبیت شود و این پول مسلماً باز به جیب دلالان بازار سرمایه خواهد رفت. به اسم شعبون به کام رمضون! فهم اقتصاددانان غرب زده اندازه این حقایق نیست. دولت نمی‌تواند بر تصمیمات نظام پولی کشور تاثیر گذاشته و با سیاست‌های کنترل تورم مقابله کند. راه حل ممنوعیت خلق پول و اعتبار، تعریف پول بر پایه طلاست، اجرای حقیقی عقود بانکداری اسلامی، تحققی کردن سود بانکی و حتی حذف بازار ثانویه بورس و یکی شدن دو بازار سرمایه و بانکی می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

عده ای با خلق دلالی اوراق سهام در بازار ثانویه نیز بازاری دست و پا کرده اند و برای این دکّان نیز تئوریها بافته اند و حاصل یک بازار مالی را دو تا می بینند و به دست دو متولی می دهند و پس از طلاق دادن بازار سرمایه و گرفتن آن از دست یک متولی بخش عمومی، حال نوبت طلاق دادن بانک مرکزی و خلع ید دولت است

نقدینگی ابزار تورم است نه عامل تورم. از دیدگاه اقتصاد اسلامی تورم یک پدیده رفتاری است. ولی مهم خلق پول توسط بانک هاست. در حال حاضر علت کج اندیشی همان به بن بست رسیدن تفکر اقتصاد سرمایه داری و انجماد فکری تئورسین های لیبرال است. خانه از پایبست ویران است اینها با عینک خودشان فقط می بینند. یک بازار مالی را «دو بازاره» می بینند چون از یک طرف با خلق پول و پول بی پشتوانه «پول» مصداق کالایی شده و برای آن بازاری قائلند و از طرف دیگر با خلق دلالی اوراق سهام در بازار ثانویه نیز بازاری دست و پا کرده اند و برای این دکّان نیز تئوریها بافته اند و حاصل یک بازار مالی را دو تا می بینند و به دست دو متولی می دهند و پس از طلاق دادن بازار سرمایه و گرفتن آن از دست یک متولی بخش عمومی، حال نوبت طلاق دادن بانک مرکزی و خلع ید دولت است و لابد فردا دنبال طلاق دادن وزارت اقتصاد می رسد حاصل این نسخه های انحرافی تشتت در ارکان سپردن جان و مال مردم به دست دلالان، بانکداران و بنگاههای چند ملیتی است.

دنیای علم متعارف دارد و هماهنگی سیاستهای مالی و پولی را داد می زند، اگر بانک مرکزی مستقل از دولت باشد پس وزارت اقتصاد هم باید مستقل شود در این صورت دولت چه کاره اقتصاد خواهد بود؟ از نظر علم حقوق مجوز تاسیس بانک یک حق عمومی است. خصوصی کردن بانک ها، خصوصی کردن حقوق عمومی است که بر خلاف علم حقوق و قوانین مدنی است. ما بر اساس این منطق می گوییم خصوصی سازی بانکها بلای جان اقتصاد شده، برخی حتی بر خلاف اقتصاد بخش عمومی متعارف پیشنهاد خصوصی سازی بانک مرکزی که اصالتاً نقش متولی دارد، می دهند. در اقتصاد اسلامی پول هویتی ندارد. پول سایه سار پیکر، یعنی تولید حقیقی است.

کد خبر: ۱۷۵٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha