۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
وصول ۱۰۳ درصدی منابع مالیاتی دولت در سال گذشته
عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

وصول ۱۰۳ درصدی منابع مالیاتی دولت در سال گذشته

قوامی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تقریبا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۰۳ درصد در سال گذشته منابع مالیاتی دولت وصول شده که از معدود سال‌هایی است که درآمدهای مالیاتی دولت تحقق پیدا کرده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، هادی قوامی، در تشریح نشست امروز عصر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: این جلسه با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و حکمی خزانه‌دار کل کشور و معاونان آنها برای بررسی گزارش عملکرد بودجه سال ۱۳۹۸ برگزار شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تقریبا ۹۸ درصد منابع بودجه سال گذشته تحقق پیدا کرده است، افزود: مجلس درآمد حاصل از فوش نفت را ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در بودجه پیش بینی کرده بود که ۵۰ هزار میلیارد تومان بیشتر محقق نشد و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری ایجاد شده از طریق منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.

قوامی افزود: براین اساس با لحاظ آوردن سایر منابع به عنوان جانشین منابع تحقق پیدا نکرده، می‌توان اعلام کرد که منابع دولت در سال گذشته ۹۸ درصد محقق شده است.

وی با تاکید براینکه در بخش درآمدهای مالیاتی تقریبا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان وصول شده است، بیان کرد: این یعنی ۱۰۳ درصد در سال گذشته منابع مالیاتی دولت وصول شده که از معدود سال‌هایی است که درآمدهای مالیاتی محقق شده است و در بودجه عمرانی هم با توجه آوردن منابع جایگزین تقریبا در بخش مصارف و بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تحقق پیدا کرده است.

تامین منابعی برای جبران کسری بودجه، خواسته نمایندگان

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: نمایندگان مجلس در ادامه جلسه سوالات و دغدغه‌های خود را درباره بودجه ۹۸ و مسایلی که به دلیل بروز حوادث مترقبه اوایل سال مانند سیل و زلزله و هم در پایان سال به دلیل کرونا پیش آمد و منابع درآمدی دولت را تحت تاثیر قرار داد و این موضوع همچنان منابع درآمدی و وضعیت مصارف دولت را در سال ۹۹ تحت تاثیر قرار داده، مطرح کردند. بنابراین توجه به بودجه سال ۹۹ و کسری‌هایی که احتمالا امسال خواهیم داشت و پیدا کردن منابع جانشین برای آن یکی از اولویت‌های خواسته شده نمایندگان از نوبخت بود.

قوامی تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه با کمک وزارت اقتصاد و دارایی که این روزها بخشی از این کمبود سرمایه را از طریق فروش دارایی‌های دولت در بازار بورس تامین می‌کنند و مسلما بخشی از کسری بودجه دولت از همین راه که کانال  مطمئنی هم هست، جبران می‌شود.

کاهش ۱۰ درصدی تورم در سال ۹۸

وی ادامه داد: فروش دارایی‌های دولت در بورس مانند استفاده از منابع بانک مرکزی نیست که منجر به افزایش پایه پولی و تورم شود، شاخص‌هایی هم که در این جلسه برای تورم ارائه شد نشان می داد، روند رشد تورم در سال ۹۸ کاهشی بوده زیرا در شهریور ماه تقریبا ۴۲ درصد تورم بود که در اسفند ماه به ۳۲ درصد رسید یعنی نرخ تورم ده درصد نسبت به شهریور ماه کاهش پیدا کرده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: خالص اشتغال هم حدود ۴۰۰ هزار نفر افزایش را نشان می‌دهد که امیدواریم با توجه به شرایط امسال تدابیری اتخاذ شود تا مشکلات و فشارها بر بازار کشور و اوضاع اقتصادی به حداقل برسد.

کد خبر: ۱۷٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha