۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
ماهیت تحریمهای روسیه؛ برگ برنده انرژی در دستان مسکو
بازار گزارش می دهد؛

ماهیت تحریمهای روسیه؛ برگ برنده انرژی در دستان مسکو

متعاقب جنگ اوکراین، روسیه کشور تحریم کننده و تحریم شونده شماره یک سال ۲۰۲۲ شناخته شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: کشوری که در تابستان امسال بیشترین تحریم ها را اعمال کرد روسیه بود. مسکو سیستم تحریمی مستقل دارد و همچنین از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد تبعیت می کند. در تابستان امسال، آژانس اطلاعاتی روسیه که به عنوان سرویس نظارت مالی فدرال نیز شناخته می شود و مستقیماً به رئیس جمهور روسیه گزارش می دهد - ۷۵۲ نهاد و فرد را به لیست تروریست ها و افراط گرایان خود اضافه کرد.

یکی از نهادهایی که اخیراً به فهرست تحریم های اطلاعاتی روسیه اضافه شده است، جنبش مردمی Adat است که قبلاً بر اساس تصمیم دادگاه عالی چچن در سال ۲۰۲۲ به لیست نهادهای ممنوعه وزارت دادگستری روسیه اضافه شده بود.

تحریم توسط آژانس اطلاعاتی روسیه همچنین می تواند برای گروهی اعمال شود که از گرفتن هر نوع هویت قانونی اجتناب می کنند. مهم‌تر از همه اینکه تحریم های آژانس اطلاعاتی روسیه بر خلاف نام‌گذاری‌های جدید در فهرست نهادهای ممنوعه وزارت دادگستری، نیازی به تصمیم رسمی دادگاه ندارند.

در سال جاری روسیه علاوه بر تبدیل شدن به کشور شماره یک تحریم کننده، همچنان کشور شماره یک تحریم شده باقی ماند. هفتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا، وام دهنده بزرگ روسیه یعنی اسبربانک را هدف قرار داد، دارایی های آن در غرب را مسدود کرد و معاملاتی را که به مواد غذایی و کودهای شیمیایی مرتبط نیستند مسدود کرد.

در ۵ سپتامبر، روسیه صادرات گاز به اروپا را از طریق خط لوله نورد استریم ۱ به دلیل نیاز به تعمیر توربین کاهش داد. آلمان زمانی که در ژوئن معافیت تحریمی را برای بازگرداندن توربین تعمیر شده در کانادا به روسیه دریافت کرد، خود را در معرض انتقاد شدید قرار داد. در آن زمان، برلین استدلال کرد که عدم ارسال توربین کمپرسور نیرو (که برای کارکرد خط لوله مورد نیاز است) باعث این استدلال روسیه می شود تحویل به دلایل صرفاً سیاسی محدود شده است.

باید گفت سال ۲۰۲۲ یکی از سالهای پرتنش و پر تحریم در تاریخ تحریم‌ها بوده است که ناشی از واکنش قاطع و متحد غرب به حمله روسیه به اوکراین است. تحریم‌های جهانی در طول جنگ روسیه و اوکراین توسط تعداد زیادی از کشورها علیه روسیه اعمال شد. این تحریم‌ها توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا (EU) و سایر کشورها و سازمان‌های جهانی علیه افراد، پیشه‌ها و مقام‌های روسیه و اوکراین اعمال شده‌است.

اتحادیه اروپا می‌گوید که تحریم‌هایی علیه ۱۲۱۲ فرد حقیقی و ۱۰۸ شرکت و دیگر نهادها به اجرا درآمده‌اند. شخص رئیس‌جمهوری روسیه، وزیر خارجه او و شمار زیادی از الیگارش‌های ثروتمند روسیه نیز در میان اشخاص تحریم‌شده هستند.

با توجه به اینکه ایالات متحده گسترده‌ترین برنامه تحریم‌ها را دارد، شرکای آن در حال جبران هستند. سوئیس تعداد کل تحریم های خود را ۶۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داد و پس از آن انگلیس ۵۶ درصد تعداد تحریم های خود را افزایش داد.

در حال حاضر نیمی از ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه مسدود شده و دسترسی بانک‌های این کشور به سیستم تراکنش مالی بین‌المللی سویفت قطع شده است. بیش از ۱۰۰۰ شرکت غربی از حوزه اقتصاد روسیه خارج شده‌اند. علاوه بر اتحادیه اروپا، کشورهای آمریکا، کانادا، ژاپن، سوئیس و بریتانیا نیز تحریم‌هایی علیه روسیه به اجرا گذاشته‌اند.

اما ترس از سرمای زمستان در اروپا گمانه زنی ها مبنی بر لغو تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه را تشدید کرده است. اخیراً شاهد تظاهرات پرحاشیه‌ای در پراگ بوده‌ایم که خواستار لغو تحریم‌ها شده‌اند. همچنین شاهد اظهارات مکرر احزاب اپوزیسیون فرانسه در تحقیر تحریم‌های «غیرمولد» و حتی برخی درخواست‌ها برای افتتاح خط لوله نورد استریم ۲ از روسیه به آلمان هستیم. برخی از گروهها در آلمان هنوز تصور می‌کنند که مشکلات فنی برای نورد استریم ۱ واقعی است.

یکی از اعضای اتحادیه اروپا که شدیداً تهدید به شکستن اجماع تحریم های این اتحادیه می کند مجارستان است. پیش از رای گیری معمول شورای اروپا در مورد تمدید تحریم ها در ۱۵ سپتامبر، بوداپست تهدید کرد که از وتوی خود استفاده خواهد کرد مگر اینکه سه تاجر روسی از فهرست مسدود شدن دارایی ها و ممنوعیت سفر حذف شوند. هرچند درخواست‌های مجارستان برای معافیت‌ها و اصلاحات، ساختار کلی رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا را تهدید نمی‌کند.

باید گفت که اتحادیه اروپا فشار تحریم‌ها را بر روسیه حفظ خواهد کرد. اعضای اتحادیه اروپا در حال حاضر در برابر گمانه زنی ها مبنی بر کاهش فشارها استدلال می کنند که سیاست کنترل صادرات به زمان نیاز دارد تا به درستی موثر باشد. از طریق گروه هفت، اتحادیه اروپا ابتکار عمل سقف قیمتی ایالات متحده آمریکا را با وجود تردید در بروکسل و پاریس در مورد امکان‌سنجی فنی آن امضا کرده است.

کد خبر: ۱۷۵٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha