۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
کارت‌خوان‌ها و راه‌کارهای فرار مالیاتی| ساز و کار نظارتی لازم است
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

کارت‌خوان‌ها و راه‌کارهای فرار مالیاتی| ساز و کار نظارتی لازم است

سمنان- سابقاً فقط پزشکان بودند که برای فرار مالیاتی، کارت‌خوان‌هایشان را مخفی می کردند اما اخیراً این موضوع به بدعتی بدل شده و دیگر اصناف استان سمنان هم با مردم چنین رفتاری می‌کنند.

معصومه آموده، بازار؛ «کارت‌خوان خراب است پول را به شماره کارت واریز کن» این جملات را از زبان برخی فروشندگان محصولات و ارائه دهندگان خدمات در استان سمنان می ‌شنویم که با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی از ارائه کارتخوان برای پرداخت وجه خوداری می‌کنند.

عدم ارائه کارتخوان در مراکز خرید و دفاتر ارائه خدمات، سنگ برزگی را پیش پای ساکنان استان سمنان انداخته است به طوری که آن‌ها از خرید کالای مورد نظر منصرف می‌شوند و یا برای دریافت خدمات چاره‌ای جز پرداخت وجه نقد و یا کارت به کارت ندارند.

مطب‌های بی کارت‌خوان

ستاره معصومی که ازصورت رنگ پریده و چشمان خسته وی مشخص بود توان ایستادن در صف عابر بانک را نداشت با اعتراض گفت: با وجود اینکه دستگاه کارت خوان در مطب دکتر است اما منشی کارت بانکی را برای پرداخت حق ویزیت قبول نمی‌کنند و درخواست پول نقد را دارند.

معصومی بیان کرد: چندبار به منشی اعتراض کردیم که چرا باوجود دستگاه کارت‌خوان مریض‌ها را برای گرفتن پول نقد به بیرون می فرستید؛ که گفت برای فرار مالیاتی و خندید. در شرایطی که همه تاکید دارند پول نقد استفاده نکنید. چرا باید یک بیمار برای تامین پول نقد این همه با مشکل روبرو شود اما هیچکس پاسخگو نیست در حالی که ساز و کار نظارتی لازم است.

با وجود اینکه دستگاه کارت خوان در مطب دکتر است اما منشی کارت بانکی را برای پرداخت حق ویزیت قبول نمی کنند

سلیمی یکی دیگر از شهروندان شاهرودی از نوشته کارت‌خوان نداریم بر روی شیشه مغازه ها انتقاد کرد و افزود: برای خرید نوشت افزار دخترم به اکثر فروشگاه های سطح شهر که مراجعه کردیم، کارت بانکی را قبول نمی‌کردند و تقاضای پول نقد را داشتند.

وی ادامه داد:وقتی علت را پرسیدم گفتند به دلیل اینکه مالیات بر دستگاه‌های کارت خوان اعمال شده اکثرا دستگاه‌های کارت خوان را جمع کرده و پول نقد از مسافران دریافت می‌کنند و یا تقاضای کارت به کارت آن هم محدود داشتند.

کسی پول نقد ندارد

این شهروند بابیان اینکه از افراد زیادی شنیدم که اصناف برای فرار از مالیات دستگاه‌های پوز را جمع کردند، اعلام کرد: در شرایطی که الان همه دارای کارت بانکی هستند و پول نقد کمتر استفاده می‌شود چرا هیچ کسی این مشکل را بررسی نمی کند.

مرادی که کیسه‌های خرید روزانه منزل را در دستان خود داشت با اعتراض به الزام پرداخت وجه نقد در برخی فروشگاه‌ها، بیان کرد: فروشگاه‌ها از کشیدن کارت خودداری کرده و از خریدار می‌خواهند که وجه را به صورت نقد یا کارت به کارت پرداخت کنند.

وی می افزاید: برای کارت به کارت باید کارمزد بدهی و اگر صورت‌حساب را نقدی پرداخت کنی فروشنده مبلغ باقی مانده پول را با ادعای اینکه ندارد نزد خود نگه داشته یا جنس می دهد که تمام این‌ها برای خریدار ضرر است.

کارت‌خوان‌ها و راه‌کارهای فرار مالیاتی | ساز و کار نظارتی لازم است

پاسخ به شبهه اصناف

صاحبان کارتخوان بر این باور هستند که تعداد تراکنش‌ها معیار مالیات بر درآمد محسوب می‌شود اما این افراد باید بدانند که سازمان‌های نظارتی قراین دیگری را نیز برای حسابرسی مالیات به کار می‌برند شاید برای شما این سوال ایجاد شودکه قراین در حسابرسی چه تعریفی دارد؟

در پاسخ به این سوال، باید گفت: بر طبق ماده ۱۵۲ مقررات مالیات، برای مشخص نمودن مقدار مالیات بر درآمد مودیان نیاز به مدارک و اسناد مخصوصی است که به این اسناد و مدارک در اصطلاح تخصصی قرائن مالیاتی گفته می‌شود به این معنا که بر طبق شواهد و قرائن تعیین شده به واسطه قانون، مقدار مالیات مودی مشخص می شود.

قرائن و شواهد مالیاتی به انواع گوناگونی قابل قسمت هستند که بازرسان امور مالیاتی آن‌ها را از شخص مودی مطالبه و بر طبق آن میزان مالیات قابل پرداخت را مشخص می کنند. در خصوص اعتراض شهروندان و قانون پایانه های فروشگاهی با مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان به گفتگو نشستیم تا زوایای پنهان این مسئله برای افراد روشن شود.

مالیات تراکنش‌ها

جواد انواری مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان با تشریح اینکه هر تراکنشی مالیات ندارد و این تراکنش ها قرینه مالیات (پایه مالیات) به شمار می رود و با سود آن ها این مورد انجام می شود، بیان کرد: برای بررسی پرونده تازه مالیاتی، قراین دیگری نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

وی درخواست وجه نقد و پرداخت کارت به کارت را غیرقانونی خواند و با اشاره به هوشمند بودن فرآیند سازمان امورمالیاتی، عنوان کرد: هر کارت بانکی به یک حساب متصل و ملاک بررسی نیز میزان گردش حساب بانکی است.سازمان امور مالیاتی در زمان بررسی، مورد بیان شده را در جایگاه قراین درنظر می‌گیرد.

هر تراکنشی مالیات ندارد و این تراکنش ها قرینه مالیات (پایه مالیات) به شمار می رود

انوی گفت: مودی‌های سازمان امورمالیاتی به این مورد توجه کنند که بانک مرکزی حساب‌های تجاری و شخصی را براساس تعداد تراکنش‌ها از یک دیگر جدا کرده است به این معنی که میزان تراکنش از حد مجازی بیشتر شود آن حساب مشکوک به تجاری شناخته شده و سازمان این مورد را رصد می کند.

قانون اجرا شود

یکی از راه‌های شفافیت سازی کسب و کار، قانون پایانه‌های فروشگاهی است که با اجرای درست آن می‌توان از فرار مالیاتی اصناف جلوگیری کرد. اما برخی از ارائه کارت‌خوان خودداری کرده و با این کار دردسرهای زیادی را برای شهروندان ایجاد می‌کنند البته این مورد را باید در نظر گرفت که با اطلاع‌رسانی درست قانون‌های مالیات و اجرای سیاست‌های تشویقی می‌توان تمامی اصناف را به نصب کارت‌خوان تشویق کرد. چرا که اصناف اگر مالیات زیادی بپردازند از ادامه فعالیت اقتصادی پیشمان شده و افراد زیادی نیزبا مشکلات دست و پنجه نرم خواهند کرد.

از سوی دیگر باید گفت مردم گناهی ندارند که باید بهای فرار مالیاتی پزشکان و اصناف را به دوش بکشند. مردم می توانند با اعتراض و عدم پرداخت وجوه با این بدعت نادرست مقابله کنند اما مشکل اینجا است که آنقدر به اصنافی مانند پزشکان بها داده شده که در واقع دست مردم زیر سنگ شان است و از این بابت هر رفتاری که بخواهند با بیماران می کنند خواه می خواهد معطلی های یک ساعته در مطب برای تلفن صحبت کردن های پزشک باشد خواه می خواهد مخفی کردنم کارت‌خوان بانکی باشد.

همچنین مطب‌های پزشکان و اصناف باید موظف شوند که تلفن شکایت‌های مردمی را در مقابل درب نصب کنند تا مردمی که نمی‌دانند چطور باید اعتراض‌شان را به گوش مسئولان برسانند، از این امکان برخوردار شوند. اگر چند شهروند برای یک مطلب درخواست‌هایشان را ثبت کنند، قطعاً شاهد هستیم که مسئولان به این موضوعات ورود خواهند کرد.

کد خبر: ۱۷۴٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha