۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
روش های حمایت از توسعه تجدیدپذیرها اشتباه بودند| استانداردهای جدید مصرف در راه است
وزیر نیرو :

روش های حمایت از توسعه تجدیدپذیرها اشتباه بودند| استانداردهای جدید مصرف در راه است

محرابیان وزیر نیرو با بیان اینکه محور اصلی توسعه تجدید پذیر ها بخش خصوصی بوده و دولت تنها نقش حامی را ایفا می کند، گفت: روش های حمایتی در سال های گذشته اشتباه بوده است.

بازار، گروه آب و انرژی: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه نمایشگاه انرژی های تجدید پذیر گفت:برنامه های وزارت نیرو در بخش صنعت برق در دو محور توسعه صنعت و مدیریت مصرف و بهینه سازی خلاصه می شود.

او با بیان اینکه در حوزه نیروگاه های حرارتی و تجدید پذیر یک برنامه مدون و مشخصی وجود دارد، گفت: امروز در وضعیتی به سر می بریم که می دانیم طی ۳ سال آینده هر کدام از نیروگاه ها طی چه بازه زمانی، با چه ظرفیتی و با چه نوع تامین مالی به بهره برداری خواهند رسید.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود با اشاره به هدف گذاری افزایش ۳۵ هزار مگاواتی تولید برق تا پایان دولت سیزدهم گفت: خوشبختانه هدف گذاری صورت گرفته برای سال اول به زودی محقق می شود.

این عضو کابینه سیزدهم ادامه داد: از مجموع نیروگاه های کوچک مقیاس و بزرگ متوسطی که امسال باید وارد مدار می شد، تنها ۴ نیروگاه باقی مانده که در روزهای آینده این نیروگاه ها هم سنکرون شده و وارد مدار می شود.

به گفته او، با بهره برداری از نیروگاه ها ۶ هزار مگاواتی که قرار بود در تابستان امسال وارد مدار شوند، تکمیل خواهد شد.

محرابیان با اشاره به اهمیت توسعه صنعت برق، افزود: در شرایط فعلی ضرورت دارد که مساله ایجاد زیر ساخت ها هم کمی سرعت بخشیده شود.

او همچنین اهمیت توسعه نیروگاه تجدید پذیر را مورد تاکید قرار داد و گفت: در مسیر انرژی های نو باید گام های محکمی را برداریم. بدون شک محور اصلی در این حوزه بخش خصوصی است و دولت در عمل نقشی نداشته و بیشتر حالت حمایتی دارد.

وزیر نیرو گفت: نیروگاه های تجدید پذیر چند ویژگی اصلی دارد که ضرورت توجه به آن را دو چندان می کند. نخست اینکه این نیروگاه به لحاظ محیط زیستی بهترین شرایط را داشته و کم ترین آلایندگی را دارند. به عبارت دیگر انرژی نو را می توان دوست دار محیط زیست دانست. ویژگی دیگر آنها مصرف پایین آب در آنها نسبت به نیروگاه های حرارتی و بخار است. این ویژگی با توجه به اقلیم خشکی که ما در آن قرار داریم برای ما بسیار حائز اهمیت است. اما ویژگی سوم این نیروگاه ها اقتصادی بود آنهاست.

به گفته این عضو کابینه سیزدهم، ظرفیت پایین تولید برق از انرژی های تجدید پذیر نشان می دهد که روش ها و مدل های قبلی حمایتی اشتباه بوده و کارایی لازم را نداشته است. به همین دلیل ما امروز در وزارت نیرو به دنبال این هستیم که با مدل های مختلف از مسیرهای مختلف انگیزه ورود و سرمایه گذاری را برای بخش خصوصی فراهم کنیم.

او همچنین درباره مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی هم گفت: به دنبال وضع استاندارد های جدید مصرف آن هم از نوع اجباری در بخش های مختلف هستیم. نمونه هایی از این استانداردها مصوب و ابلاغ شده است.

محرابیان تاکید کرد: با تصویب و اجرایی شدن این استاندارد ها می توان در کوتاه مدت و میان مدت شاهد کاهش مصرف انرژی بود. این همان گنج پنهانی است که نباید از آن غافل بود.

به گفته او، به عنوان مثال با وضع استانداردهای جدید برای کولرهای آبی می توانیم میلیون ها میلیون کیلو وات ساعت در مصرف برق و میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی کرد.

او همچنین این را هم گفت که برای افزایش بهره وری در لوازم خانگی و صنایع مختلف نیازی به واردات و حتی راه اندازی خطوط تولید نداریم. کافی است که بازار را جهت دهی کنیم.

محرابیان افزود: با توجه به تکنولوژی که در کشور وجود دارد می توان مصرف برق لامپ ها را تا یک هشتم کاهش داد.

کد خبر: ۱۷۴٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha