۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
بازار لوازم التحریر همدان در قبضه چینی ها | فروش لوازم التحریر در مدارس تخلف است
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار لوازم التحریر همدان در قبضه چینی ها | فروش لوازم التحریر در مدارس تخلف است

همدان - چینی‌ها بازار لوازم‌التحریر همدان را در دستان خود قبضه کرده‌اند و در نبود تبلیغات داخلی و خالی دیدن میدان رقابت این بار هم یکه‌تاز عرضه لوازم مدرسه شده‌اند.

بازار؛ گروه استان ها: با نزدیک شدن به فصل پاییز و آغاز ماه مهر خانواده‌هایی که دانش آموز در منزل دارند بوی درس و کتاب و مشق را با تمام وجود احساس می‌کنند؛ در این میان دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی از اینکه یک گام بلند دیگر از زندگی و تحصیل را در سال جدید تحصیلی برمی دارند خوشحال تر و با انگیزه تر از همه به نظر می رسند.

البته شادی و شادمانی شروع سال تحصیلی برای برخی دیگر از خانواده‌ها که به‌نوعی از طبقات پایین جامعه ازنظر درآمدی محسوب می‌شوند بسیار گران تمام می‌شود و جای شک باقی نمی‌ماند که از ماه‌های قبل ذهنشان درگیر گرانی‌ها و تورم بوده و مدام در فکر این بوده‌اند که چگونه ابزار و امکانات لازم را برای فرزندان خود در سال تحصیلی جدید فراهم کنند و چگونه بار مالی مضاعف این ایام را بدوش بکشند.

همان‌طور که گشت‌وگذار در بازار صحافی خانه همدان نشان می‌دهد بیشتر گرانی‌ها در لوازم‌التحریر ایرانی دیده می‌شود و کمترین و ارزان‌ترین قیمت‌ها را لیبل و اجناس چینی به خود اختصاص داده‌اند.

تنظیم بازار و جلوگیری از نوسان و گرانی اجناس امری ضروری است اما مشاهدات گویای آن است که اجناس چینی تا ۷۰ درصد توانسته بازار را قبضه کند و به‌نوعی بازار لوازم‌التحریر را بسان باقی کالاها در انحصار خود بگیرد

مع‌هذا بر کسی پوشیده نیست که تنظیم بازار و جلوگیری از نوسان و گرانی اجناس امری ضروری است اما مشاهدات گویای آن است که اجناس چینی تا ۷۰ درصد توانسته بازار را قبضه کند و به‌نوعی بازار لوازم‌التحریر را بسان باقی کالاها در انحصار خود بگیرد.

بازار لوازم التحریر همدان در قبضه چینی ها | فروش لوازم التحریر در مدارس تخلف است

مطلبی که در اینجا حائز اهمیت است این که کالاها و اجناس خارجی موجود در بازار لوازم‌التحریر تا چه حد و چند درصد امتیاز کیفیت و بازدهی مثبت را به خود اختصاص داده است که جواب تقریباً ۱۰ درصد یا کمتر است.

اجناس بی‌کیفیت خارجی اینک به لحاظ ارزانی نسبی و اندکی هم به لحاظ تنوع رنگی نفس بازار لوازم‌التحریر را بریده و ارجحیت خرید مصرف‌کنندگانی که این روزها بشدت فشار مضاعفی به لحاظ تورم و گرانی را متحمل می‌شوند به خود اختصاص داده است.

ناگفته پیداست جریانی که در بازار لوازم‌التحریر شاهد هستیم بازار رقابتی سالم محسوب نمی‌شود چون معنا و مفهوم بازار رقابتی در وهله نخست به کیفیت اجناس و تنوع رنگی ارائه‌شده برمی‌گردد که در این تراز رقابتی شاهد بی‌کیفیتی اجناس چینی و خارجی هستیم که حتی شاید ۱۰ درصد هم ازنظر کیفی قابل تراز بندی و رقابت با اجناس و لوازم ایرانی نباشند

ناگفته پیداست جریانی که در بازار لوازم‌التحریر شاهد هستیم بازار رقابتی سالم محسوب نمی‌شود چون معنا و مفهوم بازار رقابتی در وهله نخست به کیفیت اجناس و تنوع رنگی ارائه‌شده برمی‌گردد که در این تراز رقابتی شاهد بی‌کیفیتی اجناس چینی و خارجی هستیم که حتی شاید ۱۰ درصد هم ازنظر کیفی قابل تراز بندی و رقابت با اجناس و لوازم ایرانی نباشند.

بازار رقابتی حریف قدر می‌طلبد نه اینکه طرف خارجی ما به دلیل نیاز شدید بازار ایران به ارزانی اجناس و لوازم، از این نقطه‌ضعف که مورد غفلت مسئولین ایرانی قرارگرفته سوءاستفاده کند و اجناس ازلحاظ کیفیتی از رده خارج را وارد بازار ایران کند.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت لوازم‌التحریر
رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار از افزایش ۵۰ درصدی قیمت لوازم‌التحریر خبر داد و عنوان کرد: این افزایش قیمت منجر به کاهش خرید مردم شده است.

عباس ستاره‌ای با عنوان اینکه امسال نسبت به سال گذشته در بازار لوازم‌التحریر ۵۰ تا ۶۰ درصد تورم را شاهد هستیم، یادآوری کرد: افزایش قیمت لوازم‌التحریر منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان با عنوان اینکه با پایان گرفتن شیوع بیماری کرونا امسال بازار لوازم‌التحریر رونق گرفته است، اضافه کرد: تعداد معدودی از خانواده‌ها که توانایی خرید لوازم‌التحریر را دارند لوازم موردنیاز خود را تهیه‌کرده‌اند اما به علت تورم و گرانی در بازار عرضه لوازم‌التحریر، تعداد کثیری از مردم فقط تماشاچی هستند و حسرت می‌خورند.

تنها ۳۰ درصد لوازم‌التحریر در بازار ایرانی است و مابقی جنس بی‌کیفیت خارجی و چینی است

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان از عرضه ۷۰ درصدی لوازم‌التحریر بی‌کیفیت و درجه‌دو و سه چینی در بازار همدان سخن گفت و ابراز کرد: متأسفانه تنها ۳۰ درصد لوازم‌التحریر در بازار ایرانی است و مابقی جنس بی‌کیفیت خارجی و چینی است.

بازار لوازم التحریر همدان در قبضه چینی ها | فروش لوازم التحریر در مدارس تخلف است

ستاره‌ای بابیان اینکه والدین دانش آموزان به هر ترتیب باید تن به خرید لوازم‌التحریر بدهند چراکه دانش آموزآن‌همانند بزرگ‌سالان نیستند که از خرید لوازم‌التحریر گران‌قیمت صرفه نظر کنند، اضافه کرد: در حال حاضر جنس ارزان‌قیمت در بازار جنس‌های چینی درجه سه است که کاربردی هم ندارد.

جنس‌های ایرانی باقیمت بالا در بازار عرضه می‌شود و کیفیت آن‌ها چندین برابر کیفیت کالاها و اجناس خارجی است

وی بابیان اینکه لوازم‌التحریر ایرانی ازلحاظ کیفیت روی دست کالاهای چینی و خارجی زده است، گفت: کالاهای خارجی ارزان‌قیمت هستند اما جنس‌های ایرانی باقیمت بالا در بازار عرضه می‌شود و کیفیت آن‌ها چندین برابر کیفیت کالاها و اجناس خارجی است.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان جنس‌های چینی از مداد رنگی تا مدادتراش را بی‌کیفیت دانست و گفت: لوازم‌التحریر ایرانی که درمجموع ۳۰ درصد بازار فروش را به خود اختصاص داده ازنظر کیفیت و مرغوبیت چندین برابر جنس چینی است.

ستاره‌ای با عنوان اینکه متأسفانه آموزش‌وپرورش بازار فروش کتاب را از کتاب‌فروشی‌ها گرفته است، اضافه کرد: این اقدام آموزش‌وپرورش در خصوص فروش کتاب‌های درسی، ضربه مهلکی بر صنف کتاب‌فروشی‌ها و بازار لوازم‌التحریر محسوب می‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان در تصدیق صحبت قبل خود با اظهار اینکه، در خصوص فروش کتاب توسط آموزش‌وپرورش، اتحادیه لوازم‌التحریر شکایتی را هم تنظیم کرد ولی دست ما به‌جایی نرسید و از سوی مقامات قضایی پیگیری و رصد نشد، اضافه کرد: به همین خاطر و به دنبال عدم رسیدگی به شکایت از سوی مقامات قضایی، صنف کتاب‌فروشی‌ها تقریباً ورشکست شده‌اند.

هرچند روز یک‌بار یک نفر جواز کسب کتاب‌فروشی خود را باطل می‌کند و به شغل دیگری می‌پردازد که در این خصوص انتظار داریم دولت ورود جدی به این قضیه داشته باشد

ستاره‌ای در تکمیل صحبت قبل خود اضافه کرد: در حال حاضر هرچند روز یک‌بار یک نفر جواز کسب کتاب‌فروشی خود را باطل می‌کند و به شغل دیگری می‌پردازد که در این خصوص انتظار داریم دولت ورود جدی به این قضیه داشته باشد چراکه نباید روزی برسد که هیچ کتاب‌فروشی و لوازم‌التحریرفروشی در همدان وجود نداشته باشد.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان با عنوان اینکه در حال حاضر در بیشتر موارد ۱۰۰ درصد فروش کتاب‌ها از طریق واحدهای فروش کتاب گرفته‌شده است و جدیداً هم باخبرشدیم حتی برخی مدارس سطح شهر اقدام به فروش لوازم‌التحریر کرده‌اند، اضافه کرد: این اقدام خلاف قانون است و از طریق اتحادیه با مدارس برخورد و افراد متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

بازار لوازم التحریر همدان در قبضه چینی ها | فروش لوازم التحریر در مدارس تخلف است

ستاره‌ای با تشریح اینکه مدارسی که اقدام بفروش لوازم‌التحریر می‌کنند بدین‌صورت است که از بازار لوازم‌التحریر را خریداری و سپس بالاتر از قیمت خریداری‌شده به فروش می‌رسانند، اضافه کرد: متأسفانه با تبلیغ ارزان‌قیمت بودن لوازم‌التحریر این اقدامات سو از طریق برخی مدارس انجام می‌گیرد درصورتی‌که در بازار لوازم‌التحریر قیمت یک دفتر ازنظر کیفیت از قیمت ۶ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان وجود دارد و هیچ‌وقت اتفاق نمی‌افتد که به‌عنوان‌مثال لوازم‌التحریری که باقیمت ۳۰ هزار تومان خریداری‌شده به زیر قیمت و تا ۱۰ هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

آنچه در چند سال اخیر شاهد بودیم غفلت مسئولین از بازار واردات است به‌نحوی‌که در هیچ برهه‌ای دستورالعمل‌های منضبط از سوی مسئولین امر صادر نشده است و همیشه بازار از اجناس بی‌کیفیت خارجی به بهانه ثبات و تنظیم بازار پرشده و مصرف‌کنندگان که تعداد بی‌شماری از آن‌ها از قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه محسوب می‌شوند مجبور به خرید شده‌اند.

اجناس وارداتی بی‌کیفیت سلامت دانش آموزان را هم تهدید می‌کند
آنچه در این میان از اهمیت خاصی برخوردار است اینکه اجناس وارداتی بی‌کیفیت در بازار لوازم‌التحریر سلامت دانش آموزان را هم تهدید می‌کند چراکه دست آن‌ها در تماس مستقیم با لوازم مورداستفاده است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته والدین برای خرید لوازم‌التحریر آن‌هم نه لوازمی که از کیفیت بهینه و بالا برخوردار باشد حداقل باید دو میلیون تومان ناقابل برای هر فرزند دانش آموزش کنار بگذارد که با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که یک کارگر و یا حتی یک کارمند جزء در اداره توان پرداخت چنین مبالغی را آن‌هم در این وضعیت اقتصادی و گرانی‌های نامتناهی ندارد.

مخلص کلام اینکه آنچه در اوضاع گرانی از دولت انتظار می‌رود این‌که خانواده‌هایی که قدرت درآمدزایی کمتری دارند را حمایت کند و لوازم‌التحریر باکیفیت در اختیار دانش آموزان این قشر قرار دهد تا در سال تحصیلی جدید فرزندی از فرزندان ایران که آینده‌سازان جامعه محسوب می‌شوند از تحصیل جا نماند و سال تحصیلی را باانگیزه و پرنشاط آغاز کند.

کد خبر: ۱۷۴٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha