۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
آشنایی با شبکه جدید اتریوم| چگونه با اثبات سهام سود اتریومی دریافت نماییم؟
بازار گزارش می دهد؛

آشنایی با شبکه جدید اتریوم| چگونه با اثبات سهام سود اتریومی دریافت نماییم؟

شکبه جدید اتریوم قرار است با ماهیت اثبات سهام (PoS) به جای اثبات کار (PoW) آغاز به کار نماید و سوالات زیادی در خصوص ماهیت شبکه جدید و چگونگی کسب درآمد از طریق این شبکه جدید مطرح است.

بازار؛ وحید پورتجریشی: بازار رمزارزها طی روزهای گذشته موفق شد پس از چندین روز به لطف حرکت صعودی بیت کوین، اندکی سرمایه گذاران در این بازار را دلگرم نموده و افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کند.

دلیل اقدام صعودی قیمت بیت کوین ناشی از دو دلیل عمده بود. نخستین دلیل، اظهارات روز جمعه دو تن از اعضای کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا که نشان از احتمال عقب نشینی فدرال رزرو از مواضع سر سختانه خود در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی است که تا حدودی بازار را نسبت به احتمال سست شدن بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره ماه سپتامبر امیدوار کرد.

لازم به ذکر است که اقتصاددانان طی روزهای گذشته، با انتشار مطالبی گسترده در سطح پژوهشکده ها و رسانه های بزرگ آمریکا نسبت به ادامه این سیاست فدرال رزرو اعلان خطر کرده و هشدار دادند که در صورت اصرار فدرال رزرو برای ادامه روند فعلی، اقتصاد ایالات متحده باید منتظر شکل گیری رکودی بزرگ و همه گیر طی ماه های آتی باشد. البته داده های آماری بخش دستمردهای غیر کشاورزی و چندین شاخص مهم دیگر که اواخر هفته گذشته منتشر شد نیز صحت این اعلان خطر را تصدیق کرد. همین امر منجر به امیدوار شدن سرمایه گذاران برای حرکت بیشتر و کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاری بر روی دارایی های پر ریسک مانند بازار کریپتو شد.

دومین دلیل اما که در مطلب حاضر قصد پرداختن به آن را داریم، آغاز فرآیند ادغام شبکه اتریوم از حالت اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) بود که در صورت نهایی شدن، می تواند منجر به پیشرفت خوبی در وضعیت فعلی بازار ارزهای دیجیتال شود.

چه تغییری در فرآیند ادغام اتریوم رخ خواهد داد؟

بسیاری از فعالان بازار رمزارزها طی هفته های گذشته مطالبی در خصوص تغییر ماهیت کار شبکه اتریوم به عنوان دومین شبکه بزرگ بلاکچینی جهان خوانده و یا شنیده اند. اما ممکن است هنوز دلیل اهمیت این فرآیند و اینکه دقیقا قرار است چه اتفاقی برای شبکه اتریوم رخ دهد، برای همه روشن نباشد.

همانطور که می دانیم، از زمان آغاز به کار بلاکچین اتریوم تا روزهای اخیر، تایید تراکنش های کاربران شبکه از طریق فرآیند اثبات کار انجام می شد. یعنی درست مانند شبکه بیت کوین، پای ماینرها برای تایید تراکنش های شما در شبکه اتریوم در میان بود.

اما اکنون، اتریوم در حال یک پوست اندازی بزرگ بوده و تراکنش های شما از طریق اثبات سهام انجام خواهد شد. یعنی دارندگان اتریوم این امکان را دارند تا دارایی های اتریومی خود را در استخرهای سپرده گذاری انفرادی، استخرهای سپرده گذاری مستقل، پروتکل های سپرده گذاری نقدی و نهایتا صرافی های متمرکز به عنوان ودیعه قرار دهند. این امکان جدید دارندگان اتریوم را قادر می سازد تا از سپرده گذاری توکن های خود سود دریافت نمایند.

آشنایی با شبکه جدید اتریوم| چگونه با اثبات سهام سود اتریومی دریافت نماییم؟

اخبار منتشر شده از سوی توسعه دهندگان شبکه اتریوم در روز شنبه، حاکی از آن است که تا تکمیل فرآیند ادغام شبکه و تغییر ماهیت آن تنها ۳۰ هزار بلاک تکمیل نشده باقی مانده که تکمیل این تعداد بلاک، نیازمند حدود ۴ روز زمان است. یعنی تقریبا از روز چهارشنبه هفته جاری، شبکه فعلی اتریوم برای همیشه خاموش خواهد شد و بلاکچین جدید جای آن را خواهد گرفت.

در شبکه جدید، تایید تراکنش های اتریومی شما به وسیله تایید کنندگان (validators) صورت خواهد گرفت و دیگر چیزی به نام ماینر نخواهیم داشت. دارندگان اتریوم نیز می توانند با سپرده گذاری دارایی های خود، تایید سپرده خود را از طریق قراردادهای هوشمند تنظیم شده توسط تایید کنندگان دریافت نمایند. در ازای این سپرده گذاری، شما می توانید سود سالانه از سپرده های اتریومی خود دریافت نمایید. البته این فرآیند هم اکنون نیز توسط بسیاری از شبکه های دیگر مانند ترا و پلی گان در حال انجام بوده و موضوع جدیدی نیست.

بر اساس آخرین اخبار، فرآیند ادغام بین ۱۳ الی ۱۵ سپتامبر تکمیل خواهد شد و البته توسعه دهندگان شبکه اتریوم پیشتر هشدار داده اند که در زمان تکمیل شبکه، بنا به دلیل رخداد احتمالی مشکلات فنی، از هرگونه تراکنش اتریومی در شبکه خودداری نمایید. 4

چگونه از اتریوم های خود سود دریافت کنیم؟

با توجه به توضیحات بالا، اکنون این سوال مطرح می شود که چگونه می توانیم از توکن های اتریومی در دست خود سود دریافت نماییم؟ همانطور که گفته شد، راه های مختلفی برای سپرده گذاری توکن های اتریومی وجود دارد. یکی از این راه ها، استفاده از پروتکل های سپرده گذاری نقدی است که در حال حاضر، پلتفرم هایی چون Lido و Rocket Pools اقدام به ارائه این خدمات به کشتریان خود می کنند.

شما می توانید با سپرده گذاری در این استخرها، نسبت به دریافت سود سالانه خود اقدام نمایید. نحوه کار با این استخرها هم بسیار ساده است. برای این کار، شما تنها نیازمند یک کیف پول اتریومی هستید تا آن را به استخرهای مذکور متصل نمایید. در حال حاضر، لیدو حدود ۳.۸% و پلتفرم راکت پول نیز حدود ۳.۶۱% سود به سپرده های اتریومی شما سود پرداخت خواهند کرد.

آشنایی با شبکه جدید اتریوم| چگونه با اثبات سهام سود اتریومی دریافت نماییم؟

یکی از مزایای چنین سپرده گذاری این است که توکن های لیکوئید شده شما که برای سپرده گذاری در استخرها از آنها استفاده میکنید، در حقیقت اثبات کننده سهم شما از مجموع اتریوم های موجود در آن استخر بوده و می توانید آن را در استخرهای DeFi اتریومی سپرده گذاری نمایید.

سپرده گذاری در استخرهای دیفای، سود دریافتی شما را افزایش خواهد داد. به عنوان مثال، با سپرده گذاری توکن های اتریوم در پروژه دیفای یرن فایننس (Yearn Finance) می توانید تا ۷% سالانه سود دریافت نمایید که البته این سود تا ۱۱ درصد نیز جای افزایش خواهد داشت.

آشنایی با شبکه جدید اتریوم| چگونه با اثبات سهام سود اتریومی دریافت نماییم؟

اما به این نکته توجه داشته باشید که حتما باید استخرهای مطمئن را انتخاب نمایید. چراکه تایید کنندگان استخرها در حقیقت اشخاصی هستند که با رای گیری توسط شورای حکام آن استخر، مدیریت آن و مسئولیت توزیع سودها را بر عهده دارند.

پلتفرم های بزرگ مانند یرن فایننس و لیدو در خصوص انتخاب تصدیق کنندگان استخرهای خود بسیار سخت گیر بوده و تا حد زیادی می توانید به استخرهای موجود در این پلتفرم ها اعتماد نمایید.

نکته دیگر در انتخاب استخر مناسب این است که حتما به حجم قفل شده (TVL) بر روی این استخر ها دقت نموده و همواره سعی کنید استخرهایی با بیشترین حجم دارایی را انتخاب کنید. ممکن است در استخری خاص، سود بسیار چشمگیری به شما پیشنهاد شود؛ اما حجم دارایی های قفل شده بر روی آن اندک باشد؛ پس این گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.

آشنایی با شبکه جدید اتریوم| چگونه با اثبات سهام سود اتریومی دریافت نماییم؟

مورد دیگر برای سپرده گذاری در استخرها، مقررات پلتفرم برای تنبیه ولیدیتورهای متخلف است. برخی از پلتفرم ها مانند لیدو، قوانین سفت و سختی برای تنبیه تایید کنندگان و مدیران استخرهای خود دارند. به عنوان مثال، در صورت تخلف، پلتفرم می تواند دارایی های مدیر استخر را مسدود نموده و به عنوان غرامت به اعضای سپرده گذار پرداخت نماید.

در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که امنیت سرمایه شما در بازار کریپتو کاملا پای خودتان است و به دلیل غیر متمرکز بودن سیستم بلاکچین، تنها تعداد معدودی از دولت های و سیستم های قضایی می توانند با استناد به قوانین مصوب خود از شما و دارایی های مفقود شده تان حمایت نمایند.

لذا بهتر است در صورتی که قصد سپرده گذاری در استخرهای اتریومی یا هر رمرزارز دیگری را دارید، از پلتفرم های متمرکز صرافی های معتبری همچون بایننس، کراکن، MEXC و کوین بیس استفاده نمایید. البته در چنین شرایطی نیز حتما به مقررات هر یک از صرافی های مد نظر در خصوص نحوه تعامل آنها با موضوع تحریم های وضع شده علیه ایران دقت لازم را داشته باشید.

کد خبر: ۱۷۴٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha