۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
واردات مناطق آزاد در مقابل حجم قاچاق قابل توجه نیست
مدیرکل هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی:

واردات مناطق آزاد در مقابل حجم قاچاق قابل توجه نیست

عباسپور، مدیرکل هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی درباره عرضه کالای همراه مسافر در بازارچه های مناطق آزاد گفت: اگر فرض را بر واردات ۵۰۰ میلیون دلار کالا از مناطق آزاد به کشور بگذاریم باز هم در مقابل ۱۲ میلیارددلار قاچاق کالا به کشور رقم زیادی نیست.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، جواد عباسپور مدیرکل هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی با اظهار اینکه در مدل "اقتصاد باز" امتیازات ویژه ای به سرمایه گذاران داده می شود گفت: کشورها با دادن این امتیازات به سرمایه گذاران در برخی مناطق، در واقع مدل اقتصاد باز را تمرین می کنند که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ایران نیز به همین ترتیب در مناطق مستعد شکل گرفتند.

وی با انتقاد از عدم توجه به مناطق مستعدِ سرمایه گذاری از نظر موقعیت مکانی افزود: متاسفانه تاکنون هیچ گونه سرمایه گذاری صنعتی در این مناطق مستعد انجام نشده است از این رو بود که دولت پیشنهاد کرد تا با منطقه آزاد کردن این محدوده ها، صنعت و تجارت پررونق و اشتغال پایدار شکل بگیرد.

مدیرکل هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی تسریع در انجام امور زیربنایی، عمرانی، آبادانی منطقه ای، تنظیم بازار کالا، ارائه خدمات عمومی، توسعه سرمایه گذاری، توسعه صادرات را از مهم ترین اهداف مناطق آزاد در کشور برشمرد و گفت: صادرات در مناطق آزاد در مقایسه با میزان واردات رقم پایینی نیست.

این مقام مسئول در رابطه با ادعای قاچاق سازمان یافته در مناطق آزاد گفت: هر کالایی به جز کالاهای ممنوعه می توانست بدون ثبت سفارش وارد منطقه شود که البته واردات از سال ۱۳۹۷ به بعد با ثبت سفارش انجام می شود بنابراین قاچاق در هنگام ورود کالا به منطقه معنایی ندارد.

عباسپور همچنین درخصوص واردات کالا از مناطق آزاد به سرزمین اصلی بیان کرد: حفاظت از درب های ورود و خروج مناطق در اختیار گمرک و نیروی انتظامی است و سازمان مناطق آزاد به هیچ عنوان در این مسئله دخیل نیست اما با این وجود، سازمان آمادگی خود را برای کمک بیشتر به این دو ارگان در حراست از این درب ها اعلام کرده است.

مدیرکل هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی درباره عرضه کالای همراه مسافر در بازارچه های مناطق آزاد گفت: کل کالای همراه مسافری که در مناطق هفتگانه عرضه می شود حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که اگر فرض را بر واردات کل این کالا به داخل کشور بگذاریم باز هم در مقابل ۱۲ میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور رقم زیادی نیست.

وی با بیان اینکه واردات در مناطق آزاد فقط درباره کالاهای مورد نیاز انجام می شود اظهار داشت: سهمیه واردات در این مناطق از سال ۱۳۹۷ مشخص شده و مناطق آزاد فقط به همین اندازه اجازه واردات به کشور را دارند اما فقط به جای ترخیص از دیگر گمرکات از گمرکات هفت منطقه آزاد ترخیص می شوند.

عباسپور تحمیل بار مالی جدید به کشور و تعطیلی کارخانه های تولیدی در اثر واردات از مناطق آزاد را رد کرد و ادامه داد: ما اگر واردات این هفت منطقه را هم تعطیل کنیم باز هم این واردات از گمرکات کشور انجام می شود چراکه کالاهای مورد نیاز کشور هستند.

وی در رابطه با معافیت گمرکی در منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: قوانین معافیت گمرکی صرفاً در آن محدوده از منطقه آزاد ماکو انجام می شود که حصارکشی شده است و معافیت مالیاتی به جز این محدوده در جاهای دیگر منطقه اعمال نمی شود.

این مقام مسئول درباره زمین خواری در مناطق آزاد گفت: پروسه سرمایه گذاری و دریافت زمین داخل منطقه آزاد یک روند مشخصی دارد و اینطور نیست که به هر کسی زمین داده شود، در صورت تایید طرح و برای اجرای طرح و پروژه یک زمین تخصیص می شود و مالکیت زمین هم فقط در زمان بهره برداری و دریافت پروانه منتقل می شود در غیراین صورت قرارداد فسخ و زمین هم پس گرفته خواهد شد.

عباسپور در رابطه با ادعای زمین خواری در منطقه آزاد "ارس" تصریح کرد: اخیراً منطقه آزاد ارس یک طرح توسعه داشته که زمین هایی از قبل در آن وجود داشتند بنابراین، این به معنی زمین خواری نیست و ربطی هم به سازمان مناطق آزاد ندارد.

کد خبر: ۱۷٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha