۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
افزایش ۳۰ درصدی بارندگی ها در همدان/ کشاورزان مبارزه با آفت ها را اولویت بدانند
در گفتگوی تفصیلی با بازار عنوان شد؛

افزایش ۳۰ درصدی بارندگی ها در همدان/ کشاورزان مبارزه با آفت ها را اولویت بدانند

همدان - افزایش ۳۰ درصدی میزان بارندگی ها در استان همدان نسبت به میانگین بلند مدت و بالارفتن رطوبت خطر آفت زنگ زرد را که از شایع‌ترین بیماری‌های غلات به شمار می رود هشدار می دهد حال آنکه یکی از مهمترین راه‎های مقابله با آن کانون‌کوبی و سم‌پاشی است تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

اکرم محمدی؛ خبرگزاری بازار- هر سال با آغاز فروردین ماه و رونق گرفتن فصل کشاورزی مبارزه با آفات به خصوص آفت سن غلات (در مرحله سن مادر) در استان همدان اجرایی می‌شود.

آفت سن گندم و آفت زنگ زرد گندم مهمترین آفات در بخش غلات استان همدان هستند که در صورت عدم مبارزه با آنها محصول گندم و جو بسیاری از کشاورزان از بین می‌رود و خسارتی سنگین بر جای می‌ماند.

همدان خواستگاه آفت سن گندم است

از آنجایی که به اعتقاد کارشناسان امر استان همدان خواستگاه آفت سن گندم است مبارزه با این آفت هر سال به صورت گسترده و در برگیری وسعتی زیاد انجام می‌شود.

آفت زنگ زرد گندم با شرایط خاص آب و هوایی نمایان می‌شود به طوری که زنگ زرد در ابتدا روی برگ‌های جوان به صورت جوش‌های زرد رنگ تشکیل می‌شود و به تدریج به هم متصل شده به صورت خطی یا نواری به موازات رگبرگ‌ها دو سطح برگ را فرا می‌گیرد؛ این جوش‌ها می‌توانند روی غلاف و سنبله نیز ظاهر شوند.

بر همین اساس با توجه به بارندگی‌های زیاد، سرمای هوا، رطوبت و نم روی گیاه که از مهمترین عوامل بروز آفت زنگ زرد گندم هستند در سال جاری مبارزه با این آفت در استان همدان جدی تر خواهد بود کما اینکه باید بیشتر از سال‌های گذشته نیاز جدی گرفته شود که در همین زمینه گفتگویی با مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان انجام داده ایم.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه حفظ نباتات در کشور سازمانی مستقل در وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: حفظ نباتات کار پشتیبانی را انجام می‌دهد.

میزان بارندگی‌های استان همدان نسبت به میانگین بلند مدت ۳۰ درصد افزایش داشته و حتی در شهرستان فامنین بارندگی‌ها تا ۸۸ درصد افزایش داشته است

شهرام پیش ور بابیان اینکه  بارندگی‌ها در سال زراعی جاری بسیار خوب بوده است، اظهار کرد: میزان بارندگی‌های استان همدان نسبت به میانگین بلند مدت ۳۰ درصد افزایش داشته و حتی در شهرستان فامنین بارندگی‌ها تا ۸۸ درصد افزایش داشته است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سطح وسیعی از مزارع استان همدان زیر کشت غلات دیم است، ادامه داد: نزولات آسمانی باعث افزایش کشت غلات دیم در استان همدان می‌شود.

وی با بیان اینکه تر سالی امسال برای بخش کشاورزی هم خوب و هم بد است، افزود: افزایش بارندگی‌ها در حوزه حفظ نباتات به دلیل بالا رفتن رطوبت و ایجاد شرایط قارچی و باکتریایی مشکلاتی ایجاد می‌کند.

پیشه‌ور بیماری زنگ زرد گندم را مهمترین آفت بخش غلات دانست و با اشاره به اینکه دستورالعمل مبارزه با این آفت تدوین و سموم به کشاورزان اعلام شده است، بیان کرد: کشاورزان به محض دیدن کوچک‌ترین علائم زنگ زرد گندم باید اقدام به کانون کوبی کرده و از گسترش بیماری جلوگیری کنند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه بیماری باغات با بیمه بخش زراعت فرق دارد، یادآور شد: آفات، علف‌های هرز و حشرات در باغات اتفاق می‌افتد و در بخش گیاهی بیماری‌ها به صورت قارچی، باکتریایی و ویروسی بوده و بیشترین عامل بیماری‌ها قارچی هستند.

مبارزه با علف های هرز در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه مبارزه با در حوزه علف‌های هرز آغاز شده است، افزود: از ابتدای سال تاکنون در استان همدان ۱۰۰ هزار هکتار مبارزه با علف هرز انجام شده و مبارزه همچنان ادامه دارد اما شرایط باران عملیات را کند می‌کند.

وی با بیان اینکه آفت سن غلات یکی دیگر از مهمترین آفات در حوزه گندم است، افزود: استان همدان دارای ۵۰۰ هزار هکتار مزارع گندم و جو آبی و دیم است و هرساله مبارزه بسیاری با سن غلات در استان همدان انجام می‌شود.

پیشه‌ور با بیان اینکه استان همدان کانون و خواستگاه سن غلات محسوب می‌شود، بیان کرد: سطح مبارزه با سن غلات در استان همدان ۸۵ هزار هکتار است.

وی یادآور شد: سن؛ آفتی با دو نسل در سال است و چهار ماه در مزارع گندم و جو عمر می‌کند و بقیه سال را در کوه‌ها سپری کرده و در اسفند ماه بیدار شده و به سمت مزارع پرواز می‌کند.

امسال حفظ گندم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پیش‌بینی شده بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار مبارزه با آفات انجام شود و ۶۰ درصد مزارع زیر پوشش عملیات مبارزه قرار می‌گیرد مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه مبارزه با پوره سن نیز از اوایل خرداد ماه آغاز خواهد شد ادامه داد: امسال حفظ گندم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پیش‌بینی شده بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار مبارزه با آفات انجام شود و ۶۰ درصد مزارع زیر پوشش عملیات مبارزه قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به ذکر وضعیت ادوات سمپاشی همدان اشاره و آنان را از بهترین ادوات دانست و افزود: استان همدان با داشتن ۱۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ادوات سمپاشی، بهترین ادوات را در کشور دارد.

پیشه‌ور با اشاره به اینکه تمام روستاهای استان همدان از ادوات سمپاشی برخوردار هستند، ادامه داد: بخشی از ادوات سمپاشی استان همدان شامل ۵۰۰ دستگاه سمپاش توربولاینر زراعی است که در امر مبارزه نقش مهمی دارد.

اجرای چهار پروژه پیش آگاهی نوین برای نخستین بار در همدان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه برای اولین بار چهار پروژه پیش آگاهی نوین بر روی چهار محصول، چهار آفت و چهار شهرستان اجرا می‌شود بیان کرد: پروژه پیش آگاهی نوین بر روی آفت کرم خراط در شهرستان تویسرکان به دلیل داشتن بیشترین باغات گردو، آفت کرم سیب در شهرستان نهاوند به دلیل داشتن بیشترین باغات سیب، آفت سِنک بذر خوار در اسدآباد و کرم خوشه خوار انگور در ملایر انجام می‌شود.

پیشه ور با بیان اینکه برای تمام شهرستان‌ها ایستگاه هواشناسی خاص به نام دیتا لاگر در نظر گرفته شده است، افزود: با این دستگاه سرمازدگی، یخبندان و حتی تگرگ را می‌توان پیش‌بینی شد و این پیش بینی‌ها از خسارات احتمالی تا حدودی جلوگیری خواهد کرد.

کشاورزان حتماً در فصل بارندگی به زمان سمپاشی دقت کنند

وی در ادامه توصیه‌هایی به کشاورزان داشت و با بیان اینکه کشاورزان حتماً در فصل بارندگی به زمان سمپاشی دقت کنند، افزود: در زمان بارندگی نباید سمپاشی انجام شود و فاصله چهار تا هشت ساعت قبل یا بعد بارندگی برای سمپاشی باید رعایت شود.

پیشه‌ور با اشاره به اینکه کشاورزان نباید در شرایط گرمای شدید سمپاشی انجام دهند، افزود: بهترین زمان برای سمپاشی در خنکی هوا و ساعت ۱۱ صبح و در زمان غروب آفتاب برای حفاظت از زنبورهای عسل است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان در زمان سمپاشی نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند، بیان کرد: تکنیک سمپاشی بسیار مهم است و دستگاه سمپاش باید سالم باشد و تنظیم و کالیبره شده باشد.

آنچه مسلم است کشاورزی همواره با چالش های مختلفی مواجه بوده است و برخی از این چالش ها حتی سالیان متوالی نیز به طول انجامیده و خساراتی نیز به کشاورزی در بخش های مختلف وارد کرده است با این حال همواره جدال کشاورزان با آفت ها تداوم دارد و این جنگ، مبارزه برای بقا و امنیت غذایی است.

در این میان سمپاشی به موقع و مبارزه به هنگام با آفت هایی که به محصولات کشاورزی حمله ور می شوند جلوی خسارت های احتمالی را که گاه در غفلت کشاورزان تا میلیون ها تومان نیز افزایش می یابد می گیرد و بر همین اساس باید این مقوله را جدی گرفت.

کد خبر: ۱۷٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha