۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
اراده دولت و مردم ایران بر حصول توافقی پایدار و مستمر است
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اتریش:

اراده دولت و مردم ایران بر حصول توافقی پایدار و مستمر است

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌اسلامی ایران و اتریش در دیدار با رئیس آکادمی دیپلماتیک اتریش گفت: دولت بایدن و کنگره آمریکا می‌خواهند ایران تمام محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیرد.

به گزارش بازار، احمد نادری رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اتریش در ادامه دیدارهای خود در وین، امروز پنج شنبه ١٧ شهریورماه با امیل بریکس رئیس آکادمی دیپلماتیک اتریش دیدار و در مورد مسائل مورد علاقه طرفین گفتگو و تبادل نظر کرد.

نادری در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در یکی از قدیمی ترین مراکز آموزش عالی اروپا گفت: درج دو جمله فارسی در لوگوی این آکادمی، بیانگر قدمت و استحکام روابط میان دو کشور است.

وی افزود: مراکز پژوهشی فعال در حوزه بین الملل، نقش بسزایی در ارائه تصویری منطبق با واقعیات از تحولات بین المللی دارند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌اسلامی ایران و اتریش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات اوکراین، بحران انرژی در اروپا، تورم بی سابقه و کمبود مواد غذایی در کشورهای اروپایی بیان داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در موضوع اوکراین، مخالفت با هرگونه حمله نظامی و تاکید بر حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو می باشد.

وی در ادامه ضمن قدردانی از تلاش‌های سازنده و مسئولانه اتریش و مثبت ارزیابی کردن نقش این کشور در میزبانی مذاکرات هسته ای تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مدت طولانی است که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد و متاسفانه کشورهای اروپایی هم در این مسیر دنباله رو سیاست های غیرمنطقی و غلط کاخ سفید بعد از خروج از توافق هسته ای شدند.

وی علت طولانی شدن گفتگوهای کنونی در وین را زیاده خواهی آمریکائی ها دانست و گفت: دولت بایدن و کنگره آمریکا می‌خواهند ایران تمام محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیرد ولی در مقابل تحریم‌های اعمال شده لغو نشود و همچنین تعهدی نسبت به عدم تحریم دوباره ایران نداشته باشند. اراده دولت و مردم ایران بر حصول توافقی پایدار و مستمر است که منافع همه طرف ها در آن لحاظ شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ظرفیت های آموزشی و علمی - دانشگاهی دو کشور بر توسعه ارتباطات و همکاری مشترک میان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی - تحقیقاتی ایران و اتریش تاکید کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار با تاکید بر عدم دخالت قدرت های فرامنطقه ای برای استقرار صلح و امنیت در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران با بیش از چند هزار سال قدمت فرهنگی همیشه حامی گفتگو بوده است و خواستار حل مشکلات امنیتی منطقه از طریق گفتگو و پیدا کردن راه حل توسط کشورهای منطقه می باشد و حضور هرگونه نیروهای خارجی در منطقه را موجب تداوم بحران در خاورمیانه می داند.

بریکس: می‌توان به ارتقا سطح مناسبات اقتصادی، تجاری و صنعتی فیمابین امیدوار بود
امیل بریکس رئیس آکادمی دیپلماتیک اتریش نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌اسلامی ایران و اتریش در آکادمی دیپلماتیک وین، قدمت روابط فرهنگی میان دو کشور را به عنوان پشتوانه محکمی برای ارتقاء سطح همکاری‌های در عرصه های آموزشی و علمی - فناوری دانست.

وی در ادامه ضمن تشریح مشکلات بوجود آمده در اروپا به علت بحران اوکراین افزود: در حال حاضر کشورهای اروپایی در وضعیت هشدار قرار دارند. خوشبختانه برای مقابله با این بحران در اروپا به یک وحدت رویه رسیده ایم که هیچ گاه در اتحادیه اروپا شاهد این نوع از اتحاد برای موضوعی خاص نبوده ایم.

رئیس آکادمی دیپلماتیک وین نقش کشورهای اروپایی در مذاکرات رفع تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را مهم خواند و بیان داشت: اتحادیه اروپا بویژه اتریش از هیچ تلاش و کوششی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات دریغ نخواهد کرد.

وی همچنین بر ظرفیت های اقتصادی دو کشور برای تقویت و تحکیم همکاری ها تاکید کرد و گفت: با توجه به نقش و جایگاه استراتژیک ایران در جاده ابریشم که از کشور چین آغاز می شود، می توان به ارتقا سطح مناسبات اقتصادی، تجاری و صنعتی فیمابین امیدوار بود.

میل بریکس در پایان این دیدار با ابراز تاسف از بدعهدی آمریکا در خروج از برجام افزود: همه ما می دانیم که دیگر آمریکا قدرت برتر در جهان نیست و وضعیت متزلزلی دارد.

وی تاکید کرد: در این راستا کشورهای اروپایی در تلاش هستند که به کاخ سفید نشان دهند جهان در حال تغییر می باشد.

کد خبر: ۱۷۴٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha