۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
روستاییان چشم انتظار وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| تکمیل پرونده در استان ها؛ حالا نوبت بانک ها است
«بازار» گزارش می دهد

روستاییان چشم انتظار وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| تکمیل پرونده در استان ها؛ حالا نوبت بانک ها است

بانک مرکزی در حالی ضوابط پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی را به ۹ بانک عامل ابلاغ و سهمیه آنها را مشخص کرده است که با وجود گذشت دو هفته از موافقت آن از سوی دولت، روستاییان منتظر دریافت هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: طبق اعلام بانک مرکزی، بخشنامه تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی با سود ۵ درصد به ۹ بانک عامل ابلاغ شده است و طبق مصوبه هیات وزیران، متقاضیان این تسهیلات ابتدا باید به بنیاد مسکن استان ها مراجعه و پس از تشکیل پرونده و تایید درخواست به بانک های عامل برای دریافت این وام معرفی شوند.

این خبر اگر چه دو هفته ای است که متقاضیان وام مسکن را خوشحال کرده اما آنطور که از مراکز استان ها خبر می رسد هنوز خبری از آغاز پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی نیست.

آنطور هم که مجید جودی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن می گوید ظاهرا اولین تسهیلات پرداختی از هفته آینده آغاز خواهد شد.

روستاییان چشم انتظار وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| تکمیل پرونده در استان ها؛ حالا نوبت بانک ها است

او در پاسخ به این پرسش که آنطور که از آمارها و اخبار استان ها اطلاع یافته ایم هنوز هیچ متقاضی وام مسکن روستایی موفق به دریافت این تسهیلات نشده است؟ می گوید: بر اساس ابلاغیه ای که هفته جاری از سوی بانک مرکزی اعلام شد ۹ بانک عامل موظف به پرداخت تسخیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی شدند. در این ابلاغیه سهمیه این بانک ها مشخص و تعیین شد.

جودی با بیان اینکه سهیمه برخی بانک ها ۳۰ هزار فقره و برخی بانک ها تا ۳ هزار فقره است ادامه داد: بانک مرکزی ۱۴ شهریور ماه ضوابط پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد را به ۹ بانک مربوطه اعلام کرد که در مرحله‌ بعد باید بانک‌ها این بخشنامه را به استان‌ها ابلاغ کنند. حال باید توجه داشت که با توجه به این‌که دستورالعمل ارجاعی به اضافه توزیع استانی به بانک‌ها اعلام شده است بانک‌های عامل باید به واحدهای استانی خود سهمیه‌ها را اعلام کنند. این فرآیند احتمالا یکی دو روز طول می‌کشد.

جودی در پاسخ به این پرسش که این بار پرداخت وام مسکن روستایی بسیار طولانی شد آیا می توان امیدوار بود که هر چه زودتر بانک ها پرداخت وام را آغاز کنند ادامه داد: ابلاغیه ای که بانک مرکزی به بانک ها داشت در کمترین زمان ممکن رخ داد و این جای تشکر دارد. اما در خصوص آغاز پرداخت وام مسکن روستایی انتظار داریم از هفته آینده پرداخت وام آغاز شود.

برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی در تماس با خبرگزاری بازار اعلام می کنند که ما تمام مراحل را طی و در بنیاد مسکن استان ها تشکیل پرونده داده ایم وهمچنان به شعب بانک ها مراجعه می کنیم اما هنوز خبری از این وام نیست.

روستاییان چشم انتظار وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| تکمیل پرونده در استان ها؛ حالا نوبت بانک ها است

رحمان احمدی یکی از متقاضیان وام مسکن روستایی با بیان اینکه بلاخره میرکاظمی متقاعد شد که وام مسکن روستایی تورم زا نیست گفت: بنیاد مسکن شرط و شروط سختی را در نظر نگرفته است تا کسانی که قبلا وام ۱۰۰ تومانی را گرفته اند بتوانند وام ۲۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند. اما آنچه که برای ما متقاضیان مهم است این است که طبق گفته شعب از هفته آینده وام مزبور پرداخت شود.

او با بیان اینکه هر گونه تاخیر بیشتر در پرداخت وام مسکن روستایی می تواند تبعات زیادی برای روستاییان داشته باشد، ادامه داد: روزهای سرد پاییز در برخی استان ها فرا رسیده است و این موضوع می تواند شرایط و روند ساخت و ساز را با کُندی همراه کند. امیدواریم هفته آینده هفته آغاز پرداخت تسهیلات باشد.

آنطور که از استان ها استعلام گرفته ایم اکثر ثبت نام‌ها انجام و پرونده‌ها تکمیل شده است. پس قطعا پس از ابلاغ به استان ها، متقاضیان به بانک‌ها معرفی خواهند شد و مراحل پرداخت تسهیلات آغاز خواهد شد

جودی در خصوص نحوه دریافت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی توسط متقاضیان گفت: آنطور که از استان ها استعلام گرفته ایم اکثر ثبت نام‌ها انجام و پرونده‌ها تکمیل شده است. پس قطعا پس از ابلاغ به استان ها، متقاضیان به بانک‌ها معرفی خواهند شد و مراحل پرداخت تسهیلات آغاز خواهد شد.

در متن بخشنامه بانک مرکزی آمده است: این بانک پیرو نامه های پیشین موضوع ابلاغ سهمیه بانکی قانون جهش تولید مسکن و نیز مصوبه اخیر هیات وزیران درخصوص اعطای تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، دستورالعمل اجرایی و توزیع بانکی‏- استانی، این تسهیلات برای سال ۱۴۰۱ را به ۹ بانک عامل ابلاغ کرد.

ذکر این نکته ضروری است که در اجرای مصوبه مربوطه، سهم بانکهای مرتبط بابت اعطای تسهیلات مذکور در سال ۱۴۰۱ (در قالب بخشی از سهمیه بانکی آن بانک بابت قانون جهش تولید مسکن)، به روال زیر تعیین می شود.
بانک صادرات ایران (۳۰،۰۰۰ واحد)
بانک ملت (۳۰،۰۰۰ واحد)
بانک مسکن (۳۰،۰۰۰ واحد)
بانک تجارت (۳۰،۰۰۰ واحد)
بانک ملی ایران (۲۷،۰۰۰ واحد)
بانک سپه (۲۰،۰۰۰ واحد)
بانک رفاه کارگران (۲۰،۰۰۰ واحد)
بانک کشاورزی(۱۰،۰۰۰ واحد)
پست‌بانک (۳،۰۰۰ واحد)

گفتنی است بر اساس مصوبه اخیر هیات وزیران مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۷، سقف فردی تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، مبلغ ۲ میلیارد ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) تعیین شده است.

همچنین سود سهم متقاضی برای تسهیلات مسکن روستایی ۵ درصد است و به استناد تبصره (۶) ماده (۳) قانون جهش مسکن ـ مصوب ۱۴۰۰ ـ وزارت راه و شهرسازی/ صندوق ملی مسکن موظف است یارانه سود تسهیلات (مابه التفاوت سود تعیین شده سهم متقاضی تا نرخ مصوب شورای پول و اعتبار) برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) موضوع این تصویب نامه را از محل منابع صندوق ملی مسکن با رعایت اساسنامه صندوق یاد شده تضمین و تعهد نماید. هزینه‌های یاد شده پس از اعلام بانک مرکزی از محل منابع مذکور قابل پرداخت خواهد بود.

کد خبر: ۱۷۳٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهروز حسین زاده IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 0
      خدا کنه باز دروغ نباشه.
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 0
      تاکی بلاتکلیفی سرماداره از راه میرسه
    • گلچین IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      با سلام بنده ۳ ماهه که مدارک خودم رو کامل تحویل بان داده ام ولی خبری نیست بنیاد مسکن استان لرستان هم به بنده گفته هنوز هیچی به ما ابلاغ نشده است
    • کامران IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      خجالت بکشید
    • ناشناس IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      0 0
      سلام خسته شدیم پس کی......
    • یه آدم خسته IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      2 0
      خدایا تاکی انتظار
    • معلم بازنشسته IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      1 0
      شهرستانها اداره بنیاد مسکن دارند چرا به استان مراجعه کنند خرج اضافه
    • متقاضی پیر شده ی وام IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      0 1
      وجداناً آزار و اذیت روستائی جماعت توسط مسئولین ذیربط ( وام 200 میلیونی) چه لذتی را شامل حالشان می کند که دست از این آزار و اذیت پس از قریب یکسال بر نمی دارند؟! یادتون باشه؛ " زمانه کیفر بیداد سخت خواهد داد "