۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
روسیه سوئیفت را دور زد

روسیه سوئیفت را دور زد

بانک روسی «وی تی بی» اعلام کرد برای نخستین بار در روسیه بدون استفاده از سیستم پیام رسان بین‌المللی (سوئیفت)، انتقال پول به چین را به یوان راه اندازی می‌کند.

به گزارش بازار، بانک روسی «وی تی بی» روز سه‌شنبه اعلام کرد برای نخستین بار در روسیه بدون استفاده از سیستم پیام رسان بین‌المللی (سوئیفت که زیربنای تراکنش‌های مالی در سطح جهان است)، انتقال پول به چین را به یوان راه اندازی می‌کند.

تقاضا برای یوان در روسیه از ۲۴ فوریه که روسیه ده‌ها هزار نیرو به اوکراین فرستاد و غرب تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرد و دسترسی این کشور به بازارهای دلار و یورو را محدود کرد، افزایش یافته است.

تحریم بانک‌های بزرگ روسیه، از جمله وی تی بی که تحت کنترل دولت است، عملاً ارتباط وام دهندگان را از سیستم مالی جهانی قطع کرده است.

آندره کاستین مدیر عامل بانک وی تی بی، گفت: واقعیت جدید منجر به رد گسترده استفاده از دلار و یورو در پرداخت‌های بین المللی می‌شود. راه اندازی سیستم انتقال یوان به طور قابل توجهی کار شرکت‌ها و افراد روسی با شرکای چینی را ساده می‌کند و محبوبیت یوان را در کشور ما افزایش می‌دهد. حداکثر مبلغ یک انتقال پول معادل ۲۰ میلیون روبل (۳۲۸ هزار و ۶۷۷ دلار) و حداکثر سقف ماهیانه صد میلیون روبل تعیین شده است. این بانک در نظر دارد تا اواخر سال جاری وام دادن به یوان و سایر ارزهای غیر غربی را آغاز کند.

سبربانک بزرگ‌ترین وام‌دهنده روسیه روز سه شنبه اعلام کرد از قبل وام دهی به یوان را آغاز کرده است، زیرا مسکو به دنبال توسعه زیرساخت‌های مالی خود در کشورهایی است که تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال نکرده‌اند.

کاستین از وی تی بانک گفت توسعه سیستم‌های پرداخت به عنوان جایگزینی برای سوئیفت ضروری است.

وی تی بانک در ماه مارس از سوئیفت جدا شد. پس از آن که مسکو عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد، مقامات غربی ارتباط بانک‌های بزرگ روسیه را با سوئیفت قطع کردند.

تحریم‌ها استفاده از جایگزین سوئیفت روسیه، موسوم به سیستم انتقال پیام‌های مالی (SPFS) را که توسط بانک مرکزی روسیه ایجاد شده، افزایش داده است.

کد خبر: ۱۷۳٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha