۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳
آمار تولید گوشت طیور در کشتارگاه‌های کشور در سال ١۴٠٠

آمار تولید گوشت طیور در کشتارگاه‌های کشور در سال ١۴٠٠

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، در سال گذشته ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار تن انواع گوشت طیور در کشور عرضه شده که استان گلستان رتبه اول عرضه گوشت مرغ به بازار را داشته است.

به گزارش بازار، مرکز آمار ایران، آمار تولید گوشت طیور در کشتارگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد که بر این اساس، ماکیان (مرغ و خروس) با مقدار وزنی ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار تن، حدود ۹۷/۶ درصد از کل وزن قابل مصرف طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده که استان گلستان با ۱۱۳ میلیون قطعه به وزن ۲۲۸ هزار تن بیش‌ترین وزن و تعداد ماکیان عرضه شده را داشته است.

آمار تولید گوشت طیور در کشتارگاه‌های کشور در سال ١٤٠٠رشدِ جمعیت در دنیا، نیاز به مواد غذایی به‌ویژه مواد پروتئینی را بیش از گذشته افزایش داده و در این راستا طی سال‌های اخیر مصرف گوشت طیور به‌عنوان یک منبع پروتئینی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

با توجه به اهمیت گوشت طیور، طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های کشور از دی ماه سال ۱۳۹۹ از سوی مرکز آمار ایران با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و سازمان دامپزشکی کشور به اجرا درآمد که نتایج آن تا پاییز سال ۱۴۰۰ به‌صورت فصلی و پس از آن به صورت ماهانه منتشر می‌شود.

مروری بر نتایج حاصل از اجرای این طرح در سال گذشته نشان می‌دهد :

تعداد کل طیور زنده وارد شده به کشتارگاه‌ها یک میلیارد و ۱۴۱ میلیون قطعه و به وزن ۲ میلیون و ۸۰۶ هزار تن بوده که از این تعداد یک میلیارد و ۱۲۹ میلیون قطعه لاشه قابل مصرف به وزن ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار تن عرضه شده است.

ماکیان (مرغ و خروس) با وزن ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار تن و در حدود ۹۷/۶ درصد از کل وزن قابل مصرف طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده و سایر انواع طیور که عمدتاً شامل بوقلمون، بلدرچین، شترمرغ و مرغ تخم‌گذار است با ۵۲ هزار تن در حدود ۲/۴ درصد از کل وزن قابل مصرف طیور عرضه‌شده را داشته اند.

استان‌های دارای بیشترین تعداد و وزن انواع طیور هم شامل.

۱- استان گلستان با ۱۱۳ میلیون قطعه به وزن ۲۲۸ هزار تن بیش‌ترین تعداد و وزن ماکیان (مرغ و خروس).
۲- استان اصفهان با ۸۴۷ هزار قطعه بوقلمون به وزن ۸ هزار و ۴۲۳ تن.
۳- استان یزد با ۵ میلیون و ۳۵۴ هزار قطعه بلدرچین به وزن یک هزار و ۸۷ تن.
۴- استان آذربایجان‌غربی با ۱۵ هزار قطعه شترمرغ به وزن ۶۴۴ تن.
۵- استان البرز با ۴ میلیون و ۹۸ هزار قطعه سایر انواع طیور (مرغ تخم‌گذار، مرغ مادر و کبک) به‌وزن ۷ هزار و ۱۰۱ تن.

کد خبر: ۱۷۳٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha