۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
عدم پرداخت به موقع غرامت‌ها؛ دلیل اصلی عدم استقبال از بیمه کشاورزی
بیمه یک سوپاپ اطمینان برای مواقع خاص است

عدم پرداخت به موقع غرامت‌ها؛ دلیل اصلی عدم استقبال از بیمه کشاورزی

بیمه محصولات کشاورزی از جمله مباحث بحث برانگیزی است که به گفته کارشناسان به دلیل عدم آگاهی بهره برداران از مزایای بیمه و تمایل بیمه به عدم پرداخت به موقع غرامت، ‌نتوانسته آنطور که شایسته است در بخش کشاورزی نقش ایفا کند.

یاسمن بلوردی؛ خبرگزاری بازار- علی وقف‌چی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بیمه محصولات کشاورزی گفت: این یک تکلیف قانونی است که هر بهره‌برداری محصول خود را بیمه کرده باشد در صورت بروز خسارت، دولت مکلف است غرامت بپردازد. اما از یک طرف شاهد هستیم که بیمه ها به دلیل منتفع بودن در این بحث، تمام سعی شان این است که غرامتی پرداخت نکنند. از طرف دیگر هم کشاورزان و تولیدکنندگان نیز در بسیاری از موارد به بحث بیمه توجه نمیکنند و اقدامات پیشگیرانه را مدنظر قرار نمیدهند.

وقف چی افزود: من معتقدم دولت و ذی نفعانی که محصولات‌شان را بیمه می‌کنند باید رویکردشان را تغییر بدهند شاید این تغییر رویکرد کمک کند در آینده  توانمندی و خدماتی که بیمه می‌دهد برای کشاورزان بیشتر شود.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حقیقت دولت باید رویکردهای آموزشی، پیشگیرانه و مباحث دیگری که میتواند به بحث بیمه کمک کند را پیش بگیرد. از طرف دیگر نیز کشاورز باید آگاهی بالا ببرد و بداند که بیمه کردن مترادف با غرامت گرفتن نیست. بنابراین اگر محصولاتش را خوب حفط کند، بهره‌وری را بالا ببرد و مسائل پیشگیرانه را در نظر بگیرد و به این ترتیب خسارتی به محصولاتش وارد نشود بیمه به وی تعلق نمی‌گیرد.

وقف چی افزود: به عبارت ساده تر کشاورز باید بداند که بحث بیمه یک سوپاپ اطمینان برای مواقع خاص است.

بیمه خدمات به روز ارائه نمی‌دهد

علی خان‌محمدی، عضو مجمع ملی خبرگان نیز در این خصوص گفت: نمی‌شود اسم بیمه کشاورزی ما را بیمه گذاشت چون امکانات ارائه به‌روز خدمات را ندارند. به همین دلیل هرجا در مورد بیمه صحبت میکنیم نارضایتی هایی دیده می‌شود. به این معنا که وقتی محصولی بیمه بشود اما پرداخت حق بیمه ۲ سال طول بکشد، چه لزومی دارد اسمش را بیمه بگذارند!؟

خان محمدی با بیان اینکه یکی از علل نابسامانی تولید بخش کشاورزی صندوق بیمه است، افزود: به عنوان مثال اگر جوجه‌هایی ‌که چند روز پیش شاهد کشتارشان بودیم بیمه بود و بیمه برای‌شان برنامه‌ریزی می‌کرد چنین اتفاقی رخ نمیداد.

وی افزود: از سوی دیگر در این دوران کرونایی ببینید چقدر از مرغداری‌ها خالی شد، چقدر گاوداری‌ها خسارت دیدند، چقدر شیر ما لطمه دید، چقدر از این بابت بخش تغذیه در آینده لطمه خواهد دید و غیره، تمام این مشکلات از عدم به موقع حرکت کردن بیمه است. درواقع بیمه هم چون مدیریت دولتی دارد و دولت باید پول تزریق کند و در حال حاضر در تامین به موقع منابع مالی مشکل دارد در نتیجه مشکلات بخش کشاورزی را در بر میگیرد.

محصولات کشاورزی ما حمایت نمی شود

یک کارشناس بخش کشاورزی در خصوص بیمه کشاورزی در دیگر کشورها گفت: به طور کلی محصولات کشاورزی در دنیا تحت حمایت دولتها است و سالیانه هزینه‌های سنگینی بابت حمایت از محصولات کشاورزی در کشورهای پیشرفته پرداخت می‌کنند.  اما در ایران اینجا چون حمایت نداریم چیزی به نام پوشش بیمه ای را آورده ایم که دولت با دریافت مبالغی ازکشاورزان محصولاتشان را بیمه می‌کند. البته در شرایط فعلی اشکالاتی هم وجود دارد و دولت به دلیل مشکلات مالی که دارد آنطور که باید و شاید خودش را در بحث بیمه نشان نمی‌دهد.

مصطفی سید مصطفوی، در رابطه با دلایل عدم استقبال کشاورزان از بیمه کشاورزی خاطرنشان کرد: از یک طرف عدم آگاهی کشاورزان از مزایای بیمه و از سوی دیگر برآورده نشده انتظارات بهره بردارانی که محصولات شان را بیمه کرده‌اند، باعث شده کشاورزان چندان راغب به بیمه کردن محصولات خود نباشند.

سید مصطفوی در پایان خاطرنشان کرد: البته در این شرایط هم بیش از این نمی‌توان از دولت انتظار داشت به همین دلیل شاهد هستیم که الان هزینه‌ها سنگین است اما مبالغ پرداخت غرامت کم است.

کد خبر: ۱۷٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha