۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۶
فراخوان صربستان برای صرفه‌جویی در مصرف برق ‌و ‌انرژی

فراخوان صربستان برای صرفه‌جویی در مصرف برق ‌و ‌انرژی

دولت صربستان این روزها همانند دیگر کشورهای اروپایی، مردم خود را به صرفه‌جویی و کاهش ۱۵ درصدی مصرف برق و انرژی فرا می‌خواند.

به گزارش بازار، وزیر معدن و انرژی صربستان می‌ گوید، به جای سیاست‌های بازدارنده همسایگان اروپایی، رویکردهای تشویقی را مورد توجه قرار داده است.

بحران انرژی و مشکل در تأمین گاز کافی که در سایه جنگ روسیه و اوکراین دامنه نسبتاً وسیع‌تری یافته است، حالا بسیاری از دولتمردان کشورهای اروپایی را به خود مشغول کرده و دولت‌های مختلف برای مقابله با این شرایط، سیاست‌های ویژه‌ای را دنبال می‌کنند. مثل سیاست‌هایی که دولتمردان کشور صربستان در پی اجرای آن هستند و بیش از آنکه بر تأمین و تولید انرژی بیشتر متمرکز باشد، بر صرفه‌جویی تأکید دارد.

بر اساس اطلاعاتی که پایگاه خبری «energetskiportal» منتشر کرده، بر اساس اظهارنظرهای تازه وزیر معدن و انرژی صربستان، دولت این کشور برای مدیریت بحران انرژی ناگزیر است سیاست‌هایی را در پیش بگیرد تا حداقل ۱۵ درصد در مصرف عمومی صرفه‌جویی حاصل شود؛ سیاستی که البته تلاش شده تا در قبال مشترکان کم‌مصرف، جنبه تشویقی داشته باشد و خانوارهایی که قبض برق آن‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل کم‌تر شده باشد، تشویق می‌شوند.

میهایلوویچ با تاکید بر اینکه چرا باید قیمت بالایی را برای برق پرداخت کنیم از عموم مردم کشورش خواسته است تا با صرفه‌جویی در مصرف برق به دولت در کاهش هزینه‌های تولید و واردات این انرژی کمک کنند.

به گفته وی بسیاری از کشورهای اروپایی علاوه بر اقدامات تنبیهی، محدودیت‌هایی را نیز اعلام می‌کنند، فرانسه که نیروگاه هسته‌ای هم دارد، همانطور که اعلام شد، قطعاً محدودیت‌هایی خواهد داشت. با این حال تلاش ما این است که هر خانواده مقدار کافی برق داشته باشد.

وزیر معدن و انرژی صربستان با تأکید بر اینکه وزارتخانه متبوعش برای کاهش مصرف برق در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده است، تصریح کرد: همه واحدهای تولیدی و صنایع باید برنامه‌هایی را اتخاذ کنند تا دست‌کم ۱۵ درصد در مصرف برق خود صرفه‌جویی داشته باشند و افرادی را برای کنترل این تصمیم تعیین کنند.

میهایلوویچ در ادامه با تأکید بر بحث صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری گفت: صرفه‌جویی بسیار مهم است و دو سال است که در مورد آن و در مورد بهره‌وری انرژی و استفاده منطقی‌تر از انرژی صحبت می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی، اقدامات تشویقی وجود ندارد و جریمه‌های بالایی برای مشترکان پرمصرف در نظر گرفته شده است، افزود: در فرانسه در صورت باز بودن درب مغازه‌ها و روشن بودن تهویه مطبوع برای مغازه‌ها ۷۵۰ یورو جریمه نوشته می‌شود، همچنین صحبت از جریمه میلیونی در اسپانیا است، ایتالیا نیز از ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو جریمه را اعمال می‌کند، اما ما توصیه به صرفه‌جویی را انتخاب کردیم و به خانوارهایی که صورتحساب آن‌ها در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته کمتر باشد، پاداش می‌دهیم.

کد خبر: ۱۷۳٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha