۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
جدیت مجلس بر تفکیک وزارت راه و شهرسازی | دلالان در انتظار نهضت ملی مسکن| روش پادگان سازی منسوخ است
عضو کمیسیون عمران خبر داد

جدیت مجلس بر تفکیک وزارت راه و شهرسازی | دلالان در انتظار نهضت ملی مسکن| روش پادگان سازی منسوخ است

شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه به دنبال تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستیم گفت: شرم آور است شرکتی از کشور همسایه در ایران در زیرساخت‌های ساختمان سازی از روش های قالب لغزنده استفاده کرده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اقبال شاکری در همایش فناورانه صنعت ساختمان و مسکن با بیان اینکه بازار مسکن در دولت گذشته به گونه ای بود که بسیاری از مردم عملاً بی خانمان شدند گفت: چرا سازمان استاندارد وارد موضوع صنعتی سازی مسکن شده است در حالیکه مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی باید به این موضوع ورود کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: بازار مسکن به معنی مجموعه عواملی است که بر چرخه مسکن اثرگذار است و اگر کنترل نشود مسکن از حالت سرمایه‌ای خارج نمی‌شود. موضوع مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی مسکن باید توسط وزارت راه و شهرسازی مدیریت شود تا بتوانیم به موضوع خارج شدن مسکن از حالت سرمایه ای امیدوار شویم.

شاکری با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد به موضوعاتی وارد می‌شود که هیچ ربطی به آن ندارد و خواهش ما این است که رئیس مرکز تحقیقات یک سال به کارش ادامه دهد و تغییر نکند خاطر نشان کرد: تا زیرساخت‌های چنگیز وار مسکن حل نشود به سمت کیفی سازی ساختمان نمی‌رویم. تا زمانی که مالیات‌های بخش مسکن شامل مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه جای خود را در دولت باز نکند مسکن از حالت سرمایه‌ای خارج نمی‌شود.

اگر مشکل بازار مسکن حل نشود، ساخت مسکن فایده‌ای نخواهد داشت. در حوزه ساخت و ساز، صدها مقاله داریم که حتی یک مورد هم از آنها اجرا نمی‌شود و تنها وارد قفسه کتابخانه‌ها می‌شوند

وی ادامه داد: اگر مشکل بازار مسکن حل نشود، ساخت مسکن فایده‌ای نخواهد داشت. در حوزه ساخت و ساز، صدها مقاله داریم که حتی یک مورد هم از آنها اجرا نمی‌شود و تنها وارد قفسه کتابخانه‌ها می‌شوند.

زیرساخت چنگیزوار مسکن باید اصلاح شود

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه زیرساخت چنگیزوار مسکن باید اصلاح شود، تصریح کرد: تا مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی مدیریت نشود، همین وضعیت ادامه خواهد داشت.

شاکری خاطر نشان کرد: شنیدم در شورای عالی مسکن، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور اعلام کرده وزارت راه و شهرسازی مسئول بازار مسکن است. در حالیکه تعجب می‌کنم در بحث قانون مالیات بر عایدی مسکن که وزارت راه و شهرسازی طرف اصلی کار است، سازمان امور مالیاتی جولان می‌دهد. در نشست‌های تخصصی کمیسیون عمران و اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای بررسی قانون مالیات بر عایدی سرمایه نماینده از وزارت راه و شهرسازی نمی‌آید حال آنکه پایه اصلی این قانون وزارت راه و شهرسازی است.

وی تاکید کرد: تمام جیب‌های اقشار کم درآمد را گشته‌ایم، آنها چیزی ندارند که بتوانند با آن خانه‌دار شوند! ما باید برای آنها مسکن بسازیم. اگر به این مسئله توجه نکنیم در وسط راه می‌مانیم. اگر آورده نهضت ملی بالا باشد یا رقم اقساط سنگین باشد متقاضی واقعی وقتی نمی‌تواند قسط بدهد مجبور به فروش واحد خود با قیمت پایین به بنگاه‌های مسکن می‌شوند. پس اگر واحدهای نهضت ملی مسکن به دست دهک‌های پایین نرسد دلالان ورود می‌کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه افراد کم درآمد که فاقد مسکن هستند نه می‌دانند رانت چیست و نه می‌دانند به چه کسی باید آویزان شوند اظهار داشت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که اینها خانه‌دار شوند. اگر اینگونه نباشد مسکن‌های ساخته شده به فاسدان، رانتخواران و یا دلالان می‌رسد. یعنی مجبور به فروش واحد مسکونی خود با قیمت پایین به بنگاه‌های مسکن می‌شوند.

شاکری در این باره توضیح داد: وقتی صاحب اصلی یک واحد مسکونی نمی‌تواند قسط وام را بدهد، آن را با قیمت نازل به فاسدان و دلالان می‌فروشد.

وی با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی به شدت به دنبال کاهش قیمت تمام شده مسکن است، در عین حال از مقاومت سرسختانه سیستم بانکی در حوزه مسکن انتقاد کرد و گفت: سال گذشته از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تقاضا برای وام ودیعه مسکن، تنها ۲۳۰ هزار نفر توانستند وام را دریافت کنند، یعنی ۱۳ درصد که این در نوع خود یک فاجعه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه باید وقتی ۴ میلیون مسکن می‌سازیم برای آن ۴ میلیون متقاضی موثر داشته باشیم، یادآور شد: در غیر این صورت واحدهایی می‌سازیم که به آثار باستانی تبدیل می‌شوند.

روش پادگان سازی و بلندمرتبه سازی دیگر جواب نمی‌دهد، باید به مردم زمین و وام بدهیم تا خودشان مسکن بسازند

شاکری در پایان تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی عزم خود را جزم کرده تا چهار میلیون مسکن به دست ۴ میلیون متقاضی واقعی برسد اما باید برای ساخت این پروژه‌ها شیوه‌های تأمین مالی متعددی ایجاد کرد، روش پادگان سازی و بلندمرتبه سازی دیگر جواب نمی‌دهد، باید به مردم زمین و وام بدهیم تا خودشان مسکن بسازند.

کد خبر: ۱۷۳٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha