۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
شیوه‌های جدید تخلف در نانوایی‌ها | مردم در صف‌های حقیقی؛ نان‌ در فروشگاه‌های مجازی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

شیوه‌های جدید تخلف در نانوایی‌ها | مردم در صف‌های حقیقی؛ نان‌ در فروشگاه‌های مجازی

مشهد- با وجود اینکه طرح هوشمند سازی یارانه نان با هدف قطع دست دلالان و قاچاقچیان به اجرا درآمد اما ظاهراً برخی افراد راه‌هایی را برای دور زدن این طرح پیدا کرده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: با عملیاتی شدن طرح هوشمند سازی یارانه نان که باهدف و ایده‌ای قابل‌تقدیر روی ریل اجرا قرار گرفت، قرار بود میزان مصرف واقعی آرد و فروش نان هر واحد صنفی مشخص و بر اساس آن کمک‌هزینه ۱۵ درصدی دولت در پایان هر ۲۴ ساعت پخت به واحد نانوایی پرداخت و به‌حساب متصدی واحد واریز شود.

از سوی دیگر تصمیم گرفته‌شده کاهش و یا افزایش میزان سهمیه آرد واحدهای نانوایی هم بر اساس میزان تراکنش با دستگاه‌های ویژه قرار داده‌شده در نانوایی‌ها محاسبه شود.

ساماندهی فروش نان از طریق کارت‌خوان‌های نصب‌شده در خبازی ها حالا موجب شده تا عده ای برای سود بیشتر راه هایی را برای دور زدن این کارت‌خوان‌ها به شیوه‌های مختلف ابداع کنند.

پس از اجرایی شدن طرح هوشمند سازی نان با توجه به اینکه سهمیه نانوایی‌ها کاهش و یا با افزایش سهمیه آرد همراه بوده است و به میزان تراکنش‌های دستگاه‌های جدید کارت‌خوان گره‌خورده است لذا برخی افراد سعی در دور زدن این کارت‌خوان‌ها رادارند.

قاچاق آرد؛ فروش نان به دامداری‌ها و خروج آرد به خارج از شبکه و گران‌فروشی و یا کم‌فروشی ازجمله تخلفاتی است که در طی چند سال گذشته همواره موجب نارضایتی بسیاری مردم و مسئولان بوده است و لذا دولتمردان بر این باورند که با اجرای طرح هوشمندسازی نان و نصب کارت خوان های اشاره شده در نانوایی ها از ادامه این مشکلات جلوگیری کنند.

شیوه‌های تخلف

به گزارش خبرنگار بازار افراد متخلف برای آنکه تراکنش‌های فروش نان خود را به‌صورت غیرواقعی بالا ببرد، از چندین کارت متعلق به دوستان و آشنایان برای خریدهای صوری نان استفاده می‌کنند تا روزانه بر تعداد تراکنش‌های نانوایی بیفزایند.

شیوه‌های جدید تخلف در نانوایی‌ها | مردم در صف‌های حقیقی؛ نان‌ در فروشگاه‌های مجازی

گفتنی است ازآنجاکه دولت به واحدهای نانوایی در طرح حمایتی مذکور درازای هر ۲۴ ساعت پخت و تراکنش صورت گرفته، ۱۵درصد رقم تراکنش‌ها را به‌صورت نقدی تحت عنوان حمایت دولت به‌حساب متصدی واحد واریز می‌کند لذا این اقدام موجب می‌شود تا مبلغ بیشتری در اختیار فرد خاطی قرار بگیرد.

از طرفی هرچه میزان تراکنش نانوایی در بازه زمانی تعیین‌شده بالاتر برود، سازمان مربوط با بررسی روی میزان آن و محاسبه تعداد نان فروخته‌شده، سهمیه آرد واحد را افزایش می‌دهد لذا با این کار سهمیه نانوایی که فروش نان هم نداشته افزایش پیدا می‌کند و افراد سودجو به نیت خود می‌رسند.

حتم یقین وقتی فردی بتواند با این شیوه نسبت به سهمیه آرد بیشتر اقدام کند لذا فرضیه فروش و عرضه آرد قاچاق و فروش خارج ازشبکه دولتی نیز قوت خواهد گرفت.

یکی از شیوه‌های دیگری که برخی از نانوایی‌ها برای سودجویی از آن بهره می‌گیرند به این طریق است هنگامی‌که مشتری می‌خواهد دو نان سنگک کنجدی بخرد اما فروشنده از او می‌خواهد تا معادل قیمت آن یعنی ۶ نان ساده را انتخاب کند تا بدین شکل آمار تعداد نان‌های فروخته‌شده افزایش پیدا کند.

برخی از فروشندگان با فروش کنجد اما پول آن را از طریق انتخاب گزینه نان ساده تأمین می‌کنند و آمار فروش خود را افزایش می‌دهند لذا با افزایش آمار سهمیه آرد زمینه برای فروش آرد خارج از شبکه فراهم می شود.

مردم شخصاً خرید کنند

رئیس اتحادیه خبازان مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: یکی از تخلفاتی که موجب شده تا دست برخی نانوایان برای بروز این مشکل باز شود عدم استفاده مردم از کارت‌خوان‌های هوشمند در نانوایی‌هاست.

مصطفی کشتگر در این رابطه به بازار می‌گوید: تخلفاتی که دیده‌شده مربوط به‌قرار دادن کارت به نانوا از طرف خریدار است.

وی در این رابطه توضیح می‌دهد: مثلاً ممکن است نانوا یک نایلون به مشتری بدهد و هزینه دو نایلون را از او کم کند و لذا همین بزرگ‌ترین مشکل ماست و خواست ما نیز این بوده که باوجوداین دستگاه‌ها میزان تخلف کم شود ولی متأسفانه با توجه به گزارش‌های میدانی ما این اتفاق از سمت مردم به‌ندرت می‌افتد.

شیوه‌های جدید تخلف در نانوایی‌ها | مردم در صف‌های حقیقی؛ نان‌ در فروشگاه‌های مجازی

رئیس اتحادیه خبازان مشهد تأکید می کند: من باجرئت می‌گویم اگر مردم خودشان خرید کنند تا نود درصد از میزان گران‌فروشی و تخلف جلوگیری می‌شود.

وی در خصوص میزان سهمیه آرد نیز بیان می کند: مبنای تحویل آرد میزان تراکنش دستگاه است و بر عملکرد نانوایی به‌صورت آنلاین می‌توانند نظارت کنند باوجود دستگاه‌های هوشمند عملاً بحث سهمیه آرد دیگر مطرح نیست و درواقع توجه بیشتر معطوفِ به کیفیت نان است.

کشتگر اذعان می کند: از سال گذشته تاکنون اجاره‌ بهای برخی از واحدهای صنفی تا ۳ برابر افزایش‌یافته است و هزینه‌های کارگری سر به فلک گذاشته است و لذا اگر سری به واحدهای نانوایی بزنید مشاهده می‌کنید که بسیاری از این واحدها نبست به تعدیل نیروهای خود اقدام کرده‌اند تا بتوانند چراغ نانوایی را روشن نگاه‌دارند.

وی در این رابطه توضیح داد: سود نانوایان در حال حاضر به حداقل رسیده و لذا بسیاری نانوایان ترجیح می‌دهند تا سهمیه و پخت را کاهش دهند که این موضوع درنهایت بر ایجاد صف تأثیر می‌گذارد و لذا تنها راه‌حل برای حل این مشکل و کمک به نانوایان و درنهایت کاهش صف‌های نان افزایش قیمت نان و تأمین آرد است.

ممنوعیت فروش نان اینترنتی

باوجوداینکه خرید نان کارتی شده است و بر اساس تراکنش مشتری‌ها باید نان به فروش برسد اما در بسیاری از نانوایی‌ها مشاهده می‌کنید که نان‌های بسیاری از تنور درآمده اما به دست مشتری نمی‌رسد و در گوشه‌ای از خبازی بر روی‌هم انبار می‌شود.

رئیس بازرسی جهاد کشاورزی مشهد می‌گویدبرخی نانوایی‌ها برای سود بیشتر و دور زدن کارت‌خوان‌های هوشمند نان خود را به‌صورت اینترنتی عرضه می‌کنند، درحالی‌که مردم در صف منتظرند

بسیاری از این نان‌های انبارشده که حالا آگهی‌های ان در فضای مجازی نیز دیده می‌شود توسط نانوایی‌ها در این فضا به فروش می‌رسد.

رئیس بازرسی جهاد کشاورزی مشهد در همین رابطه به بازار می‌گوید: برخی نانوایی‌ها برای سود بیشتر و دور زدن کارت‌خوان‌های هوشمند نان خود را به‌صورت اینترنتی عرضه می‌کنند، درحالی‌که مردم در صف منتظرند.

علی‌اکبر نصری سر آسیا این مدل فروش نان آن‌هم در فضای مجازی را درحالی‌که مردم در صف ایستادند غیرمجاز و خلاف قانون اعلام می‌کند.

وی در خصوص تخلفات برخی از نانوایی‌ها به ما می‌گوید: برخی نانواها با نرم‌افزار اسنپ قرارداد بسته‌اند، در صورتی که آزاد پز نباشند و گران‌فروشی صورت بگیرد با آن‌ها برخورد و سهمیه آرد را کم می‌کنیم.

وی در خصوص جریان در نظر گرفته‌شده در این رابطه می گوید: این واحدهای متخلف در مرحله اول ۳۰ درصد در مرحله دوم ۵۰ درصد و در مرحله سوم نیز سهمیه آرد آن‌ها به‌طورکلی قطع می‌شود.

رئیس بازرسی جهاد کشاورزی مشهد ابراز کرد: علاوه بر این نانوایی‌هایی که سهمیه آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند حق فروش در اسنپ را ندارند چون نان بر اساس نوبت فروش می‌رود و باعث ایجاد صف می‌شود.

کد خبر: ۱۷۳٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 17
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سلطان IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 1
      بهترین راه برای حل مشکل نان آزاد سازی سهمیه ویارانه نقدی مستقیم به جیب مردم واریز شود. رقابت برسرکیفیت پیداشود
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 2
      آقا چطوری مستقیم خودمان نان بخریم. به نانوا میگیم نان ساده میخوام نانوا بما حمله می‌کند کسی هم نیست نظارت کند. من بیش از 10بار سازمان بازرسی شماره 124 تماس وگزارش کردم. متاسفانه هیچ اتفاقی نیافتاد. منطقه 22تهران آسمان
    • US ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      فقط مشهد چون یه شهر مذهبی هست این نوع خلاف دیده میشود اتفاقات طرح به صورت صحیح در کل کشور اجرا شده
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      2 2
      من هیچ کدام از این تخلفات انجام نمیدهم اما چرا دولت 9 درصد بحساب من واریز میکند در جایی که وزن چانه من 400 گرم است با قیمت 900 تومان با آرد یارانه ای نوع یک و من کنجد ندارم و نان تافتون میپزم با تماس‌های مکرر که انجام داده ام می‌گویند کنجد و نایلون کم کن سقف قیمت نان دست میاد یعنی سقف نان من 600 تومان حساب کرده با این حساب کار دولت اشکال دارد
    • امیر تبریز IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      3 1
      با این چیزا خودتونو سرگرم کنید ..... ۹۲ هزار میلیارد هاااا. ناپدید میشن
    • حجت آله قدیمی IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 1
      چطور کارت بنزین صادر شد ولی نمیشه برای قوت مردم کارت نان صادر شود با صدور کارت نان خیلی راحت می‌شود نان و آرد و... کنترل و مدیریت کرد
    • محسن IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 1
      نانوایی دور میدان معلم متاسفانه با اسنپ قرارداد داره و درحالیکه مردم توصف هستن اقدام به تحویل نان به اسنپ میکنه و به اعتراض مردم گوش نمیکنه .درضمن آرد یارانه ای میگیره
    • علی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 1
      نانوای متخلف باید جوازکسب را دولت باطل نماید وخوددولت ازاین همه جوان خباز تعلیم دهد وحقوق بردولت باشند اینطور جلوی دوزدی گرفته میشود
    • نانوایی ناتوان IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      2 0
      سلام آقای وزیر اگر حقوق ۲سال‌پیش بهت بدن چکار میکنی
    • رضا FR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 1
      به نظر من باید نان کیلویی بفروش برود و برای هر نانوایی یک کد در نظر بگیرند که به سامانه تخلفات وصل باشد و مردم به کیفیت نان پخت شده و اخلاق متصدی امتیاز دهند و در صورت بروز تخلف و ارسال کد نارضایتی از سوی مصرف کننده مثلا به تعداد ۳۰ عدد در یکماه بلافاصله سهمیه آرد واحد متخلف قطع شود و در عوض برای واحد های دریافت کننده رضایت مصرف کننده بر اساس کد ملی افراد تشویقی افزایش سهمیه آرد اختصاص یابد . مطمئن باشید این روش جواب می دهد و هر روش دیگری در نهایت منجر به تخلف نانوا و در انتها نارضایتی مشتریست .
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 1
      متاسفم برای مملکتی که سالهاست نمیتونه مشکل نان رو حل کنه
    • محمد IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 1
      خیلی خنده داره تخلف
    • محمد IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      1 0
      ماکه افزایشی ندیدم اینقدر دروغ نکین
    • کارشناس IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      2 1
      آرد آزاد کنید تا همه چیز درست بشه اینا که یه بیسواد هم بلده
    • بیسواد IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      0 1
      وقتی نانوا یارانه رایگان دریافت می‌کنه کارگر میخواد چیکار
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      3 0
      هزینه های نانوایی مثل مالیات کارگر و بیمه کار گر 100برابر شده پسماند عوارض 6 برابر شده دولت به زور داره قیمت نان را پایین نگه میداره روزی 500 شاطر روزی 400 حداقل خمیر گیر روزی 400 نون دربیار میگیره ناهار شام هو صبحونه هم هست نان باید نرخ جدید بدن
    • حسین US ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      1 1
      نان وارد باید آزاد بشه تا جلو قاچاق گرفته بشه