۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
بدترین زمستان تاریخ اروپا در راه است| چین خریدار ارزان ترین نفت و گاز دنیا شد
کارشناس انرژی در گفتگو با «بازار»:

بدترین زمستان تاریخ اروپا در راه است| چین خریدار ارزان ترین نفت و گاز دنیا شد

بهروزی فر، کارشناس انرژی با بیان اینکه چین ارزان ترین نفت و گاز دنیا را از مسکو می خرد، گفت: امسال بدترین زمستان تاریخ اروپا خواهد بود. در مقابل از سال آینده روسیه وارد شرایط بحرانی می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: قیمت نفت در آستانه نشست اوپک افزایشی شد. بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۸۸ سنت معادل دو درصد افزایش، به ۹۴ دلار و ۹۰ سنت درهر بشکه رسید. نفت برنت روز جمعه ۰.۷ درصد صعود کرده بود. البته شرایط بازار در هفته های گذشته متفاوت با امروز بوده و شاهد افت بیش‌از ۲۰ درصد از قیمت نفت خام برنت در اوایل ماه ژوئن بودیم. برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است اعضای اوپک تصمیم بگیرند برای حفظ وضعیت قیمت ها و رشد بیشتر آن، سطح تولیدات خود را کاهش دهند. اما مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی این احتمال را ضعیف می داند. او مدعی است که قیمت بالای ۸۰ دلار برای تولیدکنندگان نفتی جذاب است به همین دلیل شرایط بازار به گونه ای نیست که اعضای اوپک بخواهند نگران آن باشند.

مذاکرات و لابی های «بایدن» و کشورهای عربی در مورد افزایش سطح تولیدات و همچنین افزایش تقاضای ناشی از شروع فصل سرما از دیگر دلایلی است که به گفته عضو موسسه مطالعات انرژی مانع کاهش سقف تولیدات اوپک خواهد شد.
بهروزی فر در بخش دیگری از سخنان خود اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه را نوعی آوانس اتحادیه اروپا به کشور دانست و گفت: امسال سخت ترین زمستان برای اروپایی خواهد بود. اما از سال آینده سختی ها برای روسیه بیشتر می شود.

متن کامل گفتگوی خبرگزاری «بازار» با «مرتضی بهروزی فر» عضو موسسه مطالعات انرژی را در ادامه می خوانید:

قیمت های بالای ۸۰ دلار تقریبا نرخ قابل قبولی برای تولیدکنندگان نفت در بازار جهانی محسوب می شود. به همین دلیل می توان گفت که قیمت های فعلی در بازار همچنان جذابیت لازم برای غول های نفتی را دارند

*نشست امروز اوپک حساسیت بالایی دارد. با توجه به روند نزولی قیمت ها در هفته ها گذشته این احتمال وجود دارد که اعضای این کارتل تصمیم به کاهش سقف تولیدات خود بگیرند؟

قیمت های بالای ۸۰ دلار تقریبا نرخ قابل قبولی برای تولیدکنندگان نفت در بازار جهانی محسوب می شود. طبق آمارهای موجود هر بشکه نفت برنت امروز به قیمت حدود ۹۴ دلار معامله می شده است. به همین دلیل می توان گفت که قیمت های فعلی در بازار همچنان جذابیت لازم برای غول های نفتی را دارند. همچنین از آنجاییکه کشورهای نفتی در قول هایی را در مورد مقدار تولید به بایدن دادند، بعید می دانم که در نشست امروز تصمیمی درباره کاهش سقف تولیدات گرفته شود.

*اما جدای از افت قیمت ها در روزهای گذشته اما بازار با تصمیم جدیدی مواجه شده است. وزرای دارایی گروه ۷ در روز جمعه توافق کردند با هدف کاهش درآمد مسکو برای جنگ با اوکراین، یک سقف قیمت برای صادرات نفت این کشور تعیین و در عین‌ حال جریان نفت روسیه را برای جلوگیری از افزایش قیمت حفظ کنند. این تصمیم چه تاثیراتی می تواند روی عرضه نفت روسیه و وضعیت بازار داشته باشد؟

سقف قیمتی که اتحادیه اروپا برای روسیه در نظر گرفته، نوعی آوانس برای مسکو محسوب می شود. چرا که هم اکنون هم نوعی سقف قیمتی برای روسیه اعمال می شود و این کشور ناچار است که انرژی خود را به ارزان ترین حالت ممکن به کشورهایی همچون چین عرضه کند. جدیدترین گزارش های منتشر شده نشان می دهد که چین هر متر مکعب گاز را به قیمت ۲۷ سنت از روسیه وارد می کند در حالیکه قیمت گاز وارداتی این کشور حتی از ترکمنستان هم از این رقم بالاتر و حدود ۳۸ سنت است. این تخفیف های سنگین را در نفت هم شاهد هستیم. گفته می شود که چینی ها هر بشکه نفت مسکو را ۳۰ الی ۴۰ دلار ارزان تر از قیمت های جهانی دریافت می کنند. در واقع چین ارزان ترین نفت و گاز دنیا را از این کشور وارد می کند.

چین هر متر مکعب گاز را به قیمت ۲۷ سنت از روسیه وارد می کند در حالیکه قیمت گاز وارداتی این کشور حتی از ترکمنستان هم از این رقم بالاتر و حدود ۳۸ سنت است

*آژانس بین‌ المللی انرژی در ماه گذشته اعلام کرد با وجود کاهش حجم صادرات نفت روسیه، درآمد صادرات این کشور در ماه ژوئن ۷۰۰ میلیون دلار نسبت به ماه مه افزایش یافته است. فکر می کنید که اعمال سقف قیمتی می تواند تاثیری روی درآمدهای روس ها داشته باشد؟

افزایش درآمدهای مسکو نتیجه بالا رفتن قیمت انرژی به‌ خاطر جنگ در اوکراین بوده‌ است. باید توجه داشته باشیم که بعد از جنگ روسیه و اوکراین قرار بر این بود که اتحادیه اروپا واردات نفت و گاز از این کشور را ممنوع کند. اما به دلیل شرایط بحرانی که در بازار انرژی اروپا رخ داده، این امکان در عمل وجود نداشت. اما این احتمال وجود دارد که از سال آینده تحریم های سخت گیرانه تری علیه مسکو اعمال شود و کشورهای اروپایی به جای اعمال سقف قیمتی واردات از این کشور را کاهش داده یا به مرور زمان متوقف کنند. بدون شک سال آینده شرایط سختی در انتظار روسیه است.

زمستان امسال بدترین زمستان های تاریخ اروپا خواهد شد. اما بدون شک شرایط برای روسیه از سال آینده سخت تر خواهد شد و این کشور وارد شرایط بحرانی خواهد شد

*با توجه به تصمیماتی که درباره اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه گرفته شده، فکر می کنید که قیمت ها در ماه های آینده چه روندی را طی کند؟ ممکن است که قیمت طلای سیاه یک بار دیگر رکورد های قبلی خود را بشکند؟

اینکه تصور کنیم به دلیل افزایش تقاضای ناشی از شروع فصل سرما قیمت نفت به ۱۵۰ دلار در هر بشکه برسد، به هیچ وجه منطقی نیست. به نظر می رسد که قیمت ها بین ۹۰ تا ۱۱۰ دلار در ماه های آینده در نوسان باشد. اما بدون تردید این زمستان بدترین زمستان های تاریخ اروپا خواهد شد. اما بدون شک شرایط برای روسیه از سال آینده سخت تر خواهد شد. چرا که در این مدت اروپا به نوعی منابعی جایگزین بیشتری برای گاز و نفت روسیه پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه هم اکنون نوعی بی اعتمادی به روسیه در بازار انرژی ایجاد شده است. این بی اعتمادی به هیچ وجه به نفع مسکو نیست چرا که در این شرایط کشورهای دیگر هم ترجیح می دهند که مراودات تجاری خود را با این کشور به حداقل ممکن برسانند و وابستگی انرژی خود را به روسیه کم کنند.

*فکر می کنید بحرانی ترین وضعیت را در کدام یک از حامل های انرژی تجربه کنیم؟

بدون شک زمستان امسال اروپا با بحران شدید گازی مواجه خواهد شد. چرا که نفت را می توانید از هر کجای دنیا وارد کنید. در بدترین حالت پول بیشتری برای خرید آن پرداخت می شود. اما در گاز چنین امکانی وجود ندارد. حتی ال ان جی که در بازار عرضه می شود جوابگوی نیاز بازار اروپا نیست. بحران گاز حتی می تواند بخش هایی همچون برق را نیز با چالش مواجه کند. چراکه در حال حاضر بخش زیادی از نیروگاه با استفاده از گاز سرپا هستند.

کد خبر: ۱۷۳٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha