۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
بازار سهام با دست های بازیگر  رشد نمی کند! | صف های خرید و فروش یک روزه توجیهی ندارد
یک اقتصاددان در گفتگو با بازار؛

بازار سهام با دست های بازیگر رشد نمی کند! | صف های خرید و فروش یک روزه توجیهی ندارد

آلبرت بغزیان گفت: شرکت های بورسی با دلار درآمد دارند و ارزش جایگزینی شرکتشان هم بالا رفته اما نسبت به افت بورس گلایه ای ندارند، چرا؟

یک اقتصاددان در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه بازار سرمایه علاوه بر بازار سهام بازار اوراق و پول هم هست، گفت: بازار سهام بازیگر دارد و یک روز دیده می شود بانک پارسیان صف خرید است و بعد بیمه دانا صف خرید می شود و از آنجایی که تصمیم خاصی در یک روز اتفاق نمی افتد که یک سهم را از صف فروش به صف خرید بکشد این اتفاقات نشان می دهد در سفارش گذاری اتفاقاتی می افتد. بنابراین گره زدن وضعیت بازار به شرایط اقتصاد کلان و ... عملا تاثیری در بازار ندارد.

بازار سرمایه عده ای سهامدار دارد مانند کارگزاری ها، صندوق های سرمایه گذاری و ... که همیشه سود می برند، در شرایط کنونی ۲۵ درصد سرمایه شرکت ها در بازار سرمایه در گردش است و از آنجایی که با دلار ۳۰ هزار تومان می فروشند و ارزش جایگزینی دارایی هایشان هم بالا رفته وضعیت بازار برای آنها جای نگرانی ندارد

آلبرت بغزیان با بیان اینکه بازار سرمایه عده ای سهامدار دارد مانند کارگزاری ها، صندوق های سرمایه گذاری و ... که همیشه سود می برند افزود: در شرایط کنونی ۲۵ درصد سرمایه شرکت ها در بازار سرمایه در گردش است و از آنجایی که با دلار ۳۰ هزار تومان می فروشند و ارزش جایگزینی دارایی هایشان هم بالا رفته وضعیت بازار برای آنها جای نگرانی ندارد و اگر ارزش سهام آنها افت می کند می خواهند روی سر مال بزند، از این رو استدلال گره زدن اقتصاد کلان و بازار سرمایه برای نوسان گیری است، زیرا بازیگر به این مساله اصلا توجه نمی کند

به گفته بغزیان بازار سرمایه در یک مقطع زمانی داشت ارزش خودش را پیدا می کرد، اما عده ای از این فضا سوءاستفاده می کردند، برای نمونه وقتی میوه گران می شود عده ای هم آشغال میوه می فروشند، بنابراین در شرایط متفاوت بازار عده ای سود می کنند، به ویژه از زمانی که دولت از بازار سرمایه خارج شده بازارگردان ها جای دولت را گرفتند و بازار را در دست گرفتند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه در مقطع کنونی پول در حال جابه‌جا شدن در بازار مختلف هست، گفت: نمی توان انتظار داشت که سرمایه وارد بازار سرمایه شود و امروز اگر قرار است بازار سرمایه دوباره به حالت طبیعی برگردد باید آن را از دست بازارگردان ها خارج کند. در تمام دنیا بازار سرمایه مسیر خودش را می رود، اما در ایران این‌گونه نیست.

در حال حاضر اروپا و آمریکا و ... نرخ بهره بین بانکی را تغییر می دهند و از این طریق نقدینگی و کنترل را تورم کنترل کنند زیرا بازار آنها حساس هست، در واقع بازار آن ها به این تغییرات واکنش نشان می دهد اما در ایران این‌گونه نیست زیرا در اروپا و امریکا نرخ بهره برای سرمایه‌گذاری موثر است اما در ایران نرخ بهره بیشتر برای سپرده هاست

او با اشاره به اینکه در حال حاضر اروپا و آمریکا و ... نرخ بهره بین بانکی را تغییر می دهند و از این طریق نقدینگی و کنترل را تورم کنترل کنند زیرا بازار آنها حساس هست، گفت: در واقع بازار آن ها به این تغییرات واکنش نشان می دهد اما در ایران این‌گونه نیست زیرا در اروپا و امریکا نرخ بهره برای سرمایه‌گذاری موثر است اما در ایران نرخ بهره بیشتر برای سپرده هاست، به عبارت دیگر وقتی نرخ بهره در آمریکا و اروپا بالا می برد نرخ هزینه سرمایه گذاری بالا می رود و این نوعی تنبیه به حساب می آید و وقتی نرخ بهره کاهش می یابد وام از طرف سرمایه گذاران بیشتر گرفته می شود و تولید و بهره وری بیشتر می شود. از این رو در حال حاضر ما باید ذهنمان را از سپرده گذاری خارج کنیم و باید نگاهمان به تولید باشد.

بغزیان افزود: در دنیا بازار سهام و بازار بانک را به عنوان جایگزین هم انتخاب نمی کنند، اما در ایران سرمایه از بورس خارج و وارد بانک می شود به همین دلیل است که وقتی نرخ بهره در ایران بالا می رود منجر به رکود می شود زیرا سرمایه گذار برایش نمی صرفد وام بگیرد. حالا وقتی مردم می روند خودرو می خرند بانک ها می ترسد که سپرده ها از بانک ها خارج شود و آنها سود نکنند زیرا بانک ها یمان سپرده ها را با سود بیشتر به مردم می دهند.

او افزود: در مقطع کنونی عده ای در بازار صف خرید و فروش ایجاد می کنند همان طوری که قبلاً می‌گفتند سایت دیوار در بخش املاک حباب سازی می کنند دقیقا این مساله هم اکنون توسط عده ای در بازار سرمایه در حال اتفاق افتادن است. بازیگران بازار سرمایه به دنبال منافع شخصی خودش هستند همان‌طوری که در دو سال گذشته هیچ بانک یا شرکت خودرویی و ... شکایتی از وضعیت بازار سرمایه نداشته، زیرا آنها در همین مدت پولشان را درآورده اند و مردم هم زیان می کنند و جای شکایتی هم وجود ندارد، زیرا معاملات به صورت اختیاری انجام می شود.

وقتی برجام می خواهد امضا شود عده ای می گویند اثر آن بر برجام خوب است، حالا سؤال این است که آیا می خواهیم بورسی ها را امیدوار کنیم یا اینکه می خواهیم برجام را زودتر امضا کنیم؟

این اقتصاددان با اشاره به اینکه سازمان بورس هر روز مسائلی مانند تغییر دامنه‌ی نوسان و حجم مبنا به عنوان ابزارهای کنترل بازار مسائل جدیدی دنبال می کنند در حالی که عده ای هم مانع جلوی چنین اقداماتی شده اند، گفت: نکته عجیب اینجاست که بازار سرمایه وقتی به دلاری این‌قدر بی ارزش هست رسیدن قیمت هر سهم یک نماد به قیمت خیار بسیار جای سوال است. وقتی برجام می خواهد امضا شود عده ای می گویند اثر آن بر برجام خوب است، حالا سؤال این است که آیا می خواهیم بورسی ها را امیدوار کنیم یا اینکه می خواهیم برجام را زودتر امضا کنیم؟ به طور قطع هرگونه محدودیتی از معاملات ارزی برداشته شود به نفع همه بازارها از جمله بورس است و اگر کسی می گوید که دلار ۱۵ هزار تومان می شود باید همه خوشحال شوند، زیرا بخش کوچکی از بازار سرمایه تحت تاثیر دلار هستند.

او افزود: در شرایط کنونی ریزش بورس ایران در صورتی که قیمت ارز پایین بیاید از نظر بنیادی و از نظر تکنیکالی قابل توجیه نیست، از طرف دیگر درباره نرخ کالاها نمی توانیم بگویم چون در خارج آهن با دلار این قیمت است در داخل هم باید همین نرخ معامله شود، در چنین شرایطی تولید داخلی چه مزیتی دارد؟

کد خبر: ۱۷۳٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha