۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
چین؛ موتور محرکه رشد اقتصاد جهانی
بازار گزارش می دهد؛

چین؛ موتور محرکه رشد اقتصاد جهانی

اقتصاد چین در حال حاضر به طور فزاینده ای در جهان اهمیت پیدا می کند و بازار عظیم چین بیش از گذشته به روی بازار جهانی باز می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: اخیراً یک تحقیق جهانی که توسط CGTN و چندین اندیشکده انجام شده است نشان داده است که بیش از ۷۸ درصد از مصاحبه‌شوندگان جهانی متقاعد شده‌اند که اقتصاد چین اکنون یک موتور اقتصادی مهم برای جهان است.

در واقع، پس از اصلاحات اقتصادی که برای بیش از چهار دهه انجام شده است، اقتصاد چین اکنون دومین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) است و نقش بسیار مهمی در بسیاری از جنبه‌های اقتصاد جهانی ایفا می‌کند.

رشد سریع اقتصاد چین

بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین (NBS)، کل تولید ناخالص داخلی چین در سال ۱۹۷۸، زمانی که اصلاحات اقتصادی آغاز شد، ۳۶۸ میلیارد یوان (۵۴.۶۴ میلیارد دلار) بود. در سال ۲۰۲۱، کل تولید ناخالص داخلی به ۱۱۴.۳۷ تریلیون یوان یا ۳۱۱ برابر سطح سال ۱۹۷۸ رسید.

بر اساس داده های بانک جهانی، در سال ۲۰۲۱ کل تولید ناخالص داخلی جهانی ۹۶.۱ تریلیون دلار بود. در همان سال، کل تولید ناخالص داخلی چین ۱۷.۷ تریلیون دلار یا ۱۸.۴ درصد تولید ناخالص داخلی جهان بود.

مقایسه بین تولید ناخالص داخلی چین و ایالات متحده می تواند به ما نشان دهد که توسعه اقتصادی چین در چهار دهه گذشته چقدر قابل توجه بوده است. طبق گزارش بانک جهانی، در سال ۱۹۷۸، کل تولید ناخالص داخلی چین ۱۴۹.۵ میلیارد دلار بود، در حالی که در همان سال تولید ناخالص داخلی ایالات متحده ۲.۳۵ تریلیون دلار بود که به این معنی است که کل تولید ناخالص داخلی چین ۶.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده بود.

در سال ۲۰۲۱، پس از بیش از چهار دهه اصلاحات اقتصادی، کل تولید ناخالص داخلی چین به ۱۷.۷ تریلیون دلار رسید. در همین حال، کل تولید ناخالص داخلی ایالات متحده به ۲۳ تریلیون دلار رسید. کل تولید ناخالص داخلی چین اکنون ۷۷ درصد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده است.

علاوه بر این، از آنجایی که در این محاسبات از ارز بین‌المللی استفاده شده است، بنابراین تولید ناخالص داخلی واقعی، همانطور که با استفاده از قدرت خرید محلی محاسبه می‌شود، می‌تواند به این معنا باشد که اقتصاد چین در سهم خود در اقتصاد جهانی وزن بیشتری دارد.

بازار پررونق در بخش های مختلف

اهمیت روزافزون تولید ناخالص داخلی چین در بسیاری از صنایع قابل احساس است. به عنوان مثال، صنعت خودروهای الکتریکی (EV) این کشور اکنون در سطح جهانی پیشرو است.

بر اساس داده های آژانس بین المللی انرژی، در سال ۲۰۲۱، ۳.۵ میلیون خودروی برقی در چین فروخته شده است، در حالی که تنها ۰.۶۳ میلیون خودروی برقی به ترتیب در ایالات متحده، ۰.۷ میلیون در آلمان و ۰.۳ میلیون در فرانسه فروخته شده است.

چین با بازار گسترده ای برای خودروهای برقی، اکنون قادر به رهبری بازار جهانی خودروهای برقی است. صنعت خودروهای برقی چین اکنون می‌تواند از صرفه‌جویی به مقیاس بهره ببرد، جایی که حجم بالای تولید می‌تواند خودروهای برقی چین را ارزان‌تر از همیشه کند.

در همین حال، شبکه بزرگ EV که توسط میلیون‌ها خودرو راه‌اندازی شده است، اکنون چین را قادر می‌سازد تا استراتژی صنعتی را انجام دهد که نمی‌توان آن را تنها با مقدار کمی خودروهای برقی اجرا کرد و این مهم می تواند زمان شارژ مجدد خودروهای الکتریکی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در بخش راه آهن پرسرعت، چین نیز در سطح جهانی پیشرو است. طبق گزارش NBS، طول راه آهن پرسرعت چین در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از طول راه آهن پر سرعت جهان را به خود اختصاص داده است. قطار سریع السیر معمولاً می تواند با سرعتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

برای سفرهای زیر ۱۰۰۰ کیلومتر، معمولاً اعتقاد بر این است که قطار سریع السیر در مقایسه با هواپیما دارای مزیت است، زیرا قطار سریع السیر زمان کمتری برای بلند شدن، فرود و انجام بررسی های ایمنی و غیره می گیرد. علاوه بر این، قطارهای پرسرعت نیز «هزینه پسندتر» است، زیرا بسیار کمتر به نفت خام متکی است. الکتریسیته نیروی قطارهای پرسرعت است و چین در حال حاضر جایگاه پیشرو در سطح جهانی برای برق تولید شده از طریق وسایل انرژی نو را دارد.

در کنار اقتصاد رو به رشد، چین توانسته است تورم خود را در محدوده بسیار متوسطی مهار کند. امروزه در محیط تورم جهانی، این امر برای کمک به اقتصاد جهانی در کاهش قیمت‌های کلی حیاتی است. آخرین نرخ رشد شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) چین در ماه جولای ۲.۷ درصد در مقایسه با سال گذشته بود. این بسیار کمتر از سطح تورمی است که اکنون در بسیاری از اقتصادهای بزرگ در سراسر جهان وجود دارد.

بخش مالی چین در حال حاضر نیز بیشتر به بازار مالی جهانی متصل شده است. اخیراً چهار شرکت چینی رسیدهای سپرده جهانی خود را در سوئیس منتشر کرده اند. برنامه اتصال به سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ اکنون به سرمایه گذاران جهانی امکان می دهد در اکثر شرکت های دولتی چین سرمایه گذاری کنند و بسیاری از سرمایه گذاری ها بازده فوق العاده ای را به همراه داشته است.

بازار با درآمد ثابت چین اکنون به روی سرمایه گذاران جهانی نیز باز شده است. با بازدهی بالای ارائه شده توسط ناشران اوراق قرضه چینی، سرمایه گذاران جهانی اکنون می توانند فرصت های معاملاتی متعددی را در این بازار بیابند. یعنی با سرمایه گذاری کمتر در بازارهای دیگر که بازدهی پایین‌تری دارند و سرمایه گذاری بیشتر روی اوراق قرضه در چین که بازدهی بالاتری دارند، سرمایه‌گذاران می‌توانند با «انتقال معامله» بازدهی سود پیدا کنند.

به طور کلی، اقتصاد چین در حال حاضر به طور فزاینده ای در جهان اهمیت پیدا می کند و بازار چین حتی گسترده تر به روی بازار جهانی باز می شود. دلیلی وجود ندارد که سرمایه گذاران و تجار جهانی از این بازار چشم پوشی کنند.

کد خبر: ۱۷۳٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha