۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
بهره‌برداری از واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان تا یک ماه آینده
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان خبر داد؛

بهره‌برداری از واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان تا یک ماه آینده

اصفهان - مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان از بهره‌برداری کامل واحد تصفیه گازوئیل این شرکت تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: تمام فرآورده‌های نفتی پالایشگاه تا ۱۴۰۵ مطابق با استاندارد یورو ۵ تولید می‌شود.

محسن قدیری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دستیابی به «توسعه پایدار و متوازن» چشم انداز شرکت پالایش نفت اصفهان تا سال ۱۴۰۵ است و بر این اساس برمبنای تعالی اخلاق، محیط زیست و اقتصاد برنامه ریزی کرده ایم.

وی با اشاره به دستیابی به بالاترین ضریب پیچیدگی در منطقه به عنوان بخشی از چشم انداز ۱۴۰۵ این شرکت افزود: در راستای تبدیل شدن به الگوی موفق پتروپالایش، از هشت ماه پیش برنامه ریزی‌های لازم را انجام دادیم که رهبر انقلاب نیز در روزهای گذشته آن را از اولویت‌های اساسی کشور دانستند.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به اینکه تامین محصولات ۱۷ استان کشور را پوشش می دهیم، تاکید کرد: برای رسیدن به یک پتروپالایش موفق استراتژی های خاصی داریم و همواره حفظ محیط زیست و اصلاخ و بهبود زیرساختها برای محیط زیست سالم را مدنظر داشتیم.

وی با بیان این در سالهای گذشته بیش از یک میلیارد یورو در راستای اجرای طرح هایی برای حفاظت از محیط زیست و حفظ سلامتی مردم هزینه شده است، گفت: تکمیل طرح جامع و زیست محیطی بهبود فرآیند و بهینه سازی، اصلاح و بهبود زیرساخت آب و انرژی، رفع تنگناهای عملیاتی از جمله طرحها و پروژه های شرکت پالایش نفت اصفهان در این راستا بوده است.

قدیری با اشاره به اینکه ۴۳ میلیارد تومان برای بهبود محیط زیست هزینه شده است که اکثر این هزینه‎ها در شاهین شهر بوده است، بیان کرد: ۴۹۰۵۵ میلیارد ریال معادل ۱۰۴۴ میلیون یورو هزینه پروژه های طرح جامع زیست محیطی بهبود و بهینه سازی هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در پالایشگاه اصفهان تا سال ۱۴۰۵ ظرفیت تولید افزایش نخواهد یافت و ظرفیت بهینه ۳۶۰ هزار بشکه در روز را حفظ خوهیم کرد، گفت: احداث واحدهای جدید گوگردسازی در راستای الزامات بهبود کیفیت دستگاه های استاندارد یورو ۵ را مدنظرداریم، در سال ۱۴۰۵ به ظرفیت تولید ۷۰۰ تن گوگرد خواهیم رسید و برنامه ریزی لازم انجام شده است تا این معضل را به یک نقطه قوت و فرصت تبدیل کنیم.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان اضافه کرد: تا سال ۱۴۰۵ ته مانده برج‌های تقطیر که ارزش افزوده بسیار پایین وآلایندگی بالایی دارد به برش‌های سبک تر تبدیل می شود که ارزش افزوده بسیار بالاتری دارد و بهبود فرایندهای عملیاتی و ایمن سازی واحدها را نیز در دستور کار داریم.

راه‌اندازی واحدهای تقطیر سوم با ظرفیت ۱۲۰ بشکه در روز

وی با اشاره به اجرای برخی پروژه ها از سال ۱۳۸۵ تاکنون گفت: بنزین تولیدی به شکل کامل به یورو ۵ تبدیل شد و ۲۳۰ میلیون یورو هزینه شد تا واحدهای آلاینده به شکل «پی.وی.سی» تغییر کرده و واحدهای تقطیر سوم با ظرفیت ۱۲۰ بشکه در روز راه اندازی شد.

قدیری در خصوص دیگر فعالیت های انجام شده برای جلوگیری از انتشار آلودگی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ واحد «دی. اچ تی» یعنی تصفیه گازوییل و واحدهای جانبی تاسیس شد، در هشت ماهه گذشته با همکاری کارکنان پالایشگاه در حال راه اندازی واحد دیگری در این مجموعه هستیم و تا آخر شهریورماه روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوییل که پیش از این ۷ هزار ppm گوگرد داشت با ppm ۱۰ تحویل می دهیم، این واحد قرار بود تا دو سال آینده راه اندازی شود که با همت کارکنان زمان کاهش یافت.

وی تاکید کرد: واحد های گوگرد زدایی از گازوئیل در راستای رعایت الزامات بهبود کیفیت محصولات تا دستیابی و استانداردهای Euro احداث می شوند. واحد تصفیه گازوئیل روزانه ۳۰۰تن گوگرد را از گازوئیل حذف می کند و ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل استاندارد یورو ۵ عرضه می شود.

افتتاح و کلنگ زنی واحد تصفیه هیدروژنی

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان به افتتاح و کلنگ زنی واحد تصفیه هیدروژنی اشاره کرد و افزود: با افتتاح پروژه هایی در دست انجام در ۱۴۰۵ شرکت پالایش نفت اصفهان هیچ محصولات غیر استانداردی نخواهد داشت. در اوج تحریم‌ها ۹۰ درصد ساخت این واحد تولید ملی است و هوای پاک را به مردم هدیه می کنیم. در ۱۴۰۵ طرح جامع زیست محیطی بر روی برجهای تقطیر اجرا می شود گوگرد و دیگر آلاینده‌ها حذف می شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۴ تمام محصول بنزین شرکت طبق استاندارد یورو ۵ تولید می‌شود، گفت: با تبدیل بنزین به ترکیبات حلقوی واحد ضرر ده به واحدی سود ده تبدیل کرده ایم و ۱۲ هزار بشکه در روز تولید خواهیم داشت در این طرح ترکیبات آروماتیک بنزین را حذف می کند و محصولی پاک را تحویل مردم می دهیم. با اجرای این برنامه‌ها از استاندارد یورو ۵ هم فراتر خواهیم رفت.

قدیری به برنامه های حفاظت آب اشاره کرد و اظهار کرد: با وجود تمامی پروژه های در حال انجام و توسعه شرکت، افزایش مصرف آب نخواهیم داشت و مصرف آب را کاهش خواهیم دادیم. برای این منظور در حال انتقال آب از خلیج فارس هستیم. احداث تصفیه خانه و انتقال پساب تصفیه خانه شاهین شهر به پالایشگاه با ظرفیت ۱۸ هزار متر مکعب در ساعت از جمله فعالیت های انجام شده در این زمینه است. احداث پیش تصفیه خانه فاضلاب شاهین شهر از دیگر فعالیت انجام شده در انی زمینه است.

وی درباب حساسیت مدیریت شرکت پالایش نفت اصفهان به مسائل زیست محیطی حوزه آلودگی هوا اذعان داشت: ما پاک ترین ها هستیم و تلاش می کنیم تا استانداردهای لازم را رعایت کنیم و از استانداردها در مواردی بالاتر هستیم. در اهداف توسعه پایدار مسائل زیست محیطی را مد نظر داشته ایم و آنالیزورها در حال کنترل هستند و برای این منظور به زودی تعداد آنالیزورها افزایش پیدا می کنند. نصب آنالیزر پایش بر خط گازهای خروجی از دودکش کروه های شرکت انجام شده است. در دونقطه ایستگاه پایش کیفی هوای محیط جهت نصب شده است.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان ادامه داد: تمامی مخازن ما دوجداره شده اند و این سبب شده است هیچ گازی از مخزن ها خارج نشود و از کف مخزن هم نشست آلودگی نخواهیم داشت. آلودگی های خاک مربوط به زمان جنگ تحمیلی نیز پاکسازی شده اند و پایش مستمر کیفیت خاک در سطح شرکت به منظور اندازه گیری میزان گارهای آلی فرار در خاک انجام می شود. امروز هیچ گونه آلودگی خاک در پالایشگاه وجود ندارد.

احداث و راه اندازی واحد گرانول سازی گوگرد با ظرفیت ۳۰۰ تن

وی ادامه داد: مدیریت پسماند با نظارت کامل انجام می شود، احداث و راه اندازی واحد گرانول سازی گوگرد با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز با هدف رفع معضل گوگردهای کلوخه ای دپو شده در محوطه باز انجام شد و در حال حاضر هیچ گوگرد کلوخه ای در فضای باز وجود ندارد که سبب آلودگی محیط شود. در حدود ۷۲ تن ضایعات خطرناک تترا اتیل سرب بازیابی شد و با هدف تبدیل آن به ماده ارزشمند استنارت سرب و استفاده به عنوان ماده افزودنی در صنایع PCV این پروژه پیش رفت

قدیری از اتصال شرکت پالایش نفت اصفهان به شبکه ریلی خبر داد و گفت: این پروژه نرخ بازگشت سرمایه بسیاری زیادی دارد چون ارسال با تانکر بسیار گران است و با اجرای این طرح کاهش ترافیک و افرایش ایمنی را در پی خواهد داشت.

وی از افزایش ۵ برابری سود تحصیل شده خبر داد و افزود: تحصیل ۷۵ درصدی سود سال ۱۴۰۰ تنها در ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۱ انجام پذیرفته است که این مهم سبب شد تا شرکت در بورس ایران سومین شرکت سود آور باشد. در راستای توسعه شرکت فعالیت های استراتژیک ارزشمندی انجام گرفته است که اصلاح مستر پلن و بازنگری برنامه استراتژی شرکت در افق ۱۴۰۵ از جمله آنها بوده است.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان از برنامه هایی که برای کارمندان انجام شده یاد کرد و گفت: برای فرزندان ۱۳ تا ۲۳ کارکنان پروژه ای ارزشمند با همکاری دانشگاه شریف انجام شده است و تست های کارآفرینی از آنها اتخاذ شده است و دوره های کارآفرینی برای آنها برگزار شد تا کارآفرینان آینده ایران باشند. از تمامی مدیران شرکت نیز تست های مختلف گرفته شد و رتبه استعدادی اخصا شد تا روال جانشین پروری درست در شرکت انجام شود.

فعالیت‌های ارزشمند در زمینه پدافند عامل

وی به فعالیت های ارزشمند در زمینه پدافند عامل اشاره کرد و گفت: برای پدافند غیر عامل تمام شهر انرژی را مد نظر داشته ایم و این سبب شده تا پروژه های ارزشمند پدافند غیرعامل انام شود و امنیت شهر انرژی بسیار بالا رود.

قدیری به تمرکز بر ساخت داخل اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه حمایت از تولید داخلی را مد نظر قرار داده ایم و از شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم تا تولید دانش را بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب محقق شود. برای ساخت تانکر و اورحال تانکرها به موفقیت های ارزشمندی دست پیدا کرده ایم. روزگاری قبل از انقلاب حتی یک پیچ هم داخل کشور ساخت نمی شد اما امروز ما شاهد افتتاح پروژه هایی هستیم که بیش از ۹۰ درصد آن توسط مهندسان داخلی انجام پذیرفته و این سبب افتخار است.

وی به دستیابی به سوخت پاک مطابق با استانداردهای جهانی اشاره کرد و گفت: کسب ضریب پیچیدگی بالای ۱۲ در هلدینگ پتروپالایشی شپنا با افتخار بزرگی است که با تلاش و ارزش آفرینی تا طلیعه بامداد ۱۴۰۵ محقق می شود.

کد خبر: ۱۷۳٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha