۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
بحران گاز بازار برق اروپا را مختل کرد| حمایت اتحادیه اروپا از اعمال سقف قیمتی برای گاز روسیه

بحران گاز بازار برق اروپا را مختل کرد| حمایت اتحادیه اروپا از اعمال سقف قیمتی برای گاز روسیه

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن هشدار درباره اختلال در بازار برق اروپا به‌دلیل بحران عرضه گاز به این قاره، خواستار حمایت اعضای این اتحادیه از اعمال سقف قیمتی برای گاز روسیه شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، اورسولا فن‌درلاین روز جمعه (۱۱ شهریورماه) اعلام کرد که اروپا باید به‌منظور خنثی کردن دست‌کاری روسیه در بازار انرژی اروپا، برای محموله‌های گاز طبیعی دریافتی از روسیه با خط لوله، سقف قیمتی اعمال کند.

وی همچنین خواستار اندیشیدن تدابیری برای کاهش بعضی سودهای بادآورده تأمین‌کنندگان برق از بحران گاز و استفاده از این منابع برای حمایت از شهروندان و شرکت‌های آسیب‌پذیر شد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در حاشیه نشست قانون‌گذاران محافظه‌کار آلمانی در شهر مورنائو به خبرنگاران گفت: معتقدم اکنون زمان تعیین سقف قیمت گاز برای گاز وارداتی روسیه از طریق خط لوله فرا رسیده است.

فن‌درلاین افزود: می‌توان سقفی را برای قیمت گاز در سطح اروپا پیشنهاد کرد و مبنایی قانونی در کل قاره سبز برای کاهش موقت سود به‌عنوان اقدامی اضطراری در زمان بحران در نظر گرفت.

روسیه از زمان آغاز تنش‌های مسکو - کی‌یف، صادرات گاز را به اروپا کاهش داده و این موضوع قیمت گاز را به سطحی بی‌سابقه رسانده است. کشورها برای یافتن منبع جایگزین تلاش می‌کنند، زیرا به‌دنبال پر کردن ذخیره‌سازی‌های گاز با هدف آمادگی برای زمستان هستند.

وزیران انرژی اتحادیه اروپا نهم سپتامبر (جمعه ۱۸ شهریورماه) برای بررسی واکنش خود به افزایش قیمت‌ها دیدار خواهند کرد.

یک مقام ارشد کمیسیون اروپا روز پنجشنبه (دهم شهریورماه) گفته بود: فن‌درلاین ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریورماه) نظر کمیسیون را برای اقدام‌های اضطراری اتحادیه اروپا به‌منظور مقابله با جهش قیمت‌ها تشریح خواهد کرد.

فن‌درلاین تصریح کرد: در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، در سراسر اروپا سخت کار کرده‌ایم تا با دست‌کاری‌ روسیه در بازار انرژی این قاره مقابله کنیم.

وی با اشاره به اینکه نروژ اکنون گاز بیشتری نسبت به روسیه به اروپا می‌فروشد، گفت: ما درباره ذخیره‌سازی مشترک گاز به توافق رسیده‌ایم و به‌طور میانگین به سطح ۸۰ درصدی رسیده‌ایم، یعنی دو ماه زودتر از حد انتظار.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تأکید کرد: این اقدام‌ها کافی نیست زیرا با توجه به مشکلات در عرضه گاز روسیه شاهد بحران و اختلال شدید در بازار برق اروپا هستیم.

کد خبر: ۱۷۲٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha