۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
تفکیک راه و شهرسازی؛ میان بُر مجلس برای تولید مسکن خانوار| وزارت راه مشغول پیمانکاری است!
بازار گزارش می دهد؛

تفکیک راه و شهرسازی؛ میان بُر مجلس برای تولید مسکن خانوار| وزارت راه مشغول پیمانکاری است!

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: وضعیت ساخت مسکن در کشور اصلا قابل قبول نیست؛ دولت ساخت مسکن را آغاز کرده است اما با روند کنونی نمی‌تواند به نتیجه ای برسد.

بازار ؛ گروه ایران: حجت السلام و المسلمین رئیسی در حالی سکان دولت سیزدهم را در دست گرفت که شرایط تولید مسکن در کشور اسفبار بود و وعده وی برای ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در سال جان تازه ای بر حوزه مسکن دمید.

این در حالی است که یک سال از عمر دولت سیزدهم می گذرد و اما به اصطلاح آجر روی آجر مهمترین شعار و وعده این دولت که تولید مسکن در کشور بود، گذاشته نشده است.

انتقادات به تاخیر و کندی فعالیت های دولت در زمینه تولید مسکن از سوی بسیای از نمایندگان مجلس گفته و شنیده می شود.

به طوری که محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در همین زمینه به خبرنگار بازار گفته بود؛ وضعیت ساخت مسکن در کشور اصلا قابل قبول نیست. دولت ساخت مسکن را آغاز کرده است اما با روند کنونی نمی‌تواند به نتیجه ای برسد.

این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز در هفته دولت و در جلسه اخیر خود با دولتمردان در این بخش بیان کردند: «در قضیه مسکن عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که موجب افزایش سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بها و رنج و زحمت مردم شده است»

با توجه به تصویب قانون جهش تولید مسکن در کشور و ریل گذاری مناسب در این بخش اما برخی ایراد کار را در موضوعی دیگری می دانند و تاکید دارند حجم بالای مسئولیت ها و تعدد ماموریت های وزارت راه و شهرسازی باعث مغفول ماندن حوزه مسکن در این وزارتخانه شده است.

بازگشت طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به روی میز نمایندگان

از این رو جمعی از نمایندگان طرح «انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حمل‌ونقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» را در ابتدای کار دولت سیزدهم کلید زدند و اما ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در قالب نامه‌ای به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خواستار مسکوت ماندن این طرح در مجلس شد،تا اینکه این طرح به نوعی کنار گذاشته شود.

با این حال ادعای اصلی امضاءکنندگان و مدافعان این طرح این بود که مشکلات صنعت حمل‌ونقل و نابسامانی‌های بخش مسکن و شهرسازی ناشی از بزرگی و عدم یکپارچگی وزارت راه و شهرسازی است.مخالفان طرح هم بر هزینه‌های تفکیک و نامناسب بودن زمان پیشنهاد آن (با توجه به معرفی کابینه جدید) تأکید داشتند و مدعی بودند که یک مدیر توانمند خواهد توانست وزارتخانه را به‌خوبی اداره کند و برنامه‌ها را به نتیجه برساند.

اما طولی نپاید که یک سال از عمر دولت سیزدهم گذشت و روند کند تولید مسکن با وجود وعده دولت و ریل گذاری مناسب در قالب قانون جهش تولید مسکن کار را به جایی رساند که بازهم طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به روی میز نمایندگان برگردد.

همین چند روز اخیر بود که رئیس کمیسیون عمران مجلس از ارسال طرح طرح تفکیک وزارت راه، شهرسازی به هیات رییسه مجلس خبر داد.

محمد رضا رضایی کوچی در همین زمینه و درباره دلایل به جریان انداختن مجدد این طرح در مجلس به خبرنگار بازار گفت:متاسفانه وزارت راه به جای اینکه نقش سیاست گذار و تسهیل کننده امور را داشته باشد، نقش پیمانکاری به خود گرفته است و جای انبوه سازان و پیمانکاران در این بخش خالی است چراکه این بخش ها باید بیایند و در بخش مسکن فعالیت کنند.

آشفتگی در تولید مسکن وجود دارد

وی با بیان اینکه ما همه ملزومات ساخت مسکن در کشور را داریم، گفت: منتها یک آشفتگی در تولید مسکن وجود دارد. متاسفانه برخی از اعضای دولت خیلی به تولید مسکن در کشور اعتقادی ندارند، یعنی همراهی لازم را با این موضوع نمی کنند و با این حال شخص آقای رئیس جمهور در این زمینه مصمم بوده و پای کار است.

نماینده مردم جهرم در مجلس تاکید کرد: از این رو وقتی ما دیدیدم که در این بخش آشفتگی وجود دارد طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به هیئت رئیسه مجلس دادیم و بعد از تعطیلات مجلس هم این طرح اعلام وصول می شود.

اما در حالی رئیس جمهور یک سال گذشته مخالف طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی بود که به گفته رئیس کمیسیون عمران رئیس جمهور، به همراه رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون عمران، موافق این طرح هستند.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که آیا استراتژی جدید مجلس پیرو تفکیک وزارت راه و شهرسازی می تواند تحرک تازه ای در تولید مسکن کشور ایجاد کند و یا اینکه مشکلات در این بخش ریشه ای است و باید دست به اقدامات دیگری زد.

کد خبر: ۱۷۲٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha