۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
 پایتخت تابلو فرش جهان؛ غریبه با بیکاری
گزارش بازار از «سرد رود»؛ شهر هنر و اقتصاد

پایتخت تابلو فرش جهان؛ غریبه با بیکاری

تبریز- «سرد رود» شهری چسبیده به تبریز در آذربایجان شرقی است که به عنوان پایتخت تابلو فرش جهان مطرح بوده و بازار صادرات این هنر صنعت را در دست گرفته است.

بازار، گروه استان ها- فائزه زنجانی: اینجا آمار بیکاری صفر است، شهری که به عنوان پایتخت تابلوفرش جهان محسوب شده و در خانه به خانه آن یا اثری از دارهای قالی دیده می شود و یا اهالی خانه با مشغول بودن در کارگاه های تابلوفرش در سطح شهر، از این صنعت رزق به خانه می برند.

هنر- صنعت تابلوفرش سردرود سابقه دور و درازی داشته و سال های سال است که این شهرستان به عنوان پایتختی برای تولید این تابلوها محسوب می شود و حالا اثر هنرمندان سردرودی زینت بخش خانه های زیادی در سراسر کشور و حتی سراسر جهان شده و مشتری های زیادی از نقاط مختلف جهان یافته است.

این تابلوفرش ها با توجه به هنر صیل ایرانی و ظرافت و رنگ های متنوعی که در بافت خود دارند، اقبال بالایی در میان اقوام مختلف یافته و تنوع بالای طرح ها و رنگ های آن، مشتریانی با سلایق مختلف را از خود راضی نگه داشته است.

هنری که سال هاست در میان جمعیت ۳۵ هزار نفری این شهرستان از سینه ای به سینه دیگر انتقال یافته و حالا در هر خانه از شهر سردرود، بزرگ و کوچک، تخصص بافت این تابلو فرش ها را در سینه داشته و آن را به نسل آینده منتقل خواهند کرد.

چین و ژاپن از جمله مشتری های تابلو فرش های سردرودی

رییس اتحادیه تابلو فرش و صنوف همگن شهر سردرود در خصوص این هنر، صنعت می گوید: وقتی نام چین به گوش می رسد، این حس به همه دست می دهد که باید از این کشور جنس وارد ایران شود در حالی که ما توانسته ایم تابلوهای خود را به ‏بازار چین صادر کنیم و این کشور را می توان یکی از مهم ترین مشتریان تابلوفرش های سردرود دانست.

هادی ابری سردرودی در خصوص آمار تولید تابلو فرش در این شهر می گوید: سالانه ۷۰ هزار تابلو توسط کارگاه ها و تولیدکنندگان این شهر تولید شده و به نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای جهان صادر می شود و حالا محصول هنرمندان این شهر در خانه هایی از شهرهای مختلف جهان به دیوار آویخته شده است.

وی ادامه می دهد: کشورهایی همچون ژاپن، چین از جمله خریداران این تابلو فرش ها محسوب می شوند، همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس و کشور آمریکا از دیگر مشتریان پروپاقرص این تابلوها به شمار می آیند.

صنعت تابلو فرش شغل اصلی مردم سردرود

ابری شغل اصلی مردم این شهر را هنر صنعت تابلوفرش دانسته و می گوید: در خانه به خانه این شهر، کارگاه های کوچک و بزرگ توسط مردمان سخت کوش این دیار برپا شده است که علاوه بر جوانان، میانسالان و پیران این شهر، مردمان زیادی در شهرهای دیگر به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط این هنر- صنعت کسب درآمد دارند.

طی گفته مسئولان این بخش، این صنعت در طول یک سال پنج میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برای کشور ارزآوری دارد که اگر تک تک شهرهای کشور به این میزان یا حتی به میزان نصف آن، ارزآوری داشته باشند، اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری می تواند محقق شود.

روزانه حداقل۳۵۰ قطعه تابلو فرش در طرح و ‏سایزهای مختلف به مدیریت کارگاه های متمرکز و غیرمتمرکز شهرستان تولید می شود که طبق آمار، این صنعت سبب ایجاد ۲۶۰ هزار شغل در ۱۸ استان کشور نیز شده است.

رونق چرخ ۲۳ صنف مختلف با تولید تابلوفرش های سردرود

اما باید دانست که صنعت بافندگی تابلو فرش نیازمند همکاری و تلاش ۲۳ صنف همجنس است که زمینه ساز اشتغال کارخانجات بیشتری در سراسر کشور و ایجاد کارخانجات جدید و یا رونق کارخانه های قدیمی می شود تا مواد اولیه این تابلو فرش ها به دست کارگران ایرانی تولید شود.

کاظم منصوری از افراد باسابقه در بافت تابلو فرش است که در گفتگو با بازار می گوید: از هشت سالگی و در کنار پدر و برادرم شروع به بافت تابلو فرش کرده ام و حالا تبدیل به استاد کار شده و در کارگاه های تولیدی، مشغول یاد دادن این حرفه به هنرجویان هستم تا این شغل اجدادی را بتوانیم در این شهر حفظ کرده و ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه در اینجا از بیکاری خبری نیست، می گوید: دیگر نیازی نیست که جوانان این شهر برای پیدا کردن شغل به تبریز یا دیگر شهرهای بزرگ کشور بروند، اینجا هر جوانی خود صاحب کارگاهی است و علاوه بر کسب روزی برای خود، نقشی در صادرات محصول داشته و برای جوانان سایر شهرها و روستاها نیز کارآفرینی می کند.

تنوع رنگی بالا از ویژگی های منحصر به فرد تابلوهای سردرود

منصوری در خصوص ویژگی های خاص تابلوفرش های این شهر می گوید: در تابلو فرش های دیگر، تعداد رنگ های به کار رفته شاید به ۳۰، ۴۰ رنگ برسد اما در تولید تابلوهای این شهر، ۲۰۰ و حتی ۳۰۰ رنگ به کار می رود که سبب شده تابلوهای این شهر زیبایی بیشتری بیافرینند.

سجاد شکور نیز از کارشناسان تابلوفرش است که در خصوص ویژگی های به خصوص تابلوفرش های این شهرستان می گوید: در بافت تابلوفرش های سردرود تلاش می شود تا از طرح ها و روش های سنتی استفاده شود اما تمامی بافت ها به بافت سنتی خلاصه نمی شود بلکه متناسب با سلیقه مخاطب سعی شده که از طرح ها و چاپ های جدید و جوان پسند هم استفاده شود.

این کارشناس حوزه تابلوفرش می گوید: در شهر سردرود علاوه بر بافت و تولید فرش‌های معمولی در ابعاد و اندازه‌های مختلف، قالی‌های حجمی، برجسته، دو رویه، دو فرش در یک فرش در شمار متفاوت که صرفاً جنبه هنری دارند نیز بافته می‌شود.

تلفیق طرح های سنتی و جدید در طراحی تابلو فرش ها

وی با اشاره به تلفیق طرح های سنتی و جدید در تولید این تابلو فرش ها می گوید: در زمان های گذشته طرح تابلو فرش ها توسط استادان این حوزه طراحی میشد اما حالا و با ورود تکنولوژی های جدید، جوانان توانمند و خوش ذوق شهرستان وارد عمل شده و این هنر اصیل را از حالت سنتی خارج کرده اند.

شکور با اشاره ای به طرح این تابلو فرش ها می گوید: بیشترین آن ها را نقشه‌های پرتره اعم از مینیاتور، مناظر طبیعی، طرح های ایلاتی، برجسته، دو رویه، حجمی، اصیل ایرانی و پرتره‌های شخصی تشکیل می‌دهند.

توجه به سلیقه مخاطب برای بازاریابی محصول

وی با اشاره به مراجعه برخی خریداران خارجی به تولد کننده ها و سفارش تصویر خاص می گوید: تولیدکنندگان این محصول در نمایشگاه های مختلفی در داخل و خارج کشور حضور دارند که با توجه به تجربیات بالایی که در فروش محصول به خریداران کشورهای مختلف به دست آمده، به خوبی می دانیم که مخاطبان کدام کشور چه طرحی را بیشتر می پسندند و همین امر، بازاریابی محصول را سرعت می بخشد.

حال می توان گفت شهر سردرود با این هنر- صنعت توانسته به خوبی از وضعیت کنونی کشور، سربلند بیرون آمده و علاوه بر به صفررساندن آمار بیکاری در میان جوانان و مردم شهر خود، برای جوانان دیگر شهرها و صنف های مرتبط نیز شغل ایجاد کرده و با صادرات محصول به دیگر کشورها، هم ارزآوری داشته و هم فرهنگ اصیل ایرانی را به دیگر کشورها منتقل کرده است.

سردرودی ها در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق شده اند. حال نوبت دیگر شهرهای کشور است که با به کارگیری هنر و صنعتی اصیل و مخاطب پسند، گامی برای تحقق این سیاست اقتصادی بردارند.  

کد خبر: ۱٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha