۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
خسارت ۱۵ میلیارد تومانی سیل در «دیزادیز» قوچان/۵۰ واحد روستایی آسیب دید
بازار گزارش می دهد

خسارت ۱۵ میلیارد تومانی سیل در «دیزادیز» قوچان/۵۰ واحد روستایی آسیب دید

قوچان- بارش باران و تگرگ در آخرین روز هفته گذشته موجب جاری شدن سیل و وارد آمدن خسارت سنگین به روستای «دیزادیز»در شهرستان قوچان شد.

به گزارش خبرنگار بازار، بارش بی‌سابقه باران روز جمعه در شهرستان قوچان سبب جاری شدن سیل و وارد امدن خسارات زیادی به برخی مناطق روستایی به ویژه روستای «دیزادیز» شد .

فرماندار قوچان روز شنبه در خصوص میزان خسارت های وارده به این روستا به بازار گفت: در حادثه سیل روستای دیزادیز طبق برآورد های اولیه ای که تاکنون انجام پذیرفته افزون بر ۱۵ میلیارد تومان خسارت برآورد شده است .

هادی رجائی‌نیا با بیان اینکه تعداد ۵۰ واحد مسکونی در این روستا از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد دچار آسیب و خسارت شده است افزود: بیشترین خسارت‌ها به واحدهای مسکونی، محل نگهداری سنتی دام، شبکه‌های برق، سنگ‌فرش خیابان، خودروها  و هم چنین باغ‌ها و مزارع وارد شده است.

فرماندار قوچان در خصوص تدابیر لازم برای کمک به سیل‌زدگان نیز توضیح داد: پیش از این در تمامی روستاها هشدارهای لازم داده‌شده بود اما به دلیل حجم بارش زیاد و سیلاب لذا امکان مقابله با این حجم تخریب وجود نداشت.

وی با بیان اینکه این حجم سیلاب غیرقابل‌پیش‌بینی بود ادامه داد: به‌محض ورود سیل گروه‌های ارزیابی به منطقه اعزام و اولویت اول خدمت‌رسانی جهت بازگشت اولیه مردم به چرخه زندگی بود.

وی عنوان کرد: متاسفانه بر اثر وقوع سیل و نفوذ حجم بالای آب در برخی واحدهای دامی، تعدادی از دام‌های روستاییان تلف‌ شد و انبارهای علوفه برخی از روستاییان نیز از بین رفت.

تعداد ۵۰ واحد مسکونی در روستای دیزادیز  دچار آسیب و خسارت شدند و بیشترین خسارت‌ها به واحدهای مسکونی، محل نگهداری سنتی دام، شبکه‌های برق، سنگ‌فرش خیابان، خودروها  و هم چنین باغ‌ها و مزارع وارد شده است

فرماندار قوچان در تشریح وضعیت سیل روز گذشته در این روستا گفت: در ساعت ۱۷ بعدازظهر جمعه در روستای دیزادیز بارش تگرگ بسیار شدیدی رخ داد که باعث ایجاد حجم سیلاب بسیار زیادی در داخل روستا شد و خسارت‌هایی را به بخش‌های مختلف وارد کرد به‌گونه‌ای که تعدادی از منازل مسکونی به‌صورت ۱۰۰ درصد تخریب شدند و  به تعدادی  از واحدهای مسکونی خسارت جدی وارد شد.

وی با بیان این نکته که تأسیسات و معابر به علت شدت بالای سیلاب دچار آسیب جدی شده‌اند، افزود: بارش تگرگ به‌قدری شدید بود که با گذشت چندین ساعت از بارش، همچنان شاهد انباشتی از تگرگ به ارتفاع بیش از یک متر  بودیم.

رجائی نیا با بیان اینکه بر اثر جاری شدن سیل هم چنین تعداد هفت خودرو متعلق به اهالی روستا از مقابل خانه ها جابه‌جا و پس از برخورد با جداره‌ها و سایر خودروها خسارت جدی به  آن ها وارد شد افزود: با کمک دستگاه‌های امدادی به‌ویژه عوامل هلال‌احمر روز گذشته نسبت به تخلیه آب از خانه های روستایی اقدام  و برخی از منازل نیز تخلیه شدند.

فرماندار قوچان در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا اعتبار و یا سرفصلی برای کمک به سیلزدگان وجود دارد بیان کرد: با ارزیابی میزان خسارات در بخش‌های مختلف امیدواریم با توجه به سرفصل های مختلفی که در این راستا تعریف شده بتوان نهایت کمک و مساعدت را منظور کنیم.

آب‌گرفتگی خانه‌های روستایی

رئیس جمعیت هلال احمر قوچان نیز در این رابطه از امدادرسانی و تخلیه آب منازل روستاهای «حصار» و «دیزادیز» قوچان خبر داد.

مسعود برازنده با اشاره به اینکه هشت واحد مسکونی در دو روستای «حصار» و «دیزادیز» روز جمعه دچار آب گرفتگی شدند به بازار گفت: در ساعت ۱۰ صبح روز جمعه عوامل هلال‌احمر به روستای حصار اعزام و تخلیه آب از سه واحد مسکونی در این روستا را انجام دادند.

وی افزود: عصر همان روز به دلیل شدت بارش تگرگ و باران و هم چنین جاری شدن سیل در روستای دیزادیز نیرو های امداد رسان برای تخلیه آب  و کمک به پنج واحد مسکونی دچار آب گرفتگی  شده در این روستا به محل حادثه اعزام شدند که با همکاری اهالی روستا نسبت به تخلیه سیلاب از این واحد های مسکونی اقدام شد.

وی با اشاره به اینکه در این حادثه خساراتی نیز به تعدادی از دام‌های یکی از اهالی روستا واردشد افزود: بسیاری از خودرو های پارک شده در مسیر جریان آب صدمه جدی دیدند.

انسداد راه‌های روستایی

در همین حال مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی صبح شنبه اعلام کرد : به دلیل بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته ۹ راه روستایی در شهرستان کلات و درگز واقع در شمال خراسان رضوی همچنان مسدود است.

ابراهیم نصری  افزود: راه روستایی دربندی -ریشخوار، حصار- دوآبی و راه روستاهای گنداب و گوزلق و جاده مرزی حاتم قلعه در پی بارش ها و سیلاب روزهای گذشته در شهرستان درگز مسدود اعلام شده است.

وی ادامه داد: در پی وقوع سیلاب و ریزش کوه طی روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۱ راه روستایی در شهرستان کوهستانی کلات نیز مسدود شده بود که به جز راه ارتباطی روستاهای بابافرجی، چهارراه، خاکستر و لائین کهنه سایر راه های روستایی در این شهرستان بازگشایی شد.

کد خبر: ۱۷٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha