۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
امریکای شمالی یک چهارم مصرف گاز طبیعی دنیا را به خود اختصاص داده است
بازار گزارش می دهد؛

امریکای شمالی یک چهارم مصرف گاز طبیعی دنیا را به خود اختصاص داده است

بازار گاز طبیعی یکی از بازارهای مهم و استراتژیک است. آمارها نشان می دهد امریکای شمالی یک چهارم از کل مصرف گاز طبیعی در دنیا را دارد.

بازار؛گروه بین الملل: گاز طبیعی یکی از منابع ارزشمند و مهم انرژی است که به دلیل آلایندگی کمتر نسبت به نفت با سرعت جایگزین آن شده است. با وجود اینکه حجم آلایندگی این منبع انرژی کمتر از نفت است ولی همچنان در زمره سوختهای فسیلی قرار دارد. روسیه بزرگترین مالک ذخایر گازی در دنیا است.

طبق گزارش منتشر شده توسط رویترز از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون قیمت گاز در دنیا با سرعت زیادی رشد کرده است که دلیل اصلی آن جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های وضع شده علیه روسیه است.

آمارها نشان می دهد از زمانیکه روسیه صادرات گاز را به اروپا متوقف کرده است، قیمت گاز در قاره سبز ۱۰ برابر شد و با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما در این قاره، انتظار می رود فشار افزایش قیمت گاز بازهم بیشتر شود.

با وجود اینکه جهان در تلاش است تا وابستگی به سوختهای فسیلی را کاهش دهد ولی بررسی ها نشان داده است در سال ۲۰۲۱ میزان مصرف گاز درجهان به بالاترین سطح طی سی سال اخیر رسید.

در واقع دنیا نه تنها نتوانسته است از وابستگی به گاز بکاهد بلکه به دلیل جایگزین کردن بخش زیادی از نیروگاه های زغال سنگی و نفتی با نیروگاه های گاز طبیعی، وابستگی به این سوخت بیشتر هم شد.

آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۲۱میلادی۴۱۰۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در دنیا مصرف شده است. انتظار می رود میزان مصرف در سال جاری با اندکی کاهش نسبت به سال قبل به ۴۰۸۳ میلیارد متر مکعب برسد ولی این روند کاهشی موقتی است و طبق پیش بینی اداره اطلاعات انرژی امریکا تا سال ۲۰۲۵ میلادی حجم مصرف به بالغ بر ۴۲۴۳ میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

بر مبنای این گزارش آمریکای شمالی بزرگترین مصرف کننده گاز طبیعی در دنیا است و در سال قبل یک چهارم از کل مصرف گاز طبیعی دنیا را به خود اختصاص داد. کشورهای این منطقه در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۰۸۴ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مصرف کردند و در خوش بینانه ترین حالت میزان مصرف آنها در سال ۲۰۲۲ به مرز ۱۱۰۸ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

در سال ۲۰۲۵ میزان مصرف گاز طبیعی در این منطقه از مرز ۱۱۱۶ میلیارد متر مکعب فراتر می رود. بر مبنای این گزارش کشورهای آسیا-پاسیفیک در رده بندی کشورهای مصرف کننده گاز طبیعی در دنیا جایگاه دوم را به خود اختصاص دادند.

آمار نشان می دهد در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۸۹۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در کشورهای آسیا-پاسیفیک مصرف شد. کشورهای اوراسیا در این رده بندی جایگاه سوم را دارند و در سال قبل ۶۳۴ میلیارد متر مکعب گاز مصرف کردند. اروپا چهارمین مصرف کننده بزرگ گاز در جهان است و میزان مصرف در این قاره برابر با ۶۰۴ میلیارد متر مکعب بود.

میزان مصرف کشورهای افریقایی در سال قبل برابر با ۱۶۹ میلیارد متر مکعب بود و در آخرین جایگاه کشورهای واقع در امریکای مرکزی و جنوبی قرار دارند. میزان مصرف گاز طبیعی در کشورهای امریکای مرکزی و جنوبی در سال قبل برابر با ۱۵۳ میلیارد متر مکعب بود و با وجود اینکه در سال بعد کاهش نسبی در میزان مصرف گاز در این کشورها مشاهده خواهد شد ولی در سال ۲۰۲۵ بازهم میزان مصرف به مرز ۱۵۳ میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

کد خبر: ۱۷۲٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha