۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
سیاستی که موج تازه گرانی را در بازار جهانی برنج به همراه دارد
بازار گزارش می دهد؛

سیاستی که موج تازه گرانی را در بازار جهانی برنج به همراه دارد

قیمت برنج در یک سال گذشته افز ایش یافته است که دلیل آن جایگزین شدن این محصول به عنوان غذای اصلی مردم به جای گندم بود. اما سیاست تازه هند می تواند موج تازه ای از افزایش قیمت را به همراه بیاورد.

بازار؛ گروه بین الملل: چند ماه قبل زمانی که هند به دلیل موج گرما و محدود شدن حجم تولید گندم خبر از کاهش صادرات این محصول ارزشمند کشاورزی داد، بازار به یکباره متحول شد.

در آن زمان فشارهای ناشی از جنگ روسیه و اوکراین روی بازار محصولات کشاورزی با فشار ناشی از کاهش صادرات گندم هند همراه شد و بستر را برای افزایش شدید قیمت گندم فراهم کرد. موجی که باعث افزایش فقر و گرسنگی در دنیا شد و هزینه تامین مایحتاج اولیه زندگی مردم را به شدت افزایش داد.

در این دوره گزارشهای زیادی در مورد افزایش گرسنگی در کشورهای در حال توسعه و فقیر منتشر شد و افزایش تورم مواد غذایی باعث شد تا بسیاری از خانوارها در دنیا خرید محصولات کشاورزی را تنزل دهند.

در این شرایط قیمت برنج که دومین محصول کشاورزی و ارزشمند غذایی در دنیا بود هم رشد کرد. این رشد نه ریشه در کمبود این محصول در بازار بلکه ریشه در رشد تقاضا برای برنج و تبدیل شدن آن به اصلی ترین جایگزین گندم در سبد غذایی مردم دنیا داشت. اما به نظر می رسد موج تازه ای از گرانی ها در بازار برنج در پیش است.

طبق گزارش ارایه شده توسط وزارت کشاورزی کشور هند، موج گرما در بخش های زیادی از این کشور باعث شده است تا محصول برنج ا کاهش پیدا کند. در این شرایط دولت تصمیم گرفته است برای تامین غذای مردم از حجم صادرات برنج بکاهد و سهم بیشتری از محصول تولیدی خود را وارد بازار داخلی کند.

این خبر برای کشوری که سهم بزرگی در تامین برنج دنیا دارد و در زمره بزرگترین صادرکنندگان برنج در دنیا محسوب مب شود به معنای شروع تنش تازه در بازار است. تنشی که می تواند با موج تازه ای از افزایش قیمتها و تشدید تورم همراه باشد و بازار را متلاطم کند.

واشنگتن پست در گزارش اخیر خود نوشت: «در دوره ای که هند خبر از کاهش صادرات گندم داد، بازار گندم شوکه شدو قیمت این محصول به شدت افزایش پیدا کرد. این در حالیست که هند با وجود حجم بالای تولید گندم ولی در زمره بزرگترین صادرکنندگان گندم در دنیا قرار ندارد و سهم زیادی از گندم تولیدی این کشور در بازار داخلی مصرف می شود. ولی وضعیت در بازار برنج متفاوت است. هند از اصلی ترین صادر کنندگان این محصول کشاورزی است و اگر طرح کاهش صادرات برنج در کشور تصویب شود فشار زیادی به قیمت در بازار جهانی وارد خواهد شد.»

تحلیلگران بر این باور هستند که اجرای این سیاست در هند می تواند تهدید بزرگی برای اقتصاد دنیا باشد.آنها از این سیاست به عنوان یک اشتباه بزرگ اقتصادی نام می برند. کوین مایک یکی از تحلیل گران بازار برنج در مصاحبه ای با واشنگتن پست گفت: «این اشتباه بزرگی است. همیشه منع تراشی در مسیر صادرات می تواند نتیجه منفی برای اقتصاد به همراه بیاورد. برای کشاورزان هندی هم کاهش صادرات به معنای کاهش درآمد است که آسیب اقتصادی بزرگی به همراه می آورد.»

بدون شک اجرای این سیاست افزایش قیمت برنج را در دنیا به همراه می آورد و بر نرخ فقر و گرسنگی در دنیا می افزاید.

کد خبر: ۱۷۲٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha