۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
 واردات بی رویه برنج شالیکاران را دلسرد کرده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

واردات بی رویه برنج شالیکاران را دلسرد کرده است

ساری - رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: واردات بی رویه ارقام پرمحصول برنج، انگیزه شالیکاران را برای کشت این ارقام از بین برده است.

عزیزاله شهیدی فر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مازندران به عنوان اصلی‌ترین قطب تولید کشاورزی و برنج محسوب می شود، اظهار داشت: این استان در واقع رتبه اول تولید برنج کشور را به خود اختصاص داده و سالانه حدود یک میلیون تن برنج در استان تولید می شود.

وی با اظهار اینکه در سال قبل رکورد تولید برنج پس از دو دهه در استان شکسته است، افزود: واردات برنج بر عملکرد کشت آن در استان تاثیر خواهد گذاشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر ممنوع شدن واردات برنج در بازه زمانی پنج ماه از زمان برداشت یادآور شد: سالانه بخشی از نیاز جامعه و کشور از طریق تولیدات برنج در استان تامین می شود و باید نیاز واردات طی بازه زمانی مشخص تنظیم شود.

شهیدی فر یادآور شد: ظرفیت توان و خودکفایی تولید برنج را در کشور داریم و راهکار این است که کشاورزان مورد حمایت قرار گیرند و دولت نیز باید از واردات برنج فاصله گیرد.

سه برابر نیاز کشور برنج واردات شد

وی عنوان کرد: بیش از ۱.۵ میلیون تن برنج سال قبل در کشور وارد شد درحالی که نیاز واقعی کشور ۵۰۰ هزار تن بوده و سه برابر نیاز واقعی کشور واردات صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران دادن ارز ترجیحی برای واردات برنج را دلیل استقبال واردات کنندگان از این مسئله بیان کرد و گفت: قیمت واردات یک کیلوبرنج دو هزار و ۱۰۰ تومان است درحالی که میانگین قیمت آن در بازار هشت تا ۱۲ هزار تومان است.

شهیدی فر خواستار تخصیص ارز نیمایی برای واردات برنج شد و گفت: تخصیص ارز نیمایی سبب می شود تا قیمت برنج وارداتی از ۱۲ هزار تومان فراتر نرود.

وی با تاکید برحمایت از تولیدکنندگان در سال جهش تولید گفت: سال گذشته به دلیل روند رو به رشد واردات ارقام پرمحصول نظیر فجر و شیرودی سبب شد تا امسال کشاورزان رغبتی برای کشت ارقام پرمحصول نداشته باشند و تقاضا داریم در این زمینه برنامه ریزی شود.

کد خبر: ۱۷٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha