۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
هواپیمای چارتر در دوره اربعین ممنوع| افزایش ۷۵ درصدی کرایه اتوبوس تهران- ایلام در این ایام
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خبر داد

هواپیمای چارتر در دوره اربعین ممنوع| افزایش ۷۵ درصدی کرایه اتوبوس تهران- ایلام در این ایام

افندی زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هواپیمای چارتر در دوره اربعین ممنوع است، گفت: کرایه اتوبوس تهران- ایلام در ایام اربعین ۷۵ درصد افزایش می یابد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: شهریار افندی زاده در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با تاکید بر اینکه در ایام اربعین ۵ میلیون زائر از ۲ یا ۳ پایانه به ایران برخواهند گشت گفت: پیش بینی ما این است که در ایام اربعین ۵ میلیون زائر به کشور عراق جا به جا شوند که تسهیل کردن این تعداد تردد کار بسیار سخت و شواری است. در بخش بلیط ریلی هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت و در بخش هوایی هم قیمت بلیط رفت و برگشت ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در بخش جاده‌ای قیمت بلیط اتوبوس در مسیر تهران- ایلام در حال حاضر ١٣۵ هزار تومان است که تنها در بازه زمانی ١۵ تا ٣٠ شهریور ماه به این عدد ٧۵ درصد اضافه می‌شود

وی افزود: در بخش جاده‌ای قیمت بلیط اتوبوس در مسیر تهران- ایلام در حال حاضر ١٣۵ هزار تومان است که تنها در بازه زمانی ١۵ تا ٣٠ شهریور ماه به این عدد ٧۵ درصد اضافه می‌شود.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: به دستور وزیرراه و شهرسازی، سقف قیمت بلیط سفرهای هوایی از تهران به نجف و برگشت آن ۶ میلیون تومان پیش‌بینی شده که با توجه به بعد مسافت، این رقم کم یا زیاد می‌شود. در ایام اربعین امسال از ۱۷ فرودگاه، پرواز به سمت نجف خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در ایام اربعین فروش چارتری بلیط هواپیما، اتوبوس دربستی و کاپوتاژ خودرو ممنوع است. همچنین زائر خارجی فقط از شلمچه اجازه تردد دارند و زائران پاکستانی با اتوبوس‌های فرمان راست متعلق به ناوگان کشور خود از مسیر ایران می‌توانند عازم کربلا شوند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سوخت اتوبوس‌ها در ایام اربعین گفت: از ١۴ هزار دستگاه اتوبوس موجود در ناوگان ٨ هزار دستگاه اتوبوس به سفر اربعین اختصاص پیدا می‌کند و ٢.۵ برابر عملکرد مردادماه سوخت به اتوبوس‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

افندی‌زاده با اشاره افزایش نرخ عوارضی آزادراهی و تعلیق آن اظهار داشت: تا دو هفته آینده قیمت نهایی عوارضی آزادراهی اعلام می‌شود، در حال حاضر ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت در حال بررسی نرخ‌ها است و بزودی نرخ‌های نهایی تعیین و تکلیف می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تلاش کردیم در تمام محورهای مواصلاتی و پایانه‌های مرزی امکانات و تسهیلات مناسبی فراهم شود،‌ گفت: سازمان راهداری بیش از هزار میلیارد تومان برای ایمن‌سازی مسیر و تجهیز پایانه‌ها در نظر گرفته است تا شرایط جاده‌ها برای جابجایی مسافران اربعین بهبود یابد.

افندی‌زاده ادامه داد: در حوزه ریلی از تهران به اهواز و خرمشهر و از تهران به کرمانشاه سیر قطار خواهیم داشت و ظرفیت‌ها در این حوزه دو برابر شده است.

وی خاطر نشان کرد: بین خرمشهر و شلمچه نیز ریل‌باس ۲۴ ساعته به صورت رایگان در نظر گرفته شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی مدیریت تقاضا در این ایام را به صورت زمانی بسیار مهم دانست و گفت: مرزهای شلمچه، چذابه، مهران،‌ تمرچین و با شماق برای عبور و مرور زائران آماده است و درخواست ما این است که جابجایی مسافران از پایانه‌های مختلف انجام شود تا توزیع مناسبی برای زائران از پایانه ها انجام شود.

افندی زاده درباره پروژه راه آهن شلمچه – بصره اظهار داشت: اگر این راه آهن شلمچه- بصره تکمیل شود ایران به شبکه ریلی عراق متصل خواهد شد. در حال حاضر بحث تملک اراضی برای ساخت این پروژه در دست اجرا است و تمام محور شناسایی شده و در مرحله مطالعات قرار دارد. در این مسیر با مسائل مرتبط با مین‌گذاری‌ها مواجه هستیم که مسیر باید پاکسازی شود.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت بندر چابهار و تاخیر اپراتور هندی در اجرای تعهداتش و دلایل افت عملکرد کانتینری در این بندرگفت: قرارداد اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی تمدید شد و مشکل بندر شهید بهشتی این است که در این بندر صادرات انجام نمی‌شود و به محلی برای واردات تبدیل شده، با سازمان توسعه تجارت وارد مذاکره شده‌ایم که اقداماتی انجام شود که این بندر برای صادرات و واردات توجیه اقتصادی داشته باشد.

هم روس‌ها و هم چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بندر علاقه‌مند هستند و سازمان بنادر در حال تهیه پکیج سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است. موضوع دیگر درباره بندر چابهار بحث پسکرانه است که تا پسکرانه قوی ایجاد نشود امکان افزایش بار در این بندر وجود ندارد

افندی‌زاده ادامه داد: هم روس‌ها و هم چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بندر علاقه‌مند هستند و سازمان بنادر در حال تهیه پکیج سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است. موضوع دیگر درباره بندر چابهار بحث پسکرانه است که تا پسکرانه قوی ایجاد نشود امکان افزایش بار در این بندر وجود ندارد.

افندی‌زاده با تاکید بر اینکه ایران در چهارراه ترانزیتی قرار دارد، ادامه داد: در کریدور شمال- جنوب، روسیه و ایران و هند به عنوان موسس هستند اما رشد چندانی در سال‌های گذشته از عبور کلاهای ترانزیتی در این مسیر نداشتیم.

وی با اشاره به میزان ترانزیت کالا از مسیر ایران گفت: ایران در سال۹۳، ۱۲ میلیون تن ترانزیت را در کریدور شمال- جنوب ثبت کرد اما این رقم در سال ۹۹ به ۵ میلیون تن کاهش و سپس در ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون تن رسید. امسال هم به ۱۰ میلیون تن عبور کالای ترانزیتی از مسیر ایران خواهیم رسید. تمام دیپلماسی خارجی کشور و رییس جمهوری آماده استفاده از موقعیت جدید هستند و در پنج ماه اول امسال توانستیم به پنج میلیون تن ترانزیت برسیم که به نسبت مدت مشابه ۲۵ درصد رشد داریم.

افندی‌زاده در پایان از زائران درخواست کرد بلافاصله پس از رسیدن به کربلا، بازگشت خود را به سمت کشور آغاز کنند تا از بروز مشکلات اسکان و ... با توجه به گرمای شدید هوا کاسته شود.

کد خبر: ۱۷۱٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha